علی عبدالله صالح: عربستان پشت پرده حوادث عراق، سوریه، لیبی و یمن است

علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور اسبق یمن، در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، با ذکر این موضوع که سعودی‌ها ملیون‌ها دلار جهت هم پیمانی با آن‌ها علیه حوثی‌ها به وی پیشنهاد مالی داده‌اند، گفت: دلیل اصلی حمله آن‌ها به من این است که من درخواست آن‌ها برای هم‌پیمانی با «منصور هادی» و «اخوان‌المسلیمن» را نپذیرفتم.

وی با اشاره به اختلاف عربستان با یمن گفت: ما پیش از وحدت دو یمن با عربستان اختلافات مرزی داشتیم و در آن هنگام گفت‌و‌گوهایی نیز بین ما و عربستان وجود داشت.

عبدالله صالح در این مورد گفت: «نایف بن عبدالعزیز» تلاش بسیاری کرد تا مرزها را مشخص کنیم ولی ما رد کردیم با این دلیل که اولویت ما ابتدا وحدت دو یمن بود.

رئیس‌جمهور اسبق یمن اختلاف بین یمن با عربستان را به قبل ۱۹۳۴ مربوط دانست و ادامه داد: عربستان از هر سخنی در مورد حقوق بشر و احترام به آرای دیگران نفرت دارد.

عبدالله صالح در ادامه گفت: مطلقا به هیچ وجه قصد به قدرت رسیدن یا به قدرت رساندن فرزندانم را ندارم.

وی در ادامه با اشاره به ائتلاف سعودی گفت: این ائتلاف بدون شک شکست می‌خورد و دلارهای سعودی نمی‌تواند همه چیز را بخرد.

عبدالله صالح، کینه سعودی‌ها نسبت به حوثی‌ها را کینه مذهبی دانست و ادامه داد: زیدی‌ها به اهل تسنن نزدیک‌ترند و وهابیت یک مذهب تندرو است و اخوانی‌ها نیز از دامن وهابیت ایجاد شده‌اند.

وی پشت پرده تمامی اتفاقات سوریه، عراق، لیبی و یمن را عربستان ذکر کرد و ماهیت حوادث این کشورها را حمایت از اسرائیل و اجرای نقشه‌های آمریکا دانست و ادامه داد: عربستان می‌خواهد نظام جمهوری را در کشورهای عربی از بین ببرد، چرا که این‌گونه سیستم حکومتی را به زیان خود می‌بیند اما اشتباه می‌کند.

وی شورای امنیت و سازمان‌های بین المللی را مسئول ادامه یافتن حملات عربستان به یمن دانست و در مورد کنفرانس برگزار شده در «ریاض» پایتخت عربستان نیز گفت: هر کسی که در کنفرانس ریاض شرکت کرده است، گویی دیگر نمی‌خواهد به یمن باز گردد، چرا که با تجاوز به کشور همراهی کرده است.

رئیس‌جمهور اسبق یمن، با رد هم پیمانی وی با انصارالله یمن گفت:  اختلافات من با حوثی‌ها در مورد نحوه اداره کشور است و نه اختلاف عقیدتی.

او همچنین تنها عامل قرار گرفتن وی با انصارالله را دشمن واحد دانست و ادامه داد: ما آخرین کسانی بودیم که از سفر هیأت انصارالله به عمان خبر دار شدیم و آن‌ها به هیچ وجه با ما در این باره صحبت نکرده بودند، اما ما از حمایت از انصارالله دست بر نمی‌داریم چون که در یک میدان می‌جنگیم.

عبدالله صالح در مورد گفت‌و‌گوهای آینده ژنو نیز گفت: ما بودیم که برای اولین بار پیشنهاد تشکیل چنین نشستی در ژنو را دادیم و در ژنو ما دو گونه نشست و گفت‌و‌گو خواهیم داشت، یک گفت‌و‌گو با عربستان و دیگری با گروه‌های یمنی خواهد بود.

رئیس‌جمهور اسبق یمن، هرگونه تصمیم‌گیری سیاسی را در دستان انصارالله دانست و هرگونه تصمیمی در مورد مذاکره و کیفیت آن با عربستان را به تصمیم انصارالله منوط کرد.

وی در مورد «سالم البیض» رئیس‌جمهور سابق یمن جنوبی نیز گفت: تاکنون با وی تماسی نداشته‌ام، اما به موضع وی احترام می‌گذارم و خود او تصمیم گیرنده است.

علی عبدالله صالح در آخر مردم یمن را به ایستادگی و صبر دعوت و از مقاومت آن‌ها در برابر تجاوز سعودی‌ها تقدیر کرد.”به نقل از خبرگزاری فارس”

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *