غایبان بزرگ جشنواره سی‌وپنجم

هامون رشیدیان

کمتر از یک ماه تا آغاز جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است. هر چند امسال هم فیلمسازان خوب زیادی در جشنواره حضور دارند اما چهره‌های شاخص هم به دلایل مختلف در جشنواره نخواهند بود و به احتمال بسیار جشنواره سی‌وپنجم شاهد رقابت شانه به شانه میان فیلمسازان جوان و تازه نفس خواهد بود. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به غایبان سرشناس جشنواره سی و پنجم.

داریوش مهرجویی

آخرین حضور داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر به سال ۹۲ برمی‌گردد که این کارگردان قدیمی سینما فیلم سینمایی «اشباح» را در این فستیوال داشت. «اشباح» در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر چندان مورد توجه مخاطبان و حتی هیات داوران هم قرار نگرفت و تنها بازیگران نقش مکمل زنش (ملیکا شریفی‌نیا و هنگامه حمیدزاده) توانستند دیپلم افتخار این جشنواره را کسب کنند و دیگر بعد از آن مهرجویی فیلمی را نساخت تا فرصت حضور در جشنواره را پیدا کند. مهرجویی پیش از این قرار بود «سنتوری ۲» یا فیلم دیگری با عنوان «مونا» را جلوی دوربین ببرد.

ابراهیم حاتمی‌کیا

سال گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم «بادیگارد» در جشنواره سی‌وچهارم حضور داشت؛ فیلمی که بر خلاف تصور انتظار خیلی‌ها را برآورده نکرد و چندان مورد توجه داوران نیز قرار نگرفت. این در حالی است که بیشتر فیلم‌های حاتمی‌کیا در دوره‌های گذشته جشنواره حداقل در دو رشته نامزد دریافت و حتی موفق به کسب تندیس می‌شدند.

احمدرضا درویش

احمدرضا درویش با هفت سیمرغ بلورین سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر را ترک کرد. داوران استقبال خوبی از «رستاخیز» به عمل آوردند اما این شروع امیدوارکننده در جشنواره، در جریان اکران عمومی فیلم ادامه نیافت و مسوولان سازمان سینمایی در مقابل اعتراض‌ها کوتاه آمدند و به اکران «رستاخیز» بعد از یکی دو سانس نمایش پایان بخشیدند تا به این ترتیب درویش تبدیل به یکی از کارگردانان معترض در این سال‌ها شود. درویش بارها در مصاحبه‌هایی که در سال‌های اخیر انجام داده، اعلام کرده تا روشن نشدن وضعیت «رستاخیز» که به موضوع قیام عاشورا می‌پردازد قصد ندارد فیلم دیگری بسازد. در نتیجه همین روند است که امسال هم درویش یکی از غایبان جشنواره فیلم فجر است.

رخشان بنی‌اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد پس از ساخت فیلم «قصه‌ها» دیگر سراغ ساخت فیلمی جدید نرفته تا او نیز از غایبان دوره‌های اخیر جشنواره فجر و جشنواره سی‌وپنجم باشد. بیشتر فیلم‌های بنی‌اعتماد که در ادوار مختلف جشنواره فجر حاضر بودند، مورد توجه قرار گرفتند و این کارگردان مطرح سینمای ایران تا به حال سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از دهمین جشنواره فیلم فجر برای «نرگس»، جایزه بهترین فیلم‌نامه از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای «روسری آبی»، جایزه ویژه هیات داوران برای «بانوی اردیبهشت» و جایزه ویژه هیات داوران برای اپیزود «ننه گیلانه» را دریافت کرده است.

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد سال گذشته بعد از غیبتی نسبتاً طولانی با فیلم «کفش‌هایم کو؟» در جشنواره فجر حضور پیدا کرد، این فیلم چندان مورد توجه داوران قرار نگرفت و در اکران عمومی نیز استقبال ویژه‌ای از آن نشد اما برخی از منتقدان «کفش‌هایم کو؟» را در زمره آثار خوب پوراحمد دانستند. این فیلم پوراحمد در جشنواره سال گذشته تنها برای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (رضا کیانیان) کاندیدا شد که در نهایت هم این جایزه به پرویز پرستویی برای فیلم «بادیگارد» رسید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *