غروب کوهستان با غروب پاییز در هم آمیخت

سعید امامی ابرقویی

یلدا سنتی است کهن برخاسته از فرهنگ ایرانی؛ جشنی دوست داشتنی در بلندترین شب سال، که به مدد هوشمندی ایرانی فرصتی برای تحکیم دوستی فراهم می‌آورد.

انقلاب زمستانی، نوید آور سرمایی است که شهر را در برمی‌گیرد، اما مراسم یلدا در ایران نوید از دوستی‌ها و گرمی و محبت بیشتر می‌دهد، در گذشته سرمای زمستان سبب می‌شد تا افراد زمان بیشتری در خانه بمانند و این امر با هم بودن را فراهم می‌آورد و چه خوب و چه خجسته است جشنی در ابتدای این فصل زیبا.

دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته به میعادگاه اهل موسیقی بدل گشته است، خانواده موسیقی اصفهان هنرسرای خورشید را خانه دوم خود می‌دانند و این امر را می‌توان به‌خوبی در برنامه‌هایی که در این هنرسرا برگزار می‌شود احساس کرد.

پیشکسوتان موسیقی اصفهان هنرسرای خورشید را دوست داشته و با حضور خود در این مکان فرهنگی کمک می‌کنند تا پیوند نسل‌های عاشق موسیقی ادامه داشته باشد، جوانان نیز برای دیدار با این سرمایه‌های علمی عالم موسیقی به هنرسرای خورشید می‌آیند.

به یاد غروب کوهستان

جشن شب یلدا امسال چند روز زودتر در هنرسرای خورشید برپا شد، در این برنامه پیشکسوتان هنر موسیقی اصفهان حضور داشتند، اما امسال برنامه شب یلدای موسیقی اصفهان غمی پنهان داشت، غمی به یاد هنر برجسته که چندی پیش آسمان هنر به سوگ او نشست، «ناهید دایی جواد» در این برنامه حضور نداشت.

نام جشن شب یلدای امسال «غروب کوهستان» بود، این نام یاد نوایی از این هنرمند را زنده می‌کرد که تاریخ موسیقی ایران آن را به‌عنوان یکی از شاهکارهای موسیقی با صدای ناهید دایی جواد به خاطر دارد، امسال در نبود ناهید دایی جواد شب یلدا با وجود همه زیبایی‌هایش برای اهل موسیقی بوی غم داشت.

شعرخوانی در وصف بزرگان از قدیم در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه داشته و شعرای ایرانی سعی بر آن داشته‌اند تا احساس خود را در قالب کلمات نسبت به افراد ثبت نمایند، این اشعار که در وصف سروده شده است امروز به‌عنوان یکی از منابع تاریخی استفاده می‌شود، خالی از لطف نبود که دوستان ناهید دایی جواد برای او اشعاری را بسرایند، معینی، خاکسار و ناصر بهرامی سه هنرمندی بودند که به یاد خواننده غروب کوهستان اشعاری را در تاریخ هنر اصفهان به یادگار گذاشتند.

فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان میهمان این برنامه بود، وی آیین شب یلدا را از افتخارات فرهنگ ایرانی دانست و اظهار داشت: حضور در جمع هنرمندان برای برگزاری این جشن برای همه منبع افتخار است، این سابقه چند هزار ساله دارد و باعث همدلی در خانواده‌ها می‌شود.

وی به شکل گرفتن فضاهای مجازی اشاره کرد و افزود: فضاهای مجازی خانواده‌ها را از هم دور کرده است، این مراسم سبب می‌شود تا افراد در محیطی صمیمی گرد هم آمده و با یکدیگر به معاشرت بپردازند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان، بر اهمیت پاسداشت از آیین‌های ملی تأکید کرد و گفت: باید به دنبال حفظ آیین‌های خود باشیم، پاسداشت آیین‌ها سبب می‌شود که فرهنگ ایرانی حفظ و نگاه‌داری شود.

وی فوت ناهید دایی جواد را تسلیت گفت و افزود: همه ما هنرمندان را دوست داریم و خود را در غم اهل هنر شریک می‌دانیم.

یلدایی به یاد باران و برف

حسن اکلیلی هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما نیز فوت ناهید دایی جواد را ضایعه‌ای دانست که هنوز به‌درستی درک نشده و اظهار داشت: دایی جواد اعتبار موسیقی ایران بود و مدت‌ها طول می‌کشد تا جای خالی او احساس شود.

این هنرمند محبوب و مردمی از صمیمیت شب‌های یلدا در پای کرسی‌ها یاد کرد و افزود: یلدا خوب است اما دوست داریم یلدایی همراه با باران و برف باشد، در کودکی مدرسه که می‌رفتم از میان برف زمستان عبور می‌کردیم و امیدوارم دوباره سرمای زمستان را حس کنیم و بار دیگر بتوانیم صمیمیت کرسی‌ها را حس کنیم.

سایه بازی در دستگاه ماهور

حسن طاهرزاده هنرمندی است که او را به‌عنوان مبتکر سایه بازی با دست در ایران می‌شناسند، او برنامه خود را با خاطره از استاد بزرگ موسیقی اصفهان، جلیل شهناز آغاز کرد و آوازی در ماهور به یاد این خاطره ارزشمند بهانه‌ای برای شروع لحظاتی شاد برای اهل موسیقی بود.

نوای غروب کوهستان

یکی از زیباترین و دل‌نشین‌ترین بخش‌های شب یلدای موسیقی در هنرسرای خورشید، هم‌نوازی سه استاد موسیقی، حسین کیوان نوازنده تنبک، سعید مزدک نوازنده چیره‌دست تار و مصطفی قناعت نوازنده قره‌نی بود، نواختن آهنگ غروب کوهستان به یاد ناهید دایی جواد توسط این اساتید با همراهی هنرمندان حاضر در برنامه شور و حالی عجیب به برنامه داد.

مظفر صالحی خواننده جوان بختیاری میهمان دیگر این برنامه بود که با اجرای قطعه زیبا حاضران را به وجد آورد. حسین کیوان نیز در بخش دیگری از برنامه به همراه نوازندگی مصطفی قناعت قطعه شعری را با شاه‌بیت «به آسمان هنر بود جلوه‌گر ناهید» تقدیم حاضران کرد و با نوازندگی قطعاتی شاد به همراه قره‌نی شادی را به حاضران هدیه کرد.

زمستان خود را آماده می‌کند تا به اصفهان آمده و شاهد هنرنمایی هنرمندان این شهر باشد، با وجود هنرمندان برجسته‌ای که در اصفهان حضور دارند هیچ‌گاه دل‌های این شهر به سردی نمی‌گراید و این را به‌خوبی می‌شد از جشن شب یلدای موسیقی اصفهان درک کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *