لاکچری یا لاکشری؟

*عاطفه بازفتـی

امروزه با گسترش روزافــزون وسایل ارتباطی و با ورود تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، نقش اینترنت و ابزارهای ارتباط جمعی در زندگی ما پررنگ‌تر و محوری‌تر شده است. اینترنت رسانه‌ای منحصــربه فرد است که به‌راحتی از طریق آن می‌توان به جدیدترین اخبار، متن‌هــا، فیلم و… دسترسی داشت و در هر مکان و زمان، اطلاعات و خدمات مورد نیاز را دریافت کرد.

قدرت رسانـه‌ها

هر چند اینترنت نوعی فناوری آسان است که معمولاً خودمان می‌توانیم نحــوه کاربری‌اش را انتخاب کنیم اما بی‌شـک می‌تواند بر افکار، عقاید و باورهــا تأثیرگذار باشد چرا که دور از ذهن نیست وقتی فردی پیامی را در رسانه‌های جمعی دریافت می‌کند؛ تحت تأثیر آن قرار گیرد. «برنارد کوهــن» در این زمینه به نکته قابل تأملی اشاره می‌کند: «رسانه‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که چگونه فکر کنیم اما می‌توانند بگویند درباره چه چیزی فکر کنیم» بنابراین یکی از مهم‌ترین کارکردهای اینترنت و فضای مجازی با توجه به قدرت و نفوذی که در میان کاربران دارند، تولید و باز تولید معنا و گسترش الگـــوهای رفتاری جدید است.

فضای مجــازی

اغلب افراد تصوری که از فضای مجازی دارند ممکن است محدود به یک دستگاه کامپیوتر یا تلفن همراه باشد در حالی که فضای مجازی مجموعه‌ای از اندیشه‌ها، باورها و داده‌های ذهنــی است که به‌سرعت در حال مبادله شدن هستند؛ بنابراین به راحتی می‌توانند همچون یک محیط فیزیکی و حقیقی امکان فرهنگ پذیری و تأثیرگذاری یا نهادینه شدن موضوعی را فراهــم آورند.

لاکچری یا لاکشری؟

این روزها در بسیاری از تبلیغات، کانال‌های تلگرامی یا وب‌سایت‌های اینترنتی به واژه «لاکچــری» برخورد می‌کنیم. واژه‌ای که اغلب به‌منظور نشان دادن کیفیت، مرغوبیت و درجه‌یک بودن کالایی استفاده می‌شود اما جالب است بدانیم این واژه در هیچ زبانی هیچ معنایی ندارد و به‌اشتباه در میان کاربران و مردم در حال «جـا افتادن» و «نهادینه شدن» است. به‌عبارت‌دیگر «لاکچری» شکل کج و معوجِ Luxury است که در زبان انگلیسی و حتی لهجه آمریکایی یا بریتانیایی «لاکشری» یا «لاکژری» تلفظ می‌شود و اغلب فارسی زبان‌ها آن را به‌اشتباه و به تقلید از آنچه در فضاهای مجازی دیده‌اند تلفظ می‌کنند! زیرا بیشتر کاربران، بر اساس اعتمادی که به اینترنت دارند یا به خاطــر بی‌سوادی، کم‌سوادی و عدم داشتن روحیه تحقیق و جستجو هر داده‌ای را به‌راحتی می‌پذیرند و با استفاده کردن از آن و به کار گرفتن در جاهای درست و غلط در کلام، به‌نوعی تلاش دارند تا «به‌روز بودن» خــود را به اثبات برسانند.

نکته جالب اینکه برخی برندهای مشهــور نیز در معرفی کالاهای خود، واژه «لاکشـری» را نادرست به کاربرده‌اند و دامنه استفاده غلط از این کلمه تا به آنجا گسترش‌یافته که وقتی در گوگل نیز جستجو کنیم به شما «لاکچری» را پیشنهاد می‌دهد!

ریشه‌شناسی واژه لاکشــری

از دیدگاه ریشه‌شناسی، این واژه ریشه لاتین دارد و شکل اولیه آن به‌صورت Luxus بوده است؛ اغلبمان پیش از لاکشری، لوکس را شنیده‌ایم. در زبان فارسی معادل مناسبی برای این کلمه ارائه نشده و به عظمت، بزرگی، شکوه، گرانی و… ترجمه شده است. درواقع از میانه قرن چهاردهم میلادی این واژه با معنایی متفاوت نسبت به امروز، مورد استفاده قرار گرفت و در اوایل قــرن بیستم میلادی با پیشرفت صنعت و گستردگی سبک‌های زندگی و هنری به مفهوم عمیق‌تری دست‌یافت.

شیوه زندگی لاکشری

لوکس گرایی یا لاکشری به شیوه‌ای از زندگی گفته می‌شود که در آن شخص ترجیح می‌دهد اجناس لوکس را خریداری کند ساعت، جواهر، اتومبیل، وسایل خانه و…را از میان برترین و گران‌ترین‌ها انتخاب کند تا علاوه بر ممتاز شدن از نُرم جامعه و افراد عادی به‌گونه‌ای برتری یا اصطلاحاً «باکلاس» بودن خود را هم نشان دهد! ناگفته نماند که در راستای این امر قطعاً باید هزینه‌های گزافـــی پرداخته شود.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که رسانه‌های جمعیِ پرکاربرد، نقش پررنگی در نهادینه کردن یک رفتار، فرهنگ و حتی یک واژه نادرست مثل «لاکچری» دارند و کاربران نیز اغلب قدرت تشخیص و تفکیک محتوای درست از نادرست را ندارند بنابراین رسانه‌ها با توجه به قدرت و نفوذی که دارند به‌راحتی باعث گسترش یک فرهنگ غلط و پرهزینه در زندگی مردم می‌شوند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *