مؤلفه‌های سخنرانی اخیر ترامپ

نفیسه الله دادی

ترامپ از روزهای اول کاندیداتوری خود در انتخابات برجام را مورد توجه داشت و آن را توافقی بد نامید و در همان روزهای نخستین بارها تکرار نمود که برجام را پاره خواهد کرد. وی این رؤیای خویش را با عدم تأیید پایبدی ایران به برجام پاسخ داد. سخنرانی اخیر ترامپ مانند تمام سخنرانی‌هایش متناسب با ادبیات سیاسی و بین‌المللی نبود و بیشتر مشمول لحن فحاشانه افرادی سخیف بود. نه تنها لحن و طرز ایراد سخنان در شأن مردم ایران نبود بلکه تهدیدات و نادانی خویش را به جهانیان نشان داد.

اگر بخواهیم متن سخنرانی را بررسی نماییم بهتر است نخست به موضوع خلیج فارس پرداخت. رییس‌جمهور آمریکا در سخنان خود گفت: «ایران با سلاح‌های خود کشتیرانی آزاد را در خلیج ع.ر.ب.ی (فارس) مورد تهدید قرار می‌دهد». اما در بررسی پیشینه تاریخی خلیج فارس باید یادآور شد که کوین توس کورتیوس روفوس (Quintus Curtius Rufus) مورخ رومی در قرن اول میلادی نام لاتین آکوارم پرسیکو Aquarum Persico» » را برای نام خلیج فارس به کار برده است که به معنای آبگیر پارس است. در منابع تاریخی و جغرافیایی دوره اسلامی نیز به طور مکرر برای شناسایی و معرفی آبراه خلیج فارس از واژه‌ها و عبارات «بحر فارس ـ البحر الفارسی ـ الخلیج الفارس ـ خلیج فارس» استفاده شده است. وقتی ترامپ واژه عربی را به جای واژه فارسی به کار می‌برد یعنی دلارهای عربستان به او اجازه نمی‌دهد که واقعیت را ببیند چرا که واقعیت سبب کاهش درآمد می‌گردد. اما ترامپ نمی‌داند نادانی و یا ناآگاهی یا سیاست‌بازی وی در کار این واژه تنها سبب وحدت مردم ایران می‌گردد که این وحدت برای آمریکا خطر بزرگی است. ترامپ باید بداند با مردم متمدن ایران نمی‌توان از سر ناآگاهی یا سرمستی صحبت کرد.

وی همچنین در پاره‌ای از سخنانش به بحث تروریسم پرداخت. رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که اقدامات «خصمانه» ایران تا امروز ادامه داشته است و این رژیم از حامیان اصلی تروریسم در دنیاست. وی در سخنان خود گفت که رژیم ایران به تروریست‌هایی که در یازده سپتامبر حضور داشتند کمک کرد و از جمله به پسر اسامه بن‌لادن پناه داد. وی رژیم ایران را دیکتاتور خواند و گفت: «ایران همچنان حامی اصلی تروریسم در دنیاست و به طالبان، القاعده، حماس و حزب‌الله کمک می‌کند». ترامپ تأکید کرد: «استراتژی جدید خودمان را در مورد ایران اعلام می‌کنم که جلوی رفتارهای خصمانه ایران بایستیم تا ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد». باید گفت تلاش‌های بسیاری برای یافتن تعریفی از تروریسم شده که تا کنون همگی آنها ناکام مانده است. سازمان ملل نمی‌تواند زمینه لازم را ایجاد کند تا حقوق و کارهای مشروع برای آزادی از استعمار و مقاومت در برابر اشغال را از تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته جدا کند. ظواهر و اشکال تروریسم از کشورهای عربی آغاز شده است. القاعده از مظلومیت‌های مسلمانان در ابتدای قرن بیست‌ویکم سوء استفاده کرد و تلاش کرد با انتشار دیدگاه‌های افراطی خود، سازمان‌بندی جدید و جایگاهی در میان جهان عرب ایجاد کند. داعش هم به عنوان مؤخرترین گروه تروریستی، وحشی‌ترین و گسترده‌ترین گروه تروریستی که بیشترین ابزارها را برای مبارزه با وسایل به کار گرفته شده علیه آن در اختیار دارد. آیا ایران که در تمام نقاط جهان در برابر این افراطی‌گری‌ها ایستاده است، تروریست است؟ مقابله با این گروهک‌ها تروریسم نامیده می‌شود یا حمایت از آنها؟ شاید تعاریفی که ترامپ دارد برخلاف عرف و تعریف معقول است. ایران در افغانستان، عراق و سوریه همواره مدافع مردم و دولت مشروع آنها بوده است و در برابر گروه‌های مذکور ایستاده است در حالی که تمامی امکانات و تجهیزات نظامی تروریست‌ها و جنایتکاران دنیا پس از کشف معلوم شده که متعلق به آمریکا و اذنابش بوده است، این خود شاهدیست آشکار بر حمایت گسترده آمریکا از تروریسم.

ترامپ همچنین بخشی از سخنان خود را به سپاه پاسداران اختصاص داد و افزود: «سپاه از رژیم سرکوب‌گر اسد حمایت می‌کند، من از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم که تمام بخش‌های سپاه و همچنین ماموران و وابستگان به این نهاد را تحریم کند». وی ادامه داد که سپاه پاسداران از پول‌های زیادی برای حمایت مالی از عملیات‌های تروریستی استفاده کرده است. عصبانیت ترامپ از سپاه نشان می‌دهد که سپاه اقتدارش را به خوبی به منصه ظهور گذاشته است که موجب سخنان تند رییس جمهور آمریکا شده است. همان گونه که علی اکبر ولایتی گفت: «نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، متعلق به مردم این سرزمین است و نه تنها اقتدار و امنیت را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده که با مقاومت و ایستادگی توانسته در برابر تجزیه‌خواهان و تضعیف‌کنندگان کشورها و دولت‌های قانونی منطقه مقابله نماید و تروریست‌ها و جریان‌های افراطی و تکفیری و حامیان آن‌ها را به ذلت بکشاند».

باید گفت نه تنها ترامپ بلکه هیچ عنصر دیگری نمی‌تواند مردم ایران را نسبت به سپاه و نیروهای نظامی دلسرد کند و مردم را نسبت بدانها بدبین نماید. چرا که مردم خوب می‌دانند این سخنان ناشی از این است که سپاه خواب اسرائیل و آمریکا را پریشان کرده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *