ماهی بالای درخت

هامون رشیدیان

نوروز ۹۷ هم رخت خود را بست به کتاب تاریخ پیوست. اما هنوز تا انتهای بهار و نو شودن طبیعت فرصت زیادی باقی است. در سال نو و فصل نو با کتابگردی دیگری همراه شما خوانندگان محترم هستیم. به رسم کتابگردی های گذشته این بار هم با کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف سعی خواهیم کردی گشت و گذاری در دنیای ادبیات داشته باشیم به این امید که این کتابگردی مورد قبول سلیقه شما واقع شود.

زیرِ خالِ سیاه

«زیرِ خالِ سیاه» نخستین رمان و دومین کتاب بابک بیات است. «زیر خال سیاه» رمانی تجربی است، که نویسنده آن، همزمان با داشتن نیم نگاهی به سنت‌های روایی رمان نویسی دهه چهل شمسی، برای گشودن راه‌های تازه‌ای در فرم و تکنیک رمان فارسی تلاش‌هایی به خرج داده است. رمان فاصله‌ی روز تاسوعا، سالروز تولد عطا بهروز، شخصیت اصلی را تا دو روز پس از عاشورا، روزی که پدر عطا، جانباز شیمیایی جنگ، در کما می‌میرد، روایت می‌کند. ماجرایی در ۱۵ سال پیش برای عطا رخ داده و سایه‌ی تبعات آن هنوز زندگی او را تاریک نگه داشته است. او از آن رهایی ندارد. مثل تقدیر، که هیچ انسانی را گریزی از آن نیست. رمان سعی کرده از منظری فلسفی به نظریه‌ی قضا و قدر ملاصدرا بپردازد. «زیرِ خالِ سیاه» توسط نشر چشمه، در ۷۰۰ نسخه و ۱۵۹ صفحه منتشر شده است.

و باز هم سفر

کتاب «و باز هم سفر» نوشته ناصر یوسفی است. در این کتاب، سه نوجوان دختر و پسر به نام‌های شوکا، سام و پونه، بنا بر رسمی قدیمی، در سن چهارده سالگی سفر بزرگ زندگی­شان را آغاز می‌کنند. این بخشی از قانون بزرگ شدن است. مردم شهر کودکان­شان را طوری تربیت می‌کنند تا برای این سفر بزرگ آماده شوند. آن­ها اعتقاد دارند که تنها سفر می‌تواند باعث بلوغ و رشد بچه‌ها شود و تجربه‌های بزرگی را در اختیارشان بگذارد. گاهی سفر نوجوان‌ها ماه­ها و حتی سال­ها طول می‌کشد. بعضی از آن‌ها پس از چند سال به خانه برمی‌گردند و بعضی­ها هیچ وقت برنمی‌گردند. با این حال، بسیاری از نوجوان‌های شهر سال‌ها با شوق چشم انتظار رسیدن چنین روزی هستند. سفر برای‌شان درست مانند بالغ شدن، ازدواج کردن، صاحب شغل و خانه شدن، بخشی از رؤیا و آرزوهای‌شان است. شوکا یکی از این نوجوان­های علاقه­مند به سفر است. اما سام، قهرمان دیگر داستان، از این سفر اجباری و این رسم قدیمی، ناراحت و عصبانی است. پونه هم علاقه چندانی به سفر ندارد. اما چون همه اعضای خانواده­اش به این سفر رفته و با تجربه‌های متفاوتی برگشته­اند، و همچنین به پیروی از رسم مردمان شهرش، به این سفر تن در می­دهد. داستان از جایی شروع می‌شود که این سه نوجوان از شهرشان به راه افتاده و به یک سه راهی رسیده‌اند و باید هر کدام مسیری را انتخاب کند. هر فصل داستان، به ترتیب ماجرای یکی از این سه نوجوان را شرح می‌دهد. این کتاب از سوی نشر افق منتشر شده است.

مرداد دیوانه

«مرداد دیوانه» عنوان جدیدترین رمان محمد حسن شهسواری است که از سوی نشر ققنوس منتشر شده است. رمان «مرداد دیوانه» نوشته محمد حسن شهسواری در سری رمان ژانر در مجموعه انتشاراتی ققنوس منتشر شد و اسماعیل عفیفه، تهیه کننده سریال‌های پرمخاطب «پس از باران»‌ و «میوه ممنوعه» کپی رایت سینمایی این رمان را خریداری کرده است. شنیده می‌شود عفیفه قرار است براساس «مرداد دیوانه»، سریالی برای شبکه نمایش خانگی بسازد. این کتاب با ۳۰۳ صفحه، شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

ماهی بالای درخت

رمان نوجوان «ماهی بالای درخت» را لیندا مالالی هانت نوشته و پرناز نیری آن را ترجمه کرده است. این رمان نوجوان در سال ۱۳۹۵ توسط نشر افق منتشر شد. «اَلی نیکرسُن»، شخصیت اصلی رمان و راوی داستان است. او در سال ششم تحصیل می‌کند،‌ گرچه به قول خودش در هفت سال، هفت مرتبه مدرسه‌اش را عوض کرده است!‌ اَلی دختر باهوشی است،‌ با استعداد است،‌ قوه تخیل فوق‌العاده‌ای دارد و نقاشی‌های بسیار خوبی می‌کشد. با این حال در تمام این هفت سال او با سختی و به طرز عذاب‌آوری موفق شده «رازی» را از همه مخفی کند؛‌ حتی از معلم‌هایش. همین راز باعث شده او اعتماد به نفس کافی نداشته باشد،‌ در مدرسه مورد تمسخر هم‌کلاسی‌هایش قرار بگیرد و همیشه احساس کند که خنگ و کند ذهن است. او هنوز در دوازده‌سالگی خواندن و نوشتن بلد نیست اما با ورود آقای دَنیِلز معلم جدید ناگهان همه چیز برای الی تغییر می‌کند. ماهی بالای درخت پرفروش‌ترین رمان نوجوانان نیویورک تایمز، بهترین کتاب سال آمازون و برنده جایزه اشنایدر بوده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *