متولی بهره‌برداری غیرمجاز در حوضه زاینده رود مشخص است

حدیث بابایی

سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اصفهان در ارتباط با مشکل آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: جلسات مرتبط با آلودگی هوا همیشه برگزار می‌شود اما پیش از آغاز فصل سرما به طور معمول چندان توجهی به آن نمی‌شود.

در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان باید مطالبه گر وظایف تعریف شده برای دستگاه‌های مختلف باشیم که آنها را به تفکیک در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌دهیم.

گزارشی از دیگر سخنان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این خبر آمده است:

در زمینه کاهش آلودگی هوای اصفهان ضعیف عمل کردیم

* در طول سال‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان مانند پلمپ مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه‌ها انجام شده است اما به طور کلی مردم و به ویژه مسئولان در این زمینه ضعیف عمل کردند.

* ذوب آهن نسبت به انجام پروژه‌های زیست محیطی ضعیف عمل کرده و از برنامه تعیین شده عقب است، بسیاری از صنایع دیگر استان نیز پروژه‌های تکلیفی و اعتقادی انجام  داده‌اند که لازم است اما کافی نیست.

در اعطای مجوز معادن فرقی میان اشتغال و آشغال نمی‌گذارند

* متاسفانه دیدگاه دادن مجوز برای معادن جدید در کشور و استان اصفهان مبرهن است و با توجه به علاقه زیاد به اعطای مجوز در این ارتباط فرقی نیز میان اشتغال و آشغال نمی‌گذارند.

* محیط زیست استان اصفهان نیز تا حدی می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود و موازین قانونی نیز تاحدودی بازدارنده است اما راه‌های فرار از این قوانین مانند راه‌های رسیدن به خدا زیاد است.

* بسیاری از معادن در راستای اشتغال کمک‌کننده هستند اما در بسیاری نقاط ایجاد این معادن غیرضروری تنها تخریب کننده بوده و مشکلات متعدید نیز برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

* خطر خشک بودن تالاب گاوخونی موضوعی نیست که از سر باز کنیم چراکه بیماری‌های ناشی از پراکش گردوغبار آن تمام کشور را در خطر جدی قرار داده است.

متولی بهره‌برداری غیرمجاز در حوضه زاینده رود مشخص است

* برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز در اصفهان از همه استان‌های کشور بالاتر بوده است، ورودی و خروجی از سد زاینده‌رود مشخص است و همه می‌دانیم یک بهره برداری غیرمجاز و غیرمنصفانه در این محدوده انجام می‌شود که متولی آن مشخص است.

* بعد از آب شرب حق آبه محیط زیستی اولویت دوم است که اگر نباشد تبعات ناشی از ادا نشدن این حق دامن بخش عظیمی از کشور را می‌گیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *