مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد لزوم پرهیز از مزاحمت در عزاداری‌های ماه محرم

حجت‌الاسلام سید محمود فقیهی  با اشاره به فرارسیدن ایام سوگواری گفت: وظیفه ما، هیئات مذهبی و همه کسانی که در آستان مقدس اباعبدالله‌الحسین(ع) فعالیت می‌کنند رساندن صحیح پیام امام حسین(ع) به مردم است.

وی با اشاره به وظایف عزاداران امام حسین(ع) افزود: در رساندن پیام قیام امام حسین(ع) باید مراقبت‌های زیادی کنیم بنابراین مدیران هیئات و مجالس مذهبی و همچنین مداحان اهل‌بیت(ع) باید بدانند که تنها وظیفه آن‌ها رساندن پیام خون امام حسین(ع) به همه مسلمانان و به خصوص شیعیان است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید به نکات زیادی در مورد سوگواری‌های ایام محرم توجه داشته باشیم که در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی برای توجیه همه مدیران و دست‌اندرکاران هیئات مذهبی منشوری تحت عنوان منشور ضوابط عزاداری امام حسین(ع) منتشر کرده و به نکات مختلفی پرداخته است.

وی ادامه داد: نخستین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید تمامی عزادارن به آن توجه کنند نیت خالص است چراکه با نیت خالص است که کارها و فعالیت‌های ما تأثیرگذار خواهد بود و باید به تمامی وعاظ و مداحان تذکر داد که این مهم را رعایت کنند و مخلصاً لوجه الله به عزاداری بپردازند.

فقیهی با اشاره به نکته‌ای دیگر در عزاداری‌های اباعبدالله‌الحسین اضافه کرد: ظرفیت هیئات باید به بهترین وجه ممکن مورد استفاده قرار گیرد تا بستر شکوفایی توانایی‌های آن‌ها فراهم شود؛ بودجه‌ها و زمان‌هایی که از مردم گرفته می‌شود سرمایه‌های ارزشمندی است که باید در مصرف آن‌ها دقت شود.

وی اظهارداشت: برنامه‌ها باید نظم و همپوشانی داشته باشد و به‌گونه‌ای نباشند که بلااستفاده قرار گیرند؛ البته خوشبختانه نظم و انضباط خوبی بر هیئات مذهبی ما حاکم است ولی باید به محتوای جلسات نیز توجهی خاص شود و لازمه ارتقای کیفیت محتوای برنامه‌های هیئات مذهبی استفاده از سخنرانان، خطبا، مداحان و ذاکران ارزشمند است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: در عزاداری‌های ایام ماه محرم باید از مباحث اختلاف‌انگیز و اهانت به مقدسات و پیروان مذاهب دیگر پرهیز کنیم و مراقب باشیم که در این زمینه مشکلاتی را برای جامعه شیعه به وجود نیاوریم.

وی تصریح کرد: عزاداری‌های ماه محرم باید از آسیب‌ها، انحرافات و خرافه‌ها به دور باشد که باعث شبهه در اذهان عمومی مردم و به خصوص قشر جوان جامعه نگردد و همچنین از مزاحمت برای مردم پرهیز شود و مراقب باشیم این عزاداری‌ها هم از لحاظ مکانی و هم از لحاظ زمانی مزاحم مردم نباشد.

فقیهی یادآور شد: امام حسین(ع) راضی نیستند برای ترویج فرهنگ عاشورایی و فرهنگ تشیع برای کسی مزاحمت ایجاد کنیم؛ باید مراقب بود برای هیچکس سد معبر به وجود نیاید و همچنین مواظب باشیم که برنامه‌ها تا پاسی از شب ادامه پیدا نکند که البته این قوانین را در جمع شورای هیئات مذهبی تذکر داده‌ایم.

وی اذعان داشت: اعلام کردیم که مراسمات عزاداری بیشتر از ساعت ۱۱ شب به طول نیانجامد و از وسایل و طبل‌ها در نزدیکی بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که مزاحمت برای مردم ایجاد می‌کند استفاده نشود و از استفاده آن‌ها در مواقع دیرهنگام خودداری شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان بیان کرد: در جلسات و همایش‌های متعددی که در طول سال و قبل از ورود به ماه محرم با حضور مسئولان هیئات برگزار شده معین کرده‌ایم که عزاداری از ابعاد مختلف ایمنی و آتش‌نشانی گرفته تا مسائل امنیتی و برقی مشکلی نداشته باشند؛ همچنین مسائل محتوایی جلسات عزاداری نیز باید مورد توجه آن‌ها قرار گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: آسیب‌ها و خرافات جلوگیری شود کمااینکه کمیته‌های بازرسی به این هیئات اعزام خواهند شد و سرکشی‌های مورد نیاز انجام می‌شود و چنانچه در هیئات انحراف و یا آسیب رساندن به ابدان باشد با کمک نیروهای نظامی و انتظامی از آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *