مدیر بنیاد مسکن روستایی استان اصفهان: روستاهای دارای بافت با ارزش خارج از طرح هادی اعتبار می‌گیرند

مدیر بنیاد مسکن روستایی استان اصفهان گفت: روستاهایی که بافت با ارزش دارند خارج از طرح هادی اعتبار برای ساختمان‌سازی می گیرند که در این راستا در سال جاری سه روستا در استان شامل این طرح شدند.
به گزارش خبرنگار کیمیای کویر، غلامحسین خانی در نشست خبری با خبرنگاران پس از بازدید یک روزه از روستاهای فلاورجان و لنجان اظهار داشت: به طور کلی ۱۴ هزار و ۲۷ روستا در سطح کشور تحت پوشش طرح هادی هستند که ۸۲۲ روستای آن در استان اصفهان توزیع شده است.
وی در ادامه در ارتباط با سند دارکردن خانه های روستایی در استان اصفهان افزود: این کار از سال ۷۵ با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور آغاز شده است و در کل کشور تاکنون بیش از دو میلیون و ۸۵ هزار و ۴۰۸ جلد سند صادر شده است.
مدیر بنیاد مسکن روستایی استان اصفهان با بیان اینکه از این تعداد ۱۵۹ هزار و ۵۴ جلد سند مربوط به اصفهان بوده است، اضافه کرد: در حال ۲۰۵ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان شناسایی شده است که ۷۵ درصد آنها سند دارند و تا سال ۹۵ این تعداد به ۲۱۶ هزار واحد می رسد.
خانی با اشاره به دیگر اقدامات این بنیاد برای خدمت‌رسانی به روستاهای اصفهان ابراز داشت: در نظرگرفتن تسهیلات ‌به‌سازی مسکن روستایی از سال ۷۴ آغاز شده است و از سال ۸۴ تعداد ۲۰۰ واحد روستایی در سطح کشور سالیانه تسهیلات دریافت کرده‌ا‌ند که سهم اصفهان بیش از ۵۲ هزار و ۶۸۹ واحد مسکونی است.
اختصاص ۱۵٫۵ میلیارد تومان تسهیلات بهسازی مسکن
وی با اشاره به پبشنهاد بنیاد مسکن به فرمانداران در ارتباط با اینکه در کمیته‌ برنامه‌ریزی شهرستان اعتباراتی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد، تصریح کرد: ۱۵٫۵ میلیارد تومان در این ارتباط به ما تخصیص یافته که برای ۲۵۰ تا ۲۶۰ روستا برنامه ریزی شده است.
مدیر بنیاد مسکن روستایی استان اصفهان با بیان اینکه اقدامات بنیاد مسکن روستایی از طریق بودجه استانی و اعتبارات دهیاری‌هاست، اضافه کرد: همچنین از ۴۰۰ هزار تن قیر که برای آسفالت کردن جاده‌ها در سطح کشور در اختیار راه وشهرسازی قرار گرفته سهم استان اصفهان از این مقدار ۱۸ هزار تن است.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات حوادث غیرمترقبه اظهار داشت: به طور مثال در شهر دامنه با توجه به حوادث رخ داده سهمیه برای ۱۲۷ واحد احداثی و ۱۲۳ واحد تعمیری در نظر گرفته شده است.
خانی ادامه داد: کل اعتبارات در نظر گرفته شده در این ارتباط ۳٫۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۴۴۵ تومان وام بلاعوض بوده است که به ۱۹۳ واحد اختصاص یافته است.
وی با اشاره به خدمات صورت گرفته در روستای کلوسه از توابع پشتکوه ابراز داشت: در این روستا ۱۱۸ واحد مسکونی نیاز به احداث دارد که تاکنون ۷۰ موردآن اجرایی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن روستایی افزود: در کلوسه ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای خانواد‌ه‌ها در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ طی قرارداد وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نظام مهندسی خدمات فنی منازل روستایی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است، افزود: از این رو تاکنون ۳۲۹ نفر ناظر نظام فنی در ۵۰ دفتر در سراسر استان خدمات فنی روستایی را ارائه می دهند.
خانی در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه بیمه کردن ساختمانهای روستایی استان گفت: از این رو تاکنون با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته ۱۲ هزار و ۳۶۹ واحد مسکن بیمه شده‌ا‌ند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۲۴ هزار و ۷۲۰ فقره استعلام پروانه ساختمان روستایی در استان انجام شده است.
روستاهای دارای بافت با ارزش خارج از طرح هادی اعتبار می‌گیرند
مدیرکل بنیاد مسکن روستایی افزود: روستاهایی که بافت با ارزش دارند خارج از طرح هادی اعتبار برای ساختمان‌سازی می گیرند که در این راستا در سال جاری سه روستا در استان شامل این طرح شدند.
وی با بیان اینکه در سال ۹۴، ۱۹۳۴ واحد در قالب ۳۶ طرح و پروژه در دستور کار ما بوده است، بیان داشت: در این راستا عملیات اجرایی ۱۱۳۷ واحد آغاز شده است.
خانی اضافه کرد: یک هزار و ۱۶۳ واحد نیز در ۲۴ شهرستان استان در حال تکمیل است که برخی از آنها آماده بهره‌برداری هستند.
وی گفت: در روستاها در بخش مسکن روستایی در کنار واگذاری زمین ۶۵۱ واحد در سه شهرستان تعریف پروژه شده است که باید در بازه زمانی ۲۴ تا ۳۶ ماه آماده واگذاری شود.
مدیرکل بنیاد مسکن روستایی اضافه کرد: تهیه و بازنگری طرح هادی سال ۹۴ در ۷۶ روستا با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان را در دست اجرا داریم.
اجرای طرح هادی در ۶۰۵ روستا
وی با بیان اینکه تاکنون در ۶۰۵ روستا طرح هادی اجرا شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی این بانکها باید برای ارائه تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیون تومان تنها یک ضامن درخواست کنند اما بانکها سلیقه ای عمل می کنند و مصوبه هیئت دولت را اجرایی نمی کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *