مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان: با احیای بافت فرسوده ازمیزان تلفات حوادث غیرمترقبه کاسته می‌شود

زهرا نصیری

همزمان با ۵ دی ماه روز ملی ایمنی دربرابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، مراسم مانورزلزله با همکاری تیم‌های عملیاتی مانند آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، هلال احمر، امداد گاز، امداد برق، امداد آب و آموزش و پرورش با هدف سنجش وارتقاء سطح آمادگی دستگاه‌های عملیاتی و آشنایی شهروندان با حوادث و بلایای طبیعی به همت شهرداری اصفهان و ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان برگزار شد. مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان دراین مراسم با اشاره به اینکه بهترین اقدام در راستای آموزش مقابله با حوادث طبیعی، احیای بافت فرسوده است گفت: نیاز است تا متولیان شهر مانند ادارات گاز، برق، آب، مخابرات، اورژانس و غیره در هرلحظه آماده برای خدمت‌رسانی باشند.

بافت فرسوده

علی‌اکبر رسالت، با اشار ه به اینکه شهرداری اصفهان به عنوان مدیریت کلان بحران و پدافند غیرعامل در سطح ۱۵ منطقه اصفهان آماده خدمت‌رسانی است گفت: مهم‌ترین مشکلی که امروز شهر با آن رو به رو است، وجود بافت‌های فرسوده است که در گوشه و کنار مناطق مختلف شهرداری وجود دارند. این بافت‌ها به قدری آسیب پذیرند که با کوچک‌ترین ریشتر زلزله‌ای به یک حادثه گاه بزرگ تبدیل خواهند شد و احتمال وقوع تلفات جانی به دلیل قدیمی بودن و آسیب پذیری در این مناطق بسیار زیاد است. وی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده در منطقه ۱۱ زیاد است به این موضوع اشاره کرد که بهترین اقدام برای کاهش تلفات احتمالی در این مناطق آموزش، احیای بافت فرسوده به مردم است. در این زمینه شهروندان می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کرده و از تسهیلات بانک‌ها برای ساخت مسکن جدید و مقاوم استفاده نمایند تا در آینده نزدیک یک شهر مدرنی داشته باشیم. رسالت تأکید کرد: تخریب منازل فرسوده به دست مالکان، اخذ پروانه از شهرداری و ساخت مسکن جدید و مقاوم گام‌های نخست برای احیای بافت‌های فرسوده است و شهرداری مصمم است تا در این راستا ازطرح های مردمی حمایت کند.

برگزاری مانور زلزله

وی بیان داشت: در برای برگزاری مانور زلزله در این منطقه، مناطق دیگر شهرداری مانند مناطق ۸، ۹ و ۱۲ پشتیبان منطقه ۱۱ بودند. حائز اهمیت است که منطقه ۱۱ با وجود داشتن ۱۱۷ هکتار بافت فرسوده بیش از پیش نیاز به برگزاری چنین برنامه‌ها و مانورهایی را برای آمادگی بیشتر در برابر حوادث غیر مترقبه داراست.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه با وجود حجم بالای بافت‌های فرسوده در شهر اصفهان، برگزاری چنین مانورها و حضور به موقع دستگاه‌های اجرایی وعملیاتی لازم و ضروری است گفت: سرعت عمل تیم‌های عملیاتی و امدادی در این مانوربسیار حائز اهمیت بود. گفتنی است، آموزش پناهگیری، مهار آتش، انتقال مصدومان و متوفیان، ساماندهی و ایجاد پناهگاه برای ساکنان، آزادسازی مسیر و ایمن سازی پستهای انتقال برق و گاز از بخشهای عملیاتی این مانور بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *