مذاکره دوباره با آمریکا داستان مضحکی است

نفیسه اله دادی

رئیس‌جمهور گفت: کشورهای شرق آسیا مگر دیوانه شده‌اند که با آمریکا مذاکره کنند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در مجلس شورای اسلامی، بخشی از سخنان خویش را به بدعهدی آمریکا اختصاص داد.
وی به اهمیت پیمان و اصل وفای به عهد اشاره و تصریح کرد که همه انسان‌های عاقل و باتدبیر به عنوان اصلی مهم به آن احترام گذاشته‌اند.
در ادامه رئیس‌جمهور گفت: اگر درباره تعهدی بین‌المللی، آمریکا بگوید که من به آن متعهد نیستم – با این استدلال که سر دولت قبلی کلاه رفته است – هر دولتی می‌تواند این حرف را بزند. پس تداوم تعهدها چه می‌شود؟ تعهد که دو ساله یا چهار ساله نیست؛ بلکه تعهد ملت با ملت و یک نظام با نظام است. تعهد یک رژیم با یک نظام بزرگ، نه‌تنها ایران، بلکه با چهار کشور دیگر است.
وی گفت: داستان مضحکی در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده و آن اینکه برخی می‌گویند تعهدی که قبلا با هم بستیم، فعلا قرص و محکم نباشد و بیاییم درباره موضوع دیگری با هم مذاکره کنیم؛ این حرفی خنده‌دار در تاریخ است.
رئیس‌جمهور افزود: فردی تعهدی می‌بندد و می‌گوید من پای پیمانم تا آخر ایستاده‌ام و به دقت اجرا می‌کنم و جایزه من این است که درباره موضوع دوم صحبت کنیم؛ اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا می‌گذارد، دارد با زبان عمل اعلام می‌کند که من اهل مذاکره نیستم.
روحانی تصریح کرد: آمریکا دارد امروز به بعضی کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهد که بیایید با ما مذاکره کنید. مگر دیوانه شده‌اند که بخواهند با شما مذاکره کنند؟ شما دارید مذاکره دیروز را زیر پا می‌گذارید؛ شما به مذاکره امضاشده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، بی‌اعتنا هستید؛ حالا بیایند با شما مذاکره کنند؟
رئیس‌جمهور گفت: ایران در مذاکرات به تعهدات خود عمل کرده است؛ اما آن‌ها می‌گویند که چرا ایران از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند است و چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؟ این مشکل چه کسی است؟ این مشکل شما آمریکایی‌هاست؛ شما وارد منطقه شدید و امنیت عراق و افغانستان را به هم زدید و با آوردن تروریسم در منطقه، امنیت سوریه را به هم ریختید.
روحانی در بخشی از سخنان خویش گفت: شما در داستان طبس وارد خاک ایران شدید، شما هواپیمای مسافربری ما را مورد هدف قرار دادید؛ اما قبول ندارید که متجاوز هستید. شما بارها بی‌ادبانه ملت ایران را تروریست خطاب کردید.
ملت ایران منافقان و دیگر گروه‌های تروریستی را از این کشور بیرون کردند و تروریسم را در کشورهای دیگر به زانو درآوردند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما برای دفاع از تمامیت ارضی و ملی‌مان به هر سلاحی نیاز داشته باشیم، در ساختن آن، در تولید آن و انبار کردن آن و در زمان لازم برای دفاع خودمان در استفاده از آن تردید نخواهیم کرد.
رئیس‌جمهور افزود: شما بدانید ما موشک را ساختیم، می‌سازیم، خواهیم ساخت و این با هیچ یک از مقررات بین‌المللی در تناقض و تنافی نیست؛ با قطعنامه ۲۲۳۱ هم در تضاد نیست. ما راه دفاعمان و راه منافع ملی‌مان و امنیت ملی‌مان را با همه قدرت ادامه خواهیم داد و بدانید هر نقض عهدی بکنید، به ضرر شما خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران پاسخی قاطع به شما خواهد داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *