مسئولان اصفهان مقتدرانه پای گرانی خودسرانه نان ایستاده اند

زهرا نصیری

بعد از گذشت حدودسه سال از ثابت ماندن نرخ نان و اظهارنارضایتی های فراوانی که از سوی نانوایان به این مسئله شد، در اواسط آبانماه امسال بود که خبر هایی از افزایش قیمت نان سنتی به گوش رسید و در این میان نانوایان پنداشتند که به حقوق واقعی خود بعد از این سال ها دست خواهند یافت ،اما درهیمن گیر و دارها بود که خبر رسید وزیر صنعت و معدن در این زمینه ابلاغ به بررسی بیشتر برروی این مسئله کرده است و نانوایان بدون اجازه شورای آرد و نان که در استان ها ریاست آن به عهده استاندارو دبیری آن به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است حق افزایش قیمت نان را ندارند.

اگر چه افزایش قیمت ۱۵درصدی نان سنتی توسط ستاد تنظیم بازار چند هفته ای است که اعلام شده و قرار بود که از اول آذرماه به صورت رسمی این افزایش قیمت در همه نانوایی های دولتی اعمال شود ولی نانوایان خواستارآن بودند که افزایش ۱۵درصدی نان به دلیل افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، دستمزد و غیره مقرون به صرفه نیست و آنان مجبور به کاهش وزن چانه‌ها هستند ازاینرومی طلبد که این هزینه درسطح ۳۰درصدی اعمال شود.

آمارها حاکی ازآن است که آخرین بار در آذر سال ۱۳۹۳ با مصوبه دولت، قیمت نان در کشور ۳۰ درصد گران شد اما از آن پس، افزایش قیمتی در قوت مردم رخ نداد که موجب اعتراض نانوایان شد، براساس مصوبه سال ۹۳، قیمت نان لواش ۲۲۰ تومان، بربری ساده ۶۵۰تومان، سنگک ۸۰۰ تومان، تافتون سنتی ۴۰۰ تومان و تافتون گردون ۲۱۰ تومان تعیین شده بود،اما درطول این سال ها سنگگ پزی ها به دنبال آزاد پزی در این رشته رفتند و قیمت نان های خود را تا ۱۲۰۰و۲ هزار تومان هم افزایش قیمت دادنند و در این میان تقریبا دیگر نانوایان با افزایش قیمت در بحث نان روبه رو نبودند.

براساس تصویب ستاد تنظیم بازار افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران با نظر رئیس اتاق اصناف اعمال می‌شود و برای شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، براساس روال چند سال اخیر، متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی تصمیم می‌گیرند.

اگر چه روسای اتحادیه های نانوایی معتقدندکه افزایش ۱۵درصدی نان تنها هزینه‌های کارگری را پوشش می‌دهد امابه نظر بسیاری از کارشناسان برگزاری طرح یکسان‌سازی گندم، آرد و نان اگراجرایی هم ‌شود، اما این امر منجر به افزایش قیمت نان نخواهد شد.

گندم ها با کیفیت نیستند،نان با آرد بی کیفیت پخت می شود

بسیاری از پیشکسوتان حوزه نان به این مسئله اعتقاد دارند در حالی که آرد شیب قیمت ۳۰درصدی را طی کرد وهم اکنون آرد های عرضه شده در نانوایی ها کیفیت لازم را ندارند و نانوایان مجبورند برای این امر از آرد های با پروتین بالا که به صورت آزاد خریداری می کنند کیفیت نان خود را افزایش دهند آیا روندی که دولت درپیش گرفته و به فکر این قشر زحمت کش نیست درست است؟

با گشت و گذاری که در بین نانوایی های اصفهان زدیم سوال بیشتر نانوایان از خبرنگار کیمیای وطن آن بود که با وضع موجود که دولت فراهم کرده و آرد با کیفیت به ما تحویل نمی دهد ،ما اگر بخواهیم نان با کیفیت به مردم تحویل دهیم باید وزن چانه های خود را کاهش دهیم یا نمک بیش ازحد یا جوش شیرین به نان اضافه کنیم تا بتوانیم نان به مردم عرضه کنیم کقصر اصلی دراین میان چه کسی است.آیا نانوایان باید این شغل را رها کرده و قوت مردم را برای انان فراهم نکنند.!

در گفتگو با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و آرد و نان به این نتیجه دست یافتیم برای آن که آرد با کیفیت به نانوایی ها تحویل داده شود باید گندمی که توسط شرکت های غله خریداری می شود حداقل دارای خواب سه ماهه، خاک حاصلخیز، بذر سالم و پر بازده و کود آلی باشد تا از پخت آرد این گندم نان خوب و دارای ارزش غذایی تحویل مردم شود .ازطرفی نانوایان با استفاده ازآرد کامل و همراه با سبوس زمان استراحت خمیر را به حدود دو ساعت و زمان پخت آن را به حدود دو دقیقه  افزایش دهند تا هم نان با کیفیت پخت شود و هم نان تولید دشه از دورریز کمتری برخوردار باشد.

نباید سبوس ازآرد جدا شود

آمارها نشان دهنده این است که در شهرستان اصفهان ۹۸۰ و در کشور بالغ بر ۸۵ هزار واحد رسمی نانوایی وجود دارد  ازطرفی۲۰ درصد واحدهای تولیدی نان در اصفهان از آرد آزاد و ۸۰ درصد از آرد یارانه ای استفاده می کنند ، این واحدها با استفاده از ۳۰۰ هزار کیسه آرد، ماهانه ۹۶ میلیون قرص نان پخت می کنند.

کارشناسان حوزه بهداشت مطرح کردند: نان ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند و۸۰ درصد آهن, ۴۵ درصد پروتئین و ۳۰ درصد کلسیم مورد نیاز بدن از این ماده غذایی تامین می شود. سرانه مصرف روزانه نان در کشور ۳۲۰ گرم است ودامنه مصرف نان در اقشار مختلف جامعه کم درآمد و پردرآمد از ۱۰ تا یک هزار و ۲۵۰ گرم متفاوت است.

زهرا عبداللهی ، مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگفتگو با کیمیای وطن دررابطه با حذف سبوس ازآرد به این نکته اشاره داشت: این ماده ارزش غذایی بالایی دارد و بخشی از آهن, کلسیم , منیزیم و روی بدن را تامین می کند.متاسفانه استفاده ازنمک بسیار درنان یکی از عوامل ابتلای بیماری های غیر واگیر است وباعث  ایجاد پوکی استخوان، چاقی و بیماری های دیگر می شود

 وی جدا کردن سبوس از آرد تولیدی را باعث حذف ارزش غذایی آن دانست و گفت:سبوس خام دارای آلودگی های میکروبی، شیمیایی و قارچی است وباید فرایند اضافه کردن سبوس خام به آرد باید اصلاح شود، اما مقاومت هایی از طرف کسانی که منافعی دارند در این راه وجود دارد که اجازه این کار را نمی دهد.

وی نان خوب و با کیفیت را نانی دانست که تیره و سبوس بیشتری داشته باشد در این زمینه  اصلاح سیستم خرید، توزیع و نگهداری گندم از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است.همچنین استفاده از جوهر قند یا بلانکیت برای پخت نان خطرناک است و جوهر قند باعث دیابت و سرطان می شود و مصرف آن در نانوایی ممنوع است.

 آن روی سکه، آرد به نفع دولت

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن با اشاره به اینکه  قیمت آرد از کیلویی ۶۰۰ به ۹۰۰ تومان افزایش یافته است ، قیمت نان‌های آزادپز هیچ تغییری نمی‌کند، اما براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار؛ چانه‌های ۲۰۰ گرمی نان تافتون که درگذشته ۲۲۰ تومان بود، با افزایش ۱۵ درصدی به حدود ۲۵۰ تومان و قیمت نان تافتون با نرخ آزادپز نیز ۴۰۰ تومان ثابت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به معایب گندم و آرد، بیان کرد: خواب ناکافی در سیلو، سِن زدگی بیش از ۱۰درصد، زنگ زدگی، قارچ زدگی، نم زدگی، گلوتن پایین کمتر از ۱۰، ایندکس کمتر از ۴۰ و پروتئین پایین کمتر از ۱۱ از جمله این معایب است.گفتنی است ماهانه ۳۰۰هزار کیسه ۴۰ کیلویی آرد به ارزش ۱۰میلیارد تومان در اصفهان مصرف می شود.

  مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور نیز با اشاره به وجود بیش از ۲۰ هزار نانوایی مازاد در کشور ازایجاد ۱۲ هزار نانوایی جدید از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقادکرد و گفت: ۷۲هزار واحد نانوایی سنتی ۹۵ درصد نان کشور را تامین می کنند.

  قاسم زراعت، با بیان اینکه ما برنامه خودکفایی گندم داریم اما روی کیفیت گندم مصرفی کار نکرده ایم ادامه داد: اکنون ۳۵ درصد گندم تولیدی کشور درجه یک، ۳۵ درصد درجه دو و ۳۰ درصد درجه سه است. بخشی از این گندم ها باید خوراک دام شود اما بعلت نبود مدیریت صحیح به مصرف انسانی می رسد.

برخورد با گران فروشی نان در اصفهان 

  اما درهمه این گیر ودارها رئیس اتاق اصناف استان اصفهان از برخورد با هرگونه افزایش قیمت نان در این استان خبر داد وگفت: درخواست افزایش قیمت نان در ابتدا از طرف اتاق اصناف ایران جهت افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان اعلام شد که نهایتاً در کارگروه مربوطه مصوب شد که این افزایش تا ۱۵ درصد صورت گیرد.

رسول جهانگیری،افزود: افزایش قیمت نان باید بر اساس وزن چانه‌های نان انجام شود؛ اگر نانوایان استان اصفهان بخواهند افزایش قیمت خودسرانه داشته باشند، واحد نظارت و بازرسی اصناف با آنان برخورد خواهد کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *