مسیر زاینده رود از کوهرنگ تا گاوخونی کنترل می شود

فرزانه افسرطه

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کیمیای وطن، مشکلات عدیده استان اصفهان را ناشی از ضعف مدیران در سال های اخیر اعلام کرد و بر لزوم توجه به برنامه ریزی های کوتاه مدت و دراز مدت تاکید نمود.

دکتر عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مسوولان چه تدابیری برای بحران آب در استان اصفهان اندیشیده اند، بیان داشت: در مورد آب، دو برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت مطرح هست که در دراز مدت باید تامین منابع آبی را تا زمانی که مجوزهای لازم صادر شوند، دنبال کنیم. پروژه های تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد، بعنوان منابعی برای تامین آب زاینده رود هستند که باید بزودی راه اندازی شوند.

وی دیگر اقدام مدیریتی در حوزه زاینده رود را، کنترل و جلوگیری از برداشت های خلاف و غیر قانونی و خارج از سهمیه تعیین شده اعلام کرد و گفت: شورای آب هر ساله تشکیل جلسه می دهد و سهم هر حقابه دار را مشخص می کند.

وی در این باره که تکلیف حقابه داران در شرق اصفهان چیست؟ برداشت های غیر قانونی در طول مسیر را، علت محروم ماندن حقابه داران شرق استان از سهم خود عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو باید هرچه سریعتر اقداماتی برای کنترل برداشت ها از تالاب گاوخونی تا تونل کوهرنگ به منظور ساماندهی مسیر آب انجام دهد. یعنی در سرتاسر حاشیه زاینده رود، جاده های دسترسی برای محافظان وجود داشته باشد و هر لوله ای که نصب می شود، مجهز به کنتورهای هوشمند باشد تا تمام برداشت ها از طریق وزارت نیرو کنترل شود.

عابدی، مشکلات امروز بحران آب در استان و زاینده رود را ناشی از ضعف مدیریت چیتچیان، وزیر سابق وزارت نیرو عنوان کرد و یادآور شد که این وزیر در کمیسیون امنیت ملی گفته که این کارها (اقدامات فوق) تا پایان سال ۹۶ انجام شود ولی عملا اتفاقی نیافتاد. عابدی از تلاش وزیر فعلی وزارت نیرو در راستای عملی سازی موارد فوق تا پایان اردیبهشت سال جاری سخن راند و گفت: اکنون، برنامه ریزی برای بیش از ۹۰ درصد لوله ها که به کنتور هوشمند مجهز شوند، انجام شده است. همچنین، برای ساماندهی مسیر رودخانه و اینکه زاینده رود مانند یک لوله آب در کنترل وزارت نیرو باشد تا کسی مازاد سهمیه برداشت نکند، برنامه ریزی شده که باید بزودی وزارت نیرو، اخبار آن را منعکس نماید.

دکتر عابدی در پاسخ به این سوال که اگر قرار است از برداشت های غرمجاز جلوگیری شود، موضع وزارت نیرو نسبت به طرح بن-بروجن چه خواهد بود؟ گفت: فعلا، این طرح با مقاومت هایی از سوی وزارت نیرو و بویژه استان اصفهان مواجه است . البته، در قبال تکمیل تونل سوم و بهشت آباد و مشروط به افتتاح این پروژه ها، این طرح اجرا میگردد. ولی در حال حاضر، هرگونه بهره برداری ممنوع است و به شدت کنترل می شود. وی با اشاره به شروع برنامه ریزی برای کنترل شدید برداشت های غیرمجاز از امروز به منظور حفظ ذخیره آب استان اصفهان، بیشترین تخلف را مربوط به استان همجوار، چهارمحال بختیاری دانست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی راجع به ضعف مدیران استانی، بیان داشت: در زمانی که مدیران می توانستند برخورد بهتری داشته باشند، کوتاهی کردند.

وی مدیران مسامحه کار در استان را استاندار وقت و معاونان استاندار، سازمان آب منطقه ای و بویژه جهاد کشاورزی چهارمحال بدلیل توسعه نامتوازن کشاورزی و باغات در حاشیه زاینده رود، بعنوان یکی از عوامل اصلی نابودی زاینده رود دانست.

وی در ادامه از تغییرات مثبتی که در استانداری اصفهان برای مدیریت منابع آب تحقق یافته است، خبر داد و بیان داشت: اکنون استاندار اصفهان برمباحث آب مسلط شده و پیگیری خوبی شده است.

عابدی با ابراز گلایه از وزارت جهاد کشاورزی که هنوز مشکلات زاینده رود را باور نکرده اند، خاطرنشان کرد: در جهاد کشاورزی، اصلا به موضوع آب، نگاه جدی نشده است ولی آنچه فعلا مهم است، به سرعت وارد عمل شدن وزارت نیرو در برنامه کوتاه مدت و اجرای آن است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *