معامله ای برای هیچ ..

زهرا نصیری

چقدر رسم قشنگی بود آئین برگزاری چهارشنبه سوری در زمان های گذشته .ایرانیان در آئین های کهن خود دارای سه رسم قدیمی بودند که از جمله عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری بود .از میان این آئین ها شاید مهیج ترین آئین را بتوان چهارشنبه سوری نامید که در آخرین چهارشنبه ی سال برگزار می شد. بر اساس اسناد تاریخی قدمت این جشن به زمان ساسانیان برمی گردد و برگزاری آن بدین صورت بود که در گذشته ها دوردر این شب مردم آتشی برپا کرده و از آن می پریدند و می گفتند: “زردی من از تو، سرخی تو از من” (یعنی مریضی رنگ پریدگی و مشکلات را از من بگیر و سرخی و گرما و نیرو را به من بده.) رسم دیگری که در شب چهارشنبه سوری برگزار می شد قاشق زنی بود، در این رسم دختران و پسران چادری را روی سر و صورت خود انداخته و با کاسه و قاشق، درِ خانه ی آشنایان و همسایگان خود می رفتند و صاحب خانه با شنیدن صدای خوردن قاشق به کاسه در را باز کرده و کاسه را با آجیل، نقل یا شیرینی پرمی کرد.

چه زیبا بود آن رسومی که مردم بدون خطر به پاسداشت این ایام می رفتند و علاوه بر اینکه برای خود تفریح و سرگرمی ایجاد می کردند با روحیه ای شاد به سراغ سال جدید می رفتند بدون آن که بخواهند برای خود و دیگران مزاحمت و یا حادثه ای  ایجاد کنند .

چهارشنبه سوزی  چگونه باب شد

متاسفانه با بروز پاره ای انحرافات و استفاده از انواع ترقه و برافروختن آتش های مهیب از سوی برخی افراد در سالهای گذشته موجب شده است تا شاهد انواع سوختگی ها و صدمات جدی روحی و روانی به افراد شرکت کننده در مراسم چهارشنبه سوری  باشیم به گونه ای که عده ای از منتقدان به آن، عنوان «چهارشنبه سوزی» داده اند.

 در دهه های اخیر با رونق گرفتن شبکه های ماهواره ای ، تلفن همراه و شبکه های مجازی متاسفانه آئین های کهن چهارشنبه سوری  از جامعه رخ بر بست و جای خود را به مراسماتی خطرناک در آخرین چهارشنبه سال داد که آنجام چنین رفتارهایی جز برای خانواده ها دردسر و عایدی نداشت ، استفاده از وسایل خطرناکی چون ترقه، مواد منفجره و غیره از جمله اقداماتی هستند که در این سال ها حتی مردم کوچه و خیایان از ان در امان نیستند و به دلیل رفتارهای خطرناکی که برخی از افراد در معابر عمومی و خیایان ها انجام می دهند جان مردم را در معرض خطر قرار می دهند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی مراکز درمانی و همچنین آتش نشانی بیشترین آسیب‌ چهارشنبه سوری برای سنین ۱۱ تا ۱۷ سال است و این مسئله بدین مفهوم است که در سنین نوجوانی میل به انجام اقدامات سرگرم کننده و گاهها خطرناک بیشتر مشاهده می شود که در این زمینه باید مسئولان تدابیری اتخاذ کنند تا هر ساله شاهد کاهش حوادث ناشی از مراسم چهارشنبه سوری باشیم.

  چهارشنبه سوری نیاز به برنامه ریزی دارد

اما نظردستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی پیرامون فلسفه چهارشنبه سوری، این است که این مراسم نمادی از وحدت میان ایرانیان است وباید عاملی برای اتحاد، انسجام و همبستگی اجتماعی و ملی باشد .

شهیندخت مولاوردی افزود: برنامه ریزی و مدیریت موضوع چهارشنبه سوری بسیار اهمیت دارد و همه باید شرایطی را فراهم کنیم تا جنبه ملی بودن و شاد و مفرح بودن این سنت دیرینه حفظ شود.

اگر چه نقش آموزش در پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری بسیار مهم و حیاتی است ، اما این اموزش ها باید در مدارس برای همه دانش اموزان تبیین شود به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی اصفهان  متاسفانه بیشترین قربانیان چهارشنبه سوری  افراد در سنین ۱۱ تا ۱۷ سال هستند که می طلبد قبل از ورود به اسفندماه و آغاز مراسم چهارشنبه سوری حوادث و زیان های استفاده از مواد منفجره و دیگر اقدامات خطرناکی که در این شب انجام می شود برای دانش آموزان تبیین شود، زیرا دانش اموزان نقش تعیین کننده ای در آگاه کردن خانواده ها دارند .

سود جویی خطرناک از چهارشنبه سوری

بهزاد بزرگزاد،در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه  با نزدیک شدن مراسم چهارشنبه آخر سال،مواد شیمیایی و بمب‌های دست ساز توسط افراد سودجو در اختیار افراد قرار می گیرد و متاسفانه درداشبورت ماشین یا در جیب لباس جاسازی می شود گفت:اینکار باعث می شود که با بالا و پایین شدن ماشین درخیابان انفجار صورت گیرد و یا با گرم شدن در جیب لباس و یا ضربه نیز برای اشخاص  حادثه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث چهارشنبه سوری در چهارراه ها، مراکز ترافیکی و باغ ها رخ می دهد افزود:از برگزار کنندگان این مراسم می خواهیم که از انداختن هر گونه مواد منفجره در داخل  آتش و یا پرتاپ کردن به سمت خودرو ها و مردم خودداری کنند زیرا این مواد دارای ترکیبات خطرناک هستند و ممکن است با پرتاپ شدن اشیایی که در ان به کار رفته است برای دیگر شهروندان صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند .

 از سوی دیگر هر یاله با وجود نهیب هایی که دستگاههای انتظامی و درمانی به شهروندان و به خصوص جوانان در مورد عدم استفاده از مواد محترقه و خطرناک می دهند اما با نزدیک شدن به این آئین کهن شاهد ان هستیم که نیرو انتظامی و دستگاههای نظارتی کشفیات مهمی از نواد محترقه و آتش زای خطرناک در سراسر کشور کشف و ضبط می کنند.

به گفته حسن یاردوستی فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در هفته جاری  ۱۳ هزار و ۱۹۳ عدد مواد محترقه غیرمجاز توسط مأموران انتظامی کشف شد.

بالاترازخبر…

آمارها نشان می دهد که تنها یک درصد مردم ایران آیین چهارشنبه سوری را به شکل واقعی جشن می گیرند و ۹۹  درصد دیگر با استفاده ازمواد خطرناک عید را برای خود و خانوادشان تلخ می کنند. بچه هایی که با استفاده از این مواد به راحتی عضوی از بدن خود را از بین می برند و تا پایان عمر برای خود پشیمانی می خرند .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *