معتمدی:اصفهان در کمیت و کیفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد پیشگام است

زهرا نصیری

مراسم نکوداشت بیست و پنجمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد  استان اصفهان با عنوان «ربع قرن تلاش» در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان با حضور مسئولان استانی و امام جمعه اصفهان در حالی برگزار شد که به مسئله اهمیت جذب جوانان  درمساجد و تاکید به رونق بخشی مساجد توسط کانون های فرهنگی و هنری تاکید شد.

در آئین برگزاری نکوداشت ربع قرن تلاش کانون های فرهنگی و هنری مساجد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه امروزه محتوای دینی را می توان  با ابزار هنربهتر در دل و جان مردم قرار داد، گفت: خروجی کانون های فرهنگی هنری بایستی رونق بخشی به مساجد و عمران آن باشد.

  آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، با اشاره به اینکه خروجی کانون های فرهنگی با هدف رونق بخشی به مساجد و عمران آن  است افزود: درطول ۲۵ سال گذشته که کانون های فرهنگی هنری در مساجد تشکیل شده اند ،خوشبختانه در استان اصفهان نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ کانون فرهنگی هنری فعالیت می کنند.

دشمن نمی‌خواهد مساجد با حضور مردم پر شود

وی با اشاره به اینکه دشمنان در تلاش هستند تا مساجد را از رونق بیاندازند اما طلاب بایستی حضور فعالانه در مساجد داشته باشند و بدانند که عدم حضورشان بسیار خطرناک است تاکید کرد: امروزه دشمنان ما اسلام و حکومت دینی را بدون کارایی معرفی می کنند، به کسانی که این حرف ها را مطرح می کنند باید گفت که اگر حکومت دینی کارایی نداشت پس چرا از آن ترس و واهمه دارید.

طباطبایی‌نژاد حضور در مسجد و شلوغ کردن آن را امروز  یک مبارزه دانست و گفت: باید مساجد را فعال کرد و نوجوانان و جوانان را به هر شکلی جذب کرد.

 پیشگامی اصفهان  در کمیت و کیفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد 

در ادامه این آئین مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان گفت: در استان اصفهان ۱۹۰۰ کانون‌های فرهنگی هنری، ۱۳۰۰ کتابخانه و ۳ هزار مسجد دارای طرح تحول فعالیت می‌کنند و قرار است تا پایان امسال بودجه‌ای به این کانون‌ها پرداخت شود.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، در آیین بیست و پنجمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه ۲۵ سال از تلاش صادقانه و خالصانه اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه دین در کشور می‌گذرد، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن جهادگران عرصه فرهنگ در مساجد فعالیت‌ می‌کردند و این تلاش‌ها همواره بدون چشم‌داشت مادی انجام شده و فضایی برای آمورش و تربیت دینی برای نوجوانان و جوانان در فضای آرام فکری فراهم آورده است.

جایگاه والای  اصفهان درحوزه هماهنگی بین دستگاهی درکشور

وی با بیان اینکه در حوزه هماهنگی بین دستگاهی استان اصفهان جایگاه خوبی درکشور دارد، گفت: هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به ریاست استاندار و با حضور مدیران دستگاه‌های فرهنگی در استان برای هماهنگی بین بخشی و جلوگیری از موازی کاری در حوزه مسجد تشکیل می‌شود.

 معتمدی به پیشگامی استان اصفهان از لحاظ کمیت و کیفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد  تاکید کرد: درجلسات هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان مسوولان همه دستگاه ها مثل آموزش و پرورش، صدا و سیما، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، سپاه و بسیج، شهرداری و سایر دستگاه ها حضور دارند و تصمیمات کلان در آن به تصویب می رسد.

 وی اظهار اینکه فعالیت در مسجد یک افتخار بزرگ است و خوشحالیم که در این زمینه مدیران دستگاه های اجرایی، روسای ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها، ائمه جماعات، پایگاه های بسیج و مردم مشارکت دارند افزود:مردمی بودن وجه متمایز کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

باید از ظرفیت مساجد برای مقابله با دشمن استفاده شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد  استان اصفهان نیز در آئین تجلیل از کانون های فرهنگی و هنری مساجد و ربع قرن تلاش این کانون ها با اشاره به اینکه تهی کردن هویت این ملت از خودباوری و اعتقادات یکی از اهداف دشمنان است و یکی از بالاترین ظرفیت‌های مقابله با دشمن رونق مسجد است گفت: باید غصه بخوریم اگر مساجد ما خالی از حضور جوانان است.

حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، به فعالیت کانون های فرهنگی هنری در مساجد استان اصفهان اشاره کرد و افزود: تا پایان سال ۹۶ نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ در مساجد استان به ثبت رسیده اند و فعالیت می کنند که تا پایان برنامه ششم موظف هستیم این تعداد را به دو هزار و ۴۰۰ باب افزایش دهیم.

 وی با بیان اینکه در قرآن کریم به اهمیت عمران و آبادانی مسجد اشاره شده است، گفت:  از زمان ظهور اسلام تا کنون مسجد با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است در زمان رسول اکرم(ص) مسجد کارکردهای مختلفی همچون قوه قضاییه، پایگاه تجمع قوا مسلح و حل و فصل امور اجتماعی داشته و از همه بالاتر مساجد کانون بندگی و عبادت خداوند بوده است، در دوره معاصر نیز به برکت پیروزی انقلای اسلامی نیز تحول بزرگی در جهان اسلام رخ داد  اما اکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت مسجد به خوبی استفاده کنیم.

 مسجد  محلی برای انقلاب اسلامی  

 انصاری، با اشاره به اینکه امام خمینی پرچم‌داری و نهضتی که در جامعه پدید آورد بسیاری از مسائل را تغییر داد یادآور شد: انقلاب اسلامی از مسجد شروع شد و قوای آن تجمیع شد و به انقلابیون تعلیم داده شد اما بعد از چهل سال هنوز نتوانستیم از همه ظرفیت مسجد استفاده کنیم که یکی از دلایل آن القائات غلط دشمن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین خطر برای نظام در حوزه فرهنگ، اندیشه و تفکر است، گفت: مقام معظم رهبری از اواخر دهه ۶۰ تا کنون به این موضوع مهم اشاره کرده‌اند و از طرفی دشمن نیز به دنبال تهی کردن نسل جوان و تهی کردن ملت از خودباوری بوده و این خطر خیلی جدی است و یکی از بالاترین ظرفیت‌ها برای مقابله با دشمن رونق بخشیدن به مسجد است و ما باید امروز غصه بخوریم که مساجد ما از حضور جوانان خالی مانده است.

وی با بیان اینکه تهی کردن هویت این ملت از خودباوری و اعتقادات یکی از اهداف دشمنان است، تصریح کرد: یکی از بالاترین ظرفیت‌های مقابله با دشمن رونق مسجد است، باید غصه بخوریم اگر مساجد ما خالی از حضور جوانان است، یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد است که یکی از اهداف این تصمیم، گره زدن حوزه هنر و فرهنگ با مسجد بوده است.

افزایش کانون های فرهنگی و هنری مساجد در برنامه ششم توسعه

وی تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه دولت موظف شده است در تمام مساجد شهری و روستایی بالای هزار نفر جمعیت کانون‌های فرهنگی هنری را اضافه کند، استان و شهر اصفهان از این لحاظ ظرفیت مناسبی دارد و افزایش این کانون‌ها حرکتی رو به جلو خواهد بود، البته راه‌اندازی کانون هدف نیست بلکه راه‌اندازی کانونی که تأثیرگذار باشد و به امام جماعت و اهل مسجد کمک کند و با برنامه‌ریزی برای جذب مردم به مسجد تلاش کند، هدف اصلی است، آنچه مهم‌تر از راه‌اندازی کانون است ، نوع فعالیت آن و همدلی اعضای آن است.

انصاری گفت: در طول برنامه ششم باید تعداد کانون های فرهنگی و هنری درمساجد استان از۱۹۰۰ کانون به ۲هزار و ۵۰۰ کانون افزایش یابد.

وی به ظرفیت های عظیم مساجد اشاره کرد و از مورد غفلت قرار گرفتن این ظرفیت بزرگ انتقاد کرد و بیان داشت:  گره زدن فرهنگ و هنر در فضای معنوی مساجد یکی از اهداف مهم کانون های فرهنگی و هنری است.

گفتنی است در این همایش که با حضور آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، حجت الاسلام دکتر محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و همچنین سایر مدیران و مسوولان استانی برگزار شد از مدیران مسوول برتر، ائمه جماعات برتر کانونها، مدیران مسجدی دستگاه های اجرایی و خبرنگاران مسجدی فعال درحوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد تجلیل شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *