مقابله با دشمن با تمام قوا

فرزانه افسرطه

آیین افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا همراه با راه اندازی پروژه‌ای جنبی شامل نیروگاه ۲۵ مگاواتی فولاد سبا، تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد، پروژه احداث کارخانه آهک کلسینه فولاد مبارکه و پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مقامات برگار شد.

معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با بیان اینکه مردم انقلابی اصفهان همواره در تاریخ کشور و تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش پیشرو و پیشتاز داشتهبه  اند، گفت: برای من و همراهان توفیق بزرگی است که در این سفر خدمت آنها رسیده و ادای ادب و احترام کنیم.

 اسحاق جهانگیری با بیان اینکه استان اصفهان جایگاه ارزنده‌ای در حوزه اقتصادی و صنعتی دارد، گفت: باید به مسائل استان در سطح کلان و ملی نگریسته شود.

جهانگیری گفت: استان اصفهان در برخی رشته‌های مهم صنعتی نظیر فولاد رتبه نخست را در کشور دارد و در این سفر ضمن گفتگو با مدیران ارشد این بخش از طرح‌هایی که تکمیل شده بازدید خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل استان اصفهان موضوع حمل و نقل شهری است، گفت: برنامه ریزی دولت در این جهت است که در همه کلان شهرها موضوع حمل و نقل عمومی و به ویژه راه اندازی قطار شهری در دستور کار قرار گیرد تا در حاشیه آن به مسائل زیست محیطی نیز توجه ویژه‌ای شده باشد.

 وی با اشاره به اینکه در کنار همه امتیازها و فرصت‌ها مشکلات و چالش‌هایی نیز وجود دارد، گفت: اصلی‌ترین مسئله استان اصفهان موضوع آب است البته کم آبی یکی از مهمترین مسائل پیش روی کشور است و ما در اکثر استان‌های ایران با این مشکل روبرو هستیم.

جهانگیری افزود: استان‌هایی که در حوضه آبریز اصفهان قرار دارند نظیر استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری نیز با مسئله آب دست و پنچه نرم می‌کنند و باید با کمک مسئولان،‌ مردم و صاحب نظران به راهکارهایی برسیم که مشکلات مردم در زمینه آب شرب، کشاورزی و نیز نیاز بخش صنعت به نحو مطلوب برطرف شود.

کسانی که به فکر زدن جیب مردم در این شرایط وخیم اقتصادی هستند را ادب می‌کنیم

معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح طرح توسعه فولاد سبا گفت: ما کسانی که در این شرایط وخیم که امریکا در حال شاخ و شانه کشیدن علیه ایران است به فکر زدن جیب مردم و خالی کردن آن هستند را ادب می‌کنیم.

اسحاق جهانگیری اظهار کرد: ما هیچ تحول سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در کشور نداریم که اصفهان در آن نقشی نداشته باشد و هیچ پیشرفتی در عرصه صنعت نداشتیم که اصفهان کانون اصلی آن نباشد.

وی افزود: افتتاح امروز یک اتفاق مهم در مقطع تاریخی ویژه در کشور است، امروز ما با غربی‌ها و امریکا سر مسائل مختلف اختلاف نظر داریم و برخی اوقات گفت و گو کرده‌ایم که مهمترین آن توافق هسته‌ای بود که البته امریکا یک طرفه خارج شد و اعلام تحریم‌های جدید و جدی کرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: ما از نخبگان و صاحب نظران انتظار مشارکت و کمک و راهنمایی داریم تا دولت بتواند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد.

وی با بیان اینکه اعلام رییس جمهور امریکا یک دوره سه ماهه و شش ماهه دارد تا تحریم‌ها برگردد، ادامه داد: برداشت ما این است که اروپا مصم است به نحوی عمل کند که خواسته‌های ایران محقق شود ولی اینکه در عمل چه اتفاقی بیفتد خدا می‌داند.

جهانگیری ابراز کرد: وزارت خزانه داری امریکا به یک اتاق جنگ علیه اقتصاد ایران تبدیل شده است که هدف انها زمین گیر کردن اقتصاد ایران و به تبع آن فشار بر مردم و ادامه نارضایتی مردم و رسیدن به اهداف شوم خودشان است که این راهبرد امریکایی‌ها همراه با اسرائیلی‌ها و عربستان است.

وی بیان کرد: ما به عنوان ملت ایران در مقابل این راهبرد، مقاومت و برنامه ریزی و دقت در طرح‌ها را راهبرد خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم زندگی مردم حتی المقدور از آسیب دور نگه داشته شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه خیلی از کشورهایی که ما روی انها حساب کردیم در مقابل فشارهای شدید امریکا کم آورده‌اند، افزود: ما در چند جبهه که مورد توجه امریکایی‌ها است باید برنامه ریزی داشته باشیم، یکی از آن نقاط مورد توجه آمریکا صادرات نفت ایران است که تا ابان ماه به صفر برسد و در مقابل برنامه ریزی ما اینگونه هست که مشتری برای نفت پیدا کنیم و برای حداکثر فروش نفت اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: عرصه دیگر آمریکا جلوگیری از صادرات بخش‌های مختلف و عمده صادرات غیر نفتی ایران است که ۵۰ میلیارد تومان بوده و فولاد یکی از این موارد است لذا مدیران فولاد باید از خود شایستگی نشان دهند و بار دیگر خود را ثابت کنند، انتطار ملت و دولت از فرزندان خود در صنعت فولاد در مقابل هدف شوم امریکا، امسال میزان تولید و صادرات خود را افزایش دهند.

جهانگیری ادامه داد: عرصه دیگری که امریکا در حال برنامه ریزی است این است که حتی اگر صادراتی هم داشتیم پولان را نتوانیم دریافت کنیم که در این بخش برنامه ریزی‌هایی را در عرصه بانکداری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ممنوع کردن وارداتی که امکان تولیدش در کشور است و ظرفیت داخلی تولید آن وجود دارد باید انجام شود، تصریح کرد: ما کسانی که در این شرایط وخیم که امریکا در حال شاخ و شانه کشیدن علیه ایران است به فکر زدن جیب مردم و خالی کردن آن هستند را ادب می‌کنیم.

وی با اشاره به بحث کمبود آب با بیان اینکه کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب در صنعت فولاد مبارکه کاری بسیار شایسته است، تاکید کرد: به مردم اعلام می‌کنیم اگر فقط ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم هیچ کمبودی در زمینه آب برای هیچ بخشی نخواهیم داشت.

فولاد سبا را بزرگترین تولید کننده ورق با سهم ۲۲ درصد در منطقه

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در آیین افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، با گرامیداشت حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه، در تشریح آخرین موفقیت‌های این شرکت، از راه اندازی نیروگاه ۲۵ مگاواتی فولاد سبا، احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد، رونمایی از پروژه احداث کارخانه آهک کلسینه فولاد مبارکه و پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز خبر داد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احداث مجتمع فولاد سبا با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن در دهه ۷۰ شروع گردید و اولین استحصال ذوب در اواخر سال ۸۱ اجرا شد، افزود: فولاد سبا در سال ۸۵ به شرکت فولاد مبارکه واگذار شد و پس از تکمیل سایر بخش‌ها، شاهد افزایش تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی این مجتمع بوده‌ایم.

سبحانی، فولاد سبا را بزرگترین تولید کننده ورق با سهم ۲۲ درصد در منطقه اعلام کرد که حاصل بکارگیری سیستم‌های به روز و کارآمد است و احداث کوره قوس الکتریکی شماره ۲ به افزایش توان تولید در واحد زمان و بهبود کیفیت کمک کرده است و بمنظور تأمین حداکثر نیاز بازار داخل، بویژه صنایع لوله و پروفیل، ۸۵ درصد ظرفیت تولید این واحد به تولید ورق‌های زیر ۲ میلیمتر اختصاص می‌یابد که نقش تعیین کننده‌ای در بازار فولاد کشور دارد. وی، دستیابی به دانش فنی تولید ورق آجدار با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال برای اولین بار درکشور را، از دیگر ویژگی‌های این خط تولید اعلام کرد و خاطرنشان کرد: با تولید این محصول، علاوه بر تأمین صد درصدی نیاز کشور، امکان صادرات نیز فراهم شده است.

تصفیه و بازچرخانی پساب

سبحانی با اشاره به تأمین بیش از ۶۰ درصد آب مورد نیاز مجتمع فولاد سبا از محل تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی، گفت: با مشارکت کارکنان این مجتمع در اجرای پروژه‌های متعدد و استفاده از تجربیات نهادینه شده در شرکت فولاد مبارکه، در سه ماهه نخست سال جاری، علیرغم افزایش صد درصدی ظرفیت تولید، میزان مصرف آب خام از احیائ مستقیم تا نورد گرم به ۷/۱ متر مکعب بر هر تن تولید رسیده است که پایین‌ترین حد ممکن نسبت به کارخانه‌های مشابه است.

مسولیت های اجتماعی فولاد سبا

بهرام سبحانی با بیان آنکه مجتمع فولاد سبا در همسویی با راهبردهای گروه فولاد مبارکه از ابتدای بهره برداری، مسئولیت اجتماعی و تعامل با منطقه را بعنوان رسالت خود مدنظر داشته، برخی از اقدامات انجام شده در این راستا را، احداث راه آهن ایستگاه ریز، سرمایه گذاری در پروژه جمع آوری فاضلاب شهری منطقه لنجان و مبارکه، احداث زیرگذر اتوبان آقا حسینی، بازسازی مرکز توانبخشی شهید مدنی و تأمین هزینه خودرو ویژه معلولان، حمایت از اولین کنفرانس ملی بحران آب شهرهای ایران و توسعه پایدار، مساعدت مالی به کمیته امداد امام (ره)، تکمیل ورزشگاه نقش جهان و اقدامات دیگر برشمرد.

وی در ادامه به فعالیت‌های شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین کننده آهن اسفنجی در کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون تن و بزرگترین شرکت بورس با بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال سهام توزیع شده می‌باشد. وی یادآور شد: بیش از ۱۰۰۰ شرکت در بالادست و پایین دست در ارتباط با تولیدات و فعالیت‌های فولاد مبارکه هستند، ضمن آنکه ۱۰۰۰ کارگاه تولیدسی، طرف قرارداد فولاد مبارکه هستند. سبحانی، شرکت فولاد مبارکه را یکی از بزرگترین هوادینگ های کشور با هفت زیر مجموعه فولاد سبا، هرمزگان، صنایع معدنی فولاد، توکا فولاد، نوین الکترود، هولدینگ میتیل و شرکت‌های دیگری در سطح کشور نام برد و با اشاره رتبه اول شرکت فولاد مبارکه، آن را از نادر واحدهایی عنوان کرد که از سنگ آهن تا رنگ را در مجموعه خود دارد و در هیچ بخشی از تولید، وابستگی به شرکت ثالثی ندارد. وی افزود: از معدن تا تأمین گندله، واحدهای فولادسازی نورد گرم و نورد سرد، قلع اندود و عوامل دیگر را مدیریت و بهره برداری می‌کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه از فعالیت ۳۵۰ هزار نفر در قالب جمع اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با فولاد مبارکه خبر داد که ۱۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر نیروی مستقیم، یک هزار و ۶۵۰ نفر در فولاد سبا و مابقی در لارتباط غیر مستقیم هستند.

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید

بهرام سبحانی با اشاره به ظرفیت تولید ۶ میلیون تن در سال ۹۱، گفت: امروز به ظرفیت ۵/۹ میلیون تن رسیده‌ایم که ۴۰ درصد ظرفیت تولید فولاد را افزایش داده‌ایم. وی اظهار کرد: ما محصولات را به دو بخش توزیع در داخل و خارج تقسیم می‌کنیم. امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن توزیع در داخل داشته‌ایم. وی یکی از سیاست‌های شرکت فولاد مبارکه را توسعه در جهت تولید محصولاتی عنوان کرد که وارد نمی‌شود و خاطرشان کرد: با هدف تأمین نیاز داخل، چند محصول جدید را وارد بازار کرده‌ایم. وی از سرمایه گذاری بیش از ۶ میلیارد تومان در نقاط مختلف کشور و پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی در طرح‌ها خبر داد و افزود: برای تولید نورد گرم شماره ۲ فولاد، با آلمان در حال انعقاد قرار داد هستیم.

هفتاد و پنج درصد کاهش مصرف آب

سبحانی، بزرگ‌ترین معضل شرکت فولاد مبارکه را آب نامید و از انجام اقداماتی برای در راستای مدیریت مصرف آب سخن راند که ۷۵ درصد کاهش مصرف، با جایگزینی پساب و درعین حال ۵/۶ میلیون تن تولید، حاصل این اقدامات است. وی با بیان آنکه ۳ لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم فولاد مصرف می‌شود، تأمین آب مورد نیاز خط تولید را از طریق تصفیه پساب شهرهای در مجاورت فولاد اعلام کرد. وی با اشاره رتبه‌ای برتر فولاد مبارکه در زمینه‌های مختلف تولید و صادرات، سرمایه گذاری‌های اجتماعی فولاد مبارکه را از رسالت‌های شرکت دانست و با اشاره به افتتاح پنج طرح اقتصادی احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه، پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز، پروژه احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی فولاد سبا و پروژه احداث کارخانه آهک کلسینه فولادسنگ مبارکه، ارزش سرمایه گذاری این طرح‌ها را ۲۵۰ میلیون یورو اعلام کرد.

تلاش فولاد مبارکه برای صرفه جویی در آب

کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان آنکه در نظام اسلامی توانسته‌ایم گام‌هایی را در مسیر توسعه کشور برداریم، خدمت به مردم شهید پرور و ایثارگر کشور را از افتخارات نظام دانست. وی با ابراز سخن از تلاش‌های فولاد مبارکه در راستای توسعه و حمایت از صنعت فوبلاد کشور، افزود: در برهه‌ای که شرکت ذوب آهن امیدی برای ادامه کار نداشت فولاد سبا با سرمایه گذاری فولاد مبارکه توانست گامی در راستای توسعه و جلوگیری از ایست فعالیت‌های ذوب آهن باشد. وی باتقدیر از تلاش‌های فولاد مبارکه در راستای صزفه جویی در آب، گفت: کشاورزان بدانند که این صنعت با سرمایه گذاری در امر تصفیه پساب و باز چرخانی آب، توانسته به کاهش مصرف آب در تولیدات خود دست یابد.

ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح طرح توسعه فولاد سازی و نورد پیوسته سبا و پروژه‌های جانبی دیگر، با ابراز خورسندی از فعالیت فولاد مبارکه در کنار ذوب آهن، قدیمی‌ترین شرکت فولاد کشور، صنعت فولاد مبارکه را مشهور به از سنگ تا رنگ در فعایت های خود بیان کرد که در بخش‌هایی به صورت خط چین روابطی با صنایع دیگر دارد. وی با اذعان به اینکه مجموعه خدمات فولاد مبارکه، امروز بسیار مورد نیاز کشور است، تلاش برای بهره گیری از توان تولید داخل و تقویت صادرات را ضروری خواند.

شریعتمداری، بومی سازی تکنولوژی‌های روز را از خدمات ارزشمند فولاد مبارکه دانست و با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی فولاد مبارکه، گسترش فعالیت صنعت فولاد در استان‌های دیگر را، در راستای حمایت از تولید داخل دانست. وزیرصنعت، معدن و تجارت با بیان آنکه ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ برای فولاد مبارکه پیش بینی شده است، تولید فولاد خام و افزایش سرانه تولید فولاد درکشور به ۴۰۰ کیلوگرم در سال ۱۴۰۴ را حائز اهمیت خواند. وی نیز فعالیت‌های اجتماعی این واحد را ستودنی خواند و از پیگیری جدی مجموعه فولاد مبارکه در حوزه آب سخن راند و اذعان داشت: فولاد مبارکه می‌تواند از عهده این مأموریت خطیر برآید.

شریعتمداری با بیان این‌که در حوزه معدن خبرهای خوشی در خصوص شناسایی معادن جدیدتر و مشخص شدن میزان دقیق ذخایر سنگ آهن کشور به زودی گوش خواهد رسید، یادآوری کرد: در کشور ۲۲ درصد رشد تولید فولاد را شاهد بودیم که نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است.

وی با بیان این‌که باید مسیر رشد صادرات را با قوت ادامه داد، تأکید کرد: رشد ۱۷ درصدی شمش فولادی را در کشور داشتیم و آمار نشان می‌دهد، صنعت فولاد، پویا و فعال است و باید برای اشتغال مردم در این راستا قدم‌هایی برداشت؛ با رشد متوسط طی چند سال اخیر حدود ۱۱۹ درصد افزایش تولید گندله داشتیم.

وی با اشاره به این که صنعت فولاد در کشور صنعت پویای است، ان را یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: تولید گندله را باید افزاش دهیم ضمن آنکه اکنون به ۵/۲ برابر افزایش ظزفیت تولید رسیده‌ایم البته ناگفته نماند که برخی واحدهی صنعتی دچار مشگلات رکود و تعطیلی شده‌اند ولی با همت می‌توانیم از این مخاطرات عبور کنیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *