مقاله‌گرایی ضربه شدیدی به کشور وارد کرد

 زهرا نصیری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اینکه چرا دانشگاههای  سطح یک کشور هنوز موفق  به تولید پژوهش های  کیفی علمی و تقاضا محور نشده اند گفت: متاسفانه امروزه با ابتذال گفتمان در مورد پژوهش و فناوری مواجه هستیم، برای مثال در نانو فناوری، از لحاظ برون داد پژوهشی جزو برترین‌ها هستیم اما زمانی که سنجش آن مطرح می‌شود رتبه خوبی نداریم.

امیر رحیمی، درتکمیل صحبت های خود با اشاره به اینکه متاسفانه مقالات بسیاراندکی از ایران در مجلات معتبرنیچرو ساینس به چاپ رسیده است به این موضوع اشاره داشت:هنوز بیسیاری از دانشگاه ها مطالعه بر یک موضوع را به صورت تخصصی در دستور کار ندارند و این پراکندگی در پژوهش ها باعث شده است که جنبه های بسیاری ازپژوهش ها مغفول واقع شود.

وی به کیمیای وطن توضیح داد: دانشگاه اصفهان برای جلوگیری از این موازی کاری ها و بی برنامه گی در پژوهش ها از هم اکنون با روشی هدفمند به تعیین ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال آنیده رفته است.

تدریس دوره دکتری در هر دانشگاهی خطاست

رحیمی با اشاره به اینکه یکی از موانع دیگر بر سر راه پژوهش، عدم سطح بندی دانشگاه هاست، گفت: چرا باید دانشگاه های پیام نور، علمی و کاربردی ، غیرانتفاعی و غیره به گنجاندن رشته های تحصیلات تکمیلی روی بیاورند در حالی که خروجی دکتری از این دانشگاه ها خطاست نباید مدرک دکتری به هر کسی داده شود باید به بعد کیفیت توجه کنیم تا کمیت .

این استاد دانشگاه اصفهان ،تعدد مراکز تصمیم گیری در کشور را یک نقطه ضعف بزرگ عنوان کرد و افزود :نباید اندک بودجه ای که برای پژوهش و فناوری به وزارت علوم تخصیص داده می شود بین همه دانشگاه ها تقسیم شود، باید این بودجه در جای تخصصی خود هزینه شود .

تنها مدرک گرفتن خوب نیست

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بالای ۲۰۰هزار صندلی خالی در حوزه دانشجویی با ان مواجه هستیم افزود:با اقداماتی که برای جلوگیری از تاسیس دانشگاههای سطح ۴ گرفته شد، خوشبختانه مردم به این آگاهی رسیده اند که از هر جایی نمی توان بهره علمی گرفت و مدرک لزوما به درد نمی خورد .

این مقام مسئول درپاسخ به پرسش دیگر خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر اقداماتی که برای جلوگیری از فرار مغزها و اعطای تسهیلات به دانشجویان دکتری صورت گرفته است اینچنین گفت:ما از سال ۹۳ با تجهیز آزمایشگاه ها و هم چنین اختصاص بودجه های مالی سعی کرده ایم که تمامی نیاز های مالی دانشجویان دکتری را فراهم کنیم.همچنین با اعزام دانشجویان به فرصت های مطالعاتی که امسال این میزان ۶ برابر سال های قبل بوده است سعی کرده ایم که دانشجویان را با علم روز آشنا کنیم .

زمانی که در دانشگاه‌ها باز شد کیفیت و کمیت به ابتذال رفت

وی افزود:در حال حاضر  یک سوم دانشجویان در دانشگاه اصفهان به فرصت های مطالعاتی اعزام می شوند و دانشگاه نیز کمک های ویژه مالی برای حمایت ازطرح های این دانشجویان را در برنامه های خود قرار داده است .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان عنوان کرد: اگر هیأت علمی پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند به خاطر این است که در این سال‌ها طبق سیاست‌گذاری‌ها چیز دیگری از او خواسته شده است؛ زمانی که در دانشگاه‌ها باز شد دانشگاه هم کیفیت و کمیت به ابتذال کشیده شد. این که استاد و دانشجو در این سال‌ها سعی کرده به هر شکل و در هر مجله‌ای مقاله منتشر کنند به جامعه علمی ضربه شدیدی وارد کرده است.

وی ادامه داد: ۳۰۰ دانشجو در ورودی مقطع دکترا داشته‌ایم و ۸۰ نخبه برای فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند.

 منتظرکمک های دولت برای خرید تجهیزات نماندیم

رحیمی یادآور شد: در ۱۵ سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای خرید تجهیزات روز تزریق نشده ولی با این حساب دانشگاه اصفهان منتظر نماند و تجهیزات اساسی را خریداری کرده است؛ میزان خرید تجهیزات دانشگاه اصفهان در سال ۹۶ حدود ۲٫۵ میلیارد تومان بوده است که از طرفی رشد بودجه خوبی داشته و پیش‌بینی امسال برای کل بودجه پژوهشی این دانشگاه ۲۶ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل آن دو برابر شده است.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان این که دانشگاه اصفهان ۳۰۰ طرح پژوهشی فعال و جاری به ارزش ۳٫۵ میلیارد تومان با ارگان‌ها دارد، عنوان کرد: ۵۰ طرح برای سال ۹۶ قرارداد منعقد شده و به دنبال این هستیم طرح‌های ویژه را دنبال کنیم؛ پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال برای ۵۰ پروژه کلان دیگر قرارداد بسته ‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *