ملاحظات شهروندان در فضای سبز به حفظ و پایداری این فضا کمک می‌کند

فرزانه افسر طه

در نشست مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اصحاب رسانه، فضای سبز اصفهان به‌عنوان هویتی دیرینه برای شهر تعریف شد و تأمین آب مورد نیاز گستره فضای سبز شهر اصفهان، ازجمله دغدغه‌های شهرداری مطرح و آخرین اقدامات در راستای تأمین آب پایدار تشریح گردید.
مرتضایی‌نژاد، مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، گفت: از زمانی که رودخانه جاری شده تاکنون، امسال اولین سالی است که به طور کامل بسته شده است؛ بنابراین به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب فضای سبز شهر علاوه بر آب‌های زیرزمینی و سطحی، استفاده از پساب تصفیه‌شده مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به بسته‌شدن رودخانه تصریح کرد: نمی‌توان انتظار آب مطلوبی را از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های مرتبط داشت.
وی با ابراز تأسف از آمار رو به افزایش خشک‌شدن چاه‌ها گفت: استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز شهری، مستلزم تصفیه ثانویه و گندزدایی است؛ بنابراین چگونه باید آب ۳۷۰۰ هکتار فضای سبز دراختیار شهرداری و ۵۷ هکتار عرصه فضای سبز شهر اصفهان را که شامل دراختیار و غیردراختیار است، تأمین کنیم؟
مرتضایی‌نژاد با اشاره به وجود فضای سبز در مراکز مختلف و سرانه ۲۶ تا ۲۷ متر مربع افزود: اکنون که امکان بازشدن رودخانه وجود ندارد، برای ادامه روند استفاده از پساب، بررسی شیوه‌های نوین مصرف آب و استفاده از سموم، آموزش‌های ویژه کارگران، برنامه‌های تشویقی، تنبیهی، تمدید با پیمانکاران و موارد دیگر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین مصرف را به‌شدت کنترل می‌کنیم.
وی از ارتباط و هماهنگی با مناطق برای مدیریت مصرف و برنامه‌ریزی‌های علمی در جاهایی که تهدید می‌شوند، خبر داد.
مرتضایی‌نژاد با ابراز اینکه جنگل شرق، علاوه بر آسیب‌های گذشته، فعلا وضعیت خوبی ندارد، افزود: اکنون فقط با ۱۷ لیتر آبیاری می‌شود که در مقایسه با ۲۳۵ لیتر در گذشته به‌شدت در معرض تنش است.
وی از هماهنگی برنامه‌های شهرداری با محیط زیست، حذف گیاهان با نیاز آبی زیاد و جایگزینی چمن و گل‌های مقاوم به کم‌آبی در برنامه ۴ ساله سخن راند و یادآور شد: در مناطقی که بحران آب بیشتر است، اقدامات بیشتری در دست اجراست؛ ضمن آنکه انتظار داریم مدیران شهری در محیط زیست، آبفا و منطقه‌ای در تأمین آب پایدار به ما کمک کنند تا از امسال گذر کنیم.
وی درباره وضعیت چاه‌های دراختیار شهرداری گفت: ۳۰ درصد خشک، کم‌آب یا شور شده‌اند که قابلیت استفاده برای آبیاری را ندارند. البته برای درختان کهنسال، آبیاری غرقابه‌ای ماهیانه را با توجه به ریشه‌های بلند در نظر گرفته‌ایم. از طرفی طرح‌هایی را که با قطع درختان مواجه بودند، جابه‌جا کرده‌ایم.
وی از کنترل وضعیت درختانی که ظاهر آنها گویای خشکی از درون نیست، خبر داد و با اشاره به تنش‌های واردشده به درختان، ایجاد خزان‌زدگی و پاییزی‌شدن درختان را نوعی مقابله طبیعی درخت با شرایط کم‌آبی دانست.
مرتضایی‌نژاد با اشاره به سابقه مادی‌ها و درختان کهن در اصفهان، طومار شیخ‌بهایی و حق‌آبه تعیین‌شده در آن را متعلق به درختان نیز دانست و گفت: برای حفظ چنارها، نمادی از هویت اصفهان تلاش کرده‌ایم.
وی از تعاملات شهرداری با استانداری و کمک‌های استاندار برای خرید پساب و پیگیری‌هایی در هیئت دولت و وزارت نیرو خبر داد.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و فوری مثل انتقال آب و آبیاری از طریق تانکرها بیان داشت: در منطقه ۶، آبیاری با تانکر‌ها انجام می‌شود. همچنین از هورمون‌ها و مواد ضدتنش استفاده می‌شود.
وی درباره تأثیر برنامه‌های شهرداری برای محدودکردن استفاده شهروندان از فضای سبز شهری گفت: قطعا کنترل استفاده می‌تواند به حفظ این فضا بیشتر کمک کند؛ ولی شهرداری اصفهان نگران مباحث اجتماعی شهروندان است. نکته مهم فرهنگ‌سازی در این زمینه بوده و این امر مستلزم اقدامات عمرانی است.
وی تأکید کرد: مراقبت مردم از چمن و فضای سبز، به پایداری این فضا برای خود شهروندان و زیبایی، تولید اکسیژن و ارتقای سطح سلامت محیط زیست شهر کمک می‌کند.
مرتضایی‌نژاد با اشاره به وجود ۵۰۰ هکتار چمن در اصفهان گفت: هر یک هکتار در تأمین اکسیژن شهروندان اهمیت شایان ملاحظه‌ای دارد؛ بنابراین قصد حذف چمن را در نقاط مرکزی شهر نداریم؛ ولی در حاشیه‌ها، چمن‌های با نیاز آبی کم جایگزین می‌شود.
وی در پایان از شهروندان خواست نظرات خود را درباره فضای سبز و آبیاری با سامانه ۱۳۷ و تلفن گویای ۳۲۶۷۰۷۰۶ در میان بگذارند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *