ملاقات با پرنده

دامون رشیدزاده

«اعلام وضعیت گیاهی» و «سه‌گانه اقیانوس نهایی» از آثار شناخته شده حقیقی است که کمتر از ۳۰ سال سن دارد. رمان تازه او با عنوان «کارآگاهان خونسرد» در ژانر پلیسی و معمایی به تازگی توسط نشر چشمه منتشر شده است؛ رمانی که در آن بیش از باقی آثارش به تهران و محله‌هایش پرداخته است.

«کارآگاهان خونسرد»، شرح تلاش یک مرد برای اثبات خودش به سیستم است که منجر به قانون شکنی و تقابل با کارآگاهانی می‌شود که درست مانند خود او فکر می‌کنند و قدم‌های او را پیشبینی می‌کنند. این رمان که بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده و عنوان فرعی دوئل را بر خود دارد، پس از تحقیقات میدانی مفصلی به رشته تحریر درآمده است. کارآگاهان خونسرد که در ژانر نوآر نوشته شده، جزو معدود آثار اورژینال فارسی در ژانر کارآگاه خشن یا هاردبویلد است. این کتاب سومین عنوان از مجموعه «کتاب‌های قفسه سیاه» است که پیش از این دو کتاب «جنایت جردن» و «زنی با سنجاق مرواری نشان» از آن منتشر شده‌اند. کتاب‌های قفسه سیاه، پلیسی، جنایی و نوآر هستند که در قطع جیبی منتشر می‌شوند. «کارآگاهان خونسرد» سومین عنوان از این مجموعه و چهارمین رمان دانیال حقیقی است که البته اولین رمان پلیسی او محسوب می‌شود. فصل‌های مختلف این رمان به ترتیب عبارت‌اند از: «سایه و چهل دزد بغداد»، «ملاقات با پرنده»، «فرار از زندان»، «کمال و نقشه صد میلیون تومانی»، «دَم تیغ»، «سایه چه شد؟» و «مرد مُرده».

دانیال حقیقی

خود دانیال حقیقی درباره کتاب «کاراگاهان خونسرد» می‌گوید: نوشتن یک رمان جنایی خوب یا علمی تخیلی یا وحشت، به قدری دشوار است که کمتر کسی جرات رفتن به سمت آن را دارد. با یک نگاه ساده می‌شود فهمید هنوز اکثریت نویسندگان حاضر نیستند دست از نوشتن رمان‌های به اصطلاح اجتماعی بردارند و یا دست کم راه و روش شخصی و ایده فردی خودشان را بنویسند. امروز اکثراً از روی دست دیگران می‌نویسند و فقط کافی است یک نویسنده کمی موفق شود تا به عنوان الگویی برای دیگران قرار بگیرد. در خصوص ژانر این اتفاق کمی سخت‌تر است. چون اگر نویسنده فضای ذهنی و جهان بینی لازم برای وارد شدن به فضای یک ژانر را نداشته باشد، با تقلید فقط موفق به ساختن یک باسمه می‌شود. من تحقیقات زیادی در زمینه برخی پرونده‌های جنایی که کرده‌ام و چند مورد دیگر هم روی دستم مانده اما بنا به برخی ملاحظات که اول از همه از لحاظ اخلاقی برای خودم مهم است هنوز هیچ کدامشان را به ناشر نسپرده‌ام. سوای این موضوع، اهمیت زیادی برایم دارد تا در شکل روایت و فرم رمان هم نوآوری داشته باشم و در تکنیک پیشرفت کنم. این که ما یک سوژه جذاب داشته باشیم نباید باعث شود شتاب زده عمل کنیم. مجموعه کارآگاهان خونسرد حتماً دنباله دارد و قصه‌های دیگری به آن اضافه خواهد شد اما فعلاً تصمیم دارم یک دوره سکوت و بازسازی شخصی را سپری کنم.

واقعیت‌های قابل باور

دانیال حقیقی در رشته معماری تحصیل کرده است و این موضوع تأثیر زیادی بر نوع نوشتن او داشته است. او در کتاب ساختمان‌ها و فضای شهری را با جزییات و وسواس خاصی ترسیم کرده است. البته این وسواس و دقت تنها مختص فضای داستانی نیست و شخصیت‌ها به خصوص شخصیت‌های خاکستری داستان به خوبی پرداخت شده‌اند. دزد و پلیس بازی‌های این کتاب، اصلاً غربی و تقلیدی نیست. کاملاً ایرانیزه شده. اما ایرانیزه درست. نویسنده سعی کرده است تا جای ممکن از تبدیل شخصیت‌های داستان به دو گروه سیاه وسفید خودداری کند و وقایع تا حد امکان مطابق با حقیقت‌های جامعه باشد. به همین دلیل هم هست که شما با خواندن اولین صفحات کتاب به شکلی ملموس درگیر داستان آن می‌شوید و اکثر واقیع و اتفاقات برای شما کاملاً واقعی و قابل باور است.

رمان «کارآگاهان خونسرد» در صد و پنجاه صفحه توسط نشر چشمه به قیمت ۱۴۰۰۰ تومان منتشر شده است

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *