مهر، ماه نشاط و شادی

صدیقه ایروانی

امروز اولین روز آغاز سال تحصیلی است، امروز زنگ مدارس نواخته می شود. این زنگ، زنگ مهر و محبت است زنگ دوستی و صمیمیت و همدلی و همراهی است. اولین روز مهر، روز مهرورزی است، روز آفتاب، روز شکفتن احساس، روز زمزمه و لبخند، آغاز نشاط و شادی و آشنایی و آشتی دانش آموزان با کتاب و معلم و دنیای تازه است. امروزدل نشین ترین آهنگ زندگی یعنی  زنگ مدرسه به صدار در می آید و به فصل فاصله ها و دوری از کتاب و خواندن و نوشتن پایان می دهد اینک خاطره انگیزترین دوران زندگی، دوباره آغاز می شود. کودکان به پیاده روی های خزان زده و پوشیده از برگ پاییز، بهارانه ترین لبخندها و بازی های کودکانه را می بخشند. عطر رویش دوباره در زمین دانش و فرهنگ، دوردستِ صمیمی روستاها تا گستره پرهیاهوی شهرها را پر می کند. میز و نیمکت ها چوبی و فلزی از خواب تابستانی بر می خیزند و در شلوغی دیدار هم شاگردی های سالِ قبل جان می گیرند و به تازه رسیده ها خوشامد می گویند. سکوت حیاط مدرسه، در هیاهوی دانش آموزانِ خوشحال، می شکند. دوست های قدیمی، حلقه دوستی را بازتر می کنند و دوستان جدید را به جمع خود می خوانند. آری، امروز، روز علم است؛ روز بازگشایی دروازه های دانش برای جویندگان آن. مهر آن قدر بوی بهار می دهد که پاییز بودن آن، به یاد نمی آید. مهر، فصل خشکیدن و زرد شدن و ریختن نیست فصل شکفتن و پرواز و رشد و کمال است. از امروز و با پایان یافتن فصل تابستان بوی مهر در شهرها و کوچه های کشورمان پیچیده است. و چشم انتظاری درهای مدارس به رسیده و از عزیزان خودش استقبال می کند. با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه می شوند. همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد. این روزها مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است. ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد.  مهر نقطه آغاز سفر به ماه است. مهرِ مدرسه که در دل ها خانه می کند، آن ها را آماده می کند برای سفر به ماه مهربانی، سفری پر جاذبه در باغ مدرسه. باغی که خاک مساعد و هوای تازه اش، کمک می کند تا درخت دانایی زودتر در آن قد بکشد و به آسمان برسد. ماه مهر، روز تولد همه آدم هاست؛ تولدی که خاطره اش برای همیشه می ماند. شیرین و دوست داشتنی. هر چند در هفت سالگی، با اشک های کودکانه، آذین شده باشد.

در پایان به بخشی از پیام حضرت امام رحمه الله به مناسبت آغاز سال تحصیلی توجه می کنیم که خطاب به معلمان و خانواده ها فرمودند:

«اکنون بر معلّمان متعهّد و مسئولِ دبستانی و دبیرستانی است که با کوشش خود جوانانی را تحویل دانشگاه ها دهند که با آگاهی از انحرافات گذشته دانشگاه، بر فرهنگ غنی و مستقل اسلامی ایران تکیه کنند و بر اساتید متعهد است که… جوانانی متعهد نسبت به مصالح کشور و آگاه به اهداف اسلام تحویل جامعه دهند و مطمئن باشند که با این خدمت، استقلال و آزادی کاملِ میهن عزیزشان تضمین خواهد شد. و ازاین روست که نقش خانواده و خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان بسیار حسّاس است و اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته و با آموزش صحیح تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز آسان تر خواهد بود.»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *