مهران قاضی، هنرمند جوان اصفهانی درگذشت

مهران قاضی، هنرمند جوانی که در نی‌نوازی از شاگردان بنام و معروف استاد حسن کسایی بود، پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان، صبح روز (جمعه) دار فانی را وداع گفت.
به گزارش ایمنا، مهران قاضی، نوه مرحوم استاد باباعباس قاضی، از هنرمندان بنام شعر و موسیقی اصفهان و شاگرد استاد حسین یاوری، پیشکسوت سبک اصفهان بود. این هنرمند جوان فعالیت هنری خود را در عرصه موسیقی از سال ۱۳۶۷ نزد اساتیدی چون حسن ناهید، محمدعلی کیانی‌نژاد، جلال قاضی و استاد کسایی آغاز کرد. وی در نی‌نوازی تا جایی موفق بود که مرحوم استاد حسن کسایی در محافل مختلف، از مهران قاضی به عنوان یکی از شاگردان ممتاز خود یاد می‌کرد. کسب مقام اول در مدارس استان اصفهان در رشته آهنگسازی و تک‌نوازی نی، دو سال متوالی به عنوان نوازنده برتر در جشنواره موسیقی جوان کشور، نفر برتر جشنواره موسیقی استان اصفهان در رشته آهنگسازی نوازنده نی و مدیریت گروه
گروه برتر جشنواره‌ها انتخاب گروه نماینده اصفهان برای شرکت در جشنواره‌های سازهای بادی جهان در چین بوده، مقام اول گروه موسیقی سماع در جشنواره بین المللی موسیقی فولکلور جهان در ترکمنستان در دو سال پیاپی و شرکت در جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی در هفته فرهنگی مراکش از افتخارات این هنرمند اصفهانی است.
مهران قاضی پس از دو سال درگیری با بیماری سرطان، بالاخره سحرگاه صبح روز جمعه، ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۴ به دیدار حق شتافت و در این صبح بارانی و بهاری، به استاد مرحومش، حسن کسایی
سلام گفت.

 

آدم‌های فراموش‌شده زیر پوست شهر را دریابیم

پوران درخشنده با ابراز تأسف از شرایط ثریا حکمت در آخرین سال‌های زندگی‌اش تاکید کرد: آدم‌های فراموش‌شده زیر پوست شهر را دریابیم! این فیلمساز با ابراز تأسف فراوان از شرایط معیشتی تعدادی از هنرمندان از جمله ثریا حکمت که هفته گذشته از دنیا رفت، افزود: به هر حال هنرمندانی که در سینمای این مملکت کار و برای خود جایگاهی تعریف کرده‌اند، باید از امکاناتی مانند بیمه و مسکن برخوردار باشند. وی یادآور شد: زنده‌یاد ثریا حکمت هیچ امکاناتی نداشت؛ او حتی مدتی می‌خواست خارج از خانه زندگی کند تا اینکه با کمک بعضی از دوستان، برایش امکانات و فضایی ایجاد شد؛ اما باید برای بیمه و مسکن هنرمندان فکری اساسی بشود. وظیفه ما این نیست فقط به کسانی توجه کنیم که اسم و رسمی دارند؛ بلکه وظیفه انسانی این است که به فراموش‌شدگان توجه کنیم و من امیدوارم این اتفاق برای هنرمندان ما بیفتد. کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» اضافه کرد: اطراف ما هنرمندان زیادی هستند که با دشواری روزگار می‌گذرانند؛ فیلمسازی هست که بابت فیلمش بدهکار است و همین فکر و خیال‌ها، کار او را به ناراحتی قلبی و بیمارستان کشاند. بسیاری از هنرمندان با آبرو را در همین مراسم‌های ترحیم می‌بینیم که به آهستگی و درگوشی از مشکلاتشان می‌گویند؛ اما موقعیت و آبرویشان اجازه نمی‌دهد تا مسایلشان را مطرح کنند. درخشنده تاکید کرد:‌ مهم‌ترین وظیفه‌ای که در قوانینمان باید به آن فکر کنیم، ایجاد مسکن و بیمه برای هنرمندان است. چه ایرادی داشت اگر یکی از همین خانه‌های مسکن مهر را به ثریا حکمت تقدیم می‌کردند؟! او هنرمندی بود که در جوانی خود سال‌ها کار کرده و زحمت کشیده بود و از همه مهم‌تر اینکه او یک خانم بود و باید شرایط ویژه‌ای را برایش فراهم می‌کردند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *