مهران مدیری ناجی «هفت» خواهد شد؟

دامون رشیدزاده

برنامه هفت زمانی یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سینمایی صدا و سیما بود که طرفداران بسیاری داشت. هفت به نوعی نود برنامه‌های سینمایی به شمار می‌رفت و از آنجا که جای چنین برنامه در میان سینمایی‌ها خالی بود با استقبال بسیار خوبی هم از سوی اهالی سینما و هم بینندگان مواجه شد.

ایده اجرای این برنامه توسط فریدون جیرانی به گروه اجتماعی شبکه سه سیما ارائه شد و خیلی زود مورد استقبال مدیران آن زمان این شکه و صدا و سیما قرار گرفت. در نهایت این برنامه با اجرا تهیه کنندگی خود فریدون جیرانی کارگردان پیشکسوت سینما آغاز شد. هر چند در روزهای ابتدایی مدل اجرای جیرانی و انتقادهای عجیب و غریب فراستی صدای انتقاد بعضی سینمایی‌ها را درآورد اما رفته رفته با جا افتادن برنامه، «هفت» توانست جایی میان برنامه‌های پربیننده برای خود باز کند. با اینکه هفت جذابیت‌های نود را نداشت اما خیلی‌ها امیدوار بودند این برنامه نوپا به مرور زمان پخته‌تر شود و بتواند همانند نود جریانی را در سینمای کشور رقم بزند. این انتظارها اما چندان رنگ واقعیت به خود نگرفت و برنامه هفت آماج انتقاد طیف‌های مختلف سینمایی قرار گرفت به نوعی که سینماگران مستقل این برنامه را به حمایت از سینمای دولتی متهم می‌کردند و در مقابل سینماگران دولتی هم این برنامه را به تخریب سینمای دولتی و حمایت از سینماگران خاص متهم می‌کردند. نکته مهم اما این بود که جیرانی بر خلاف فردوسی پور توان مدیریت این فضا را نداشت و هر بار از یک سوی بام پایین می‌افتاد. همین نکته هم باعث شد این برنامه هیچ استراتژی مشخصی برای مدیریت این فضا نداشته باشد و هر قسمت از برنامه با جنجال‌های فراوانی روبرو شود. این ماجرا در نهایت باعث جیرانی قید اجرای این برنامه را بزند و به بهانه ساخت سریال هفت را برای همیشه ترک کند. هر چند بعدها او عنوان کرد فشار گروه‌هایی خارج از جریان سینما نیز در این تصمیم بی تأثیر نبوده است.

محمد گبرلو

بعد از رفتن جیرانی، محمد گبرلو که سابقه اجرای نشست‌های جشنواره فیلم فجرا را در کارنامه داشت به عنوان مجری این برنامه انتخاب شدو سری دوم هفت در سال ۹۱ به روی آنتن سبکه سه رفت. گبرلو اما در همان ابتدا نشان داد که کاریزمای جیرانی را ندارد. اجرای سرد و بدور از هرگونه چالش گبرلو باعث بینندگان برنامه ریزش زیادی داشته باشند. حتی دعوت از کارگردان‌های مطرحی همچون مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتواد هم دردی را دوا نکرد و برنامه هفت با اجرای گبرلو آنقدر کم مخاطب شد که مسئولان شبکه سه بعد از ۳ سال کم رونق به فکر جذب مجری جدید افتادند.

بهروز افخمی

با تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما و به تبع آن شبکه‌های مختلف زمزمه‌های تغییر و تحول در هفت هم شنیده شد. تعطیلی سه هفته‌ای برنامه شایعات را پررنگ‌تر کرد ولی محمود گبرلو تعطیلی مذکور را به خاطر مناسبت‌های مذهبی دانست و گفت که از ماه دوم تابستان این برنامه با قوت بیشتر به کار خود ادامه خواهد داد. او حتی از پیچیدن شایعه تغییر او هم گلایه کرد و گفت: «در روزهای گذشته شایعاتی هم شنیدم و از برخی دوستان رسانه‌ای گله‌مندم که بدون پیگری موضوع، این شایعات را پخش می‌کنند. انتظار این است که اهالی رسانه دانشی فراتر از مباحث زرد را برای نقد یک برنامه تحلیلی سینما به کار ببرند و درگیر مباحث زرد رسانه‌ای نشوند.» اما مباحث زرد رسانه‌ای واقعیت داشت، خاصه آن جا که غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه در مصاحبه‌ای گفت که تغییرات در برنامه هفت اجتناب ناپذیر است. بعد از گمانه زنی‌های فراوان در نهایت بهروز افخمی به عنوان مجری سری سوم برنامه هفت انتخاب شد. افخمی با ایجاد بخش‌هایی کاملاً جدید سعی کرد تح. ولی اساسی در برنامه ایجاد کند. نقد فیلم و اکران، معرفی کتاب، معرفی فیلم، میزگرد، گزارش و باکس آفیس سینمای جهان، معرفی تئاترهای روی صحنه، مسابقه سینمایی همراه با جایزه و بخش فتو رمان از مهم‌ترین آیتم‌های هفت افخمی بود. اما مهمترین اتفاق هفت افخمی بازگشت چهره جنجالی این برنامه یعنی مسعود فراستی به عنوان منتقد بود. فراستی اینبار حتی بی پرده‌تر و گاه توهین آمیز تر از گذشته به نقد فیلم‌های سینمایی روز پرداخت به گونه‌ای که هیچ فیلمی از گزند متلک‌های تند و تیز فراستی در امان نماند و حتی گاهی نقد فیلم برنامه به جنجال کشیده شد. واژه‌های فراستی هر چند به مذاق کارگردان‌ها و بسیاری از بیننده‌های جدی سینما خوش نمی‌آمد اما سوژه نخست شبکه‌های اجتماعی بود و مانند تکه کلام‌های شخصیت‌های سریال‌های طنز به وفور در جامعه رواج پیدا کرد. برنامه هفت افخمی اگرچه جنجالی بود اما گاهی افسار کار چنان از دست عوامل برنامه در می‌رفت که صدا و سیما نگران شد مبادا اتفاق بدی در این برنامهرخ دهد. به همین دلیل هم جلست متعددی با افخمی برگزار شد اما حاصل این جلسات خروج تافخمی از این برنامه بود. خروجی که البته افخمی هم مانند جیرانی آن را به ساخت فیلم جدیدش ربط داد.

مهران مدیری

حالا اما صحبت از ساخت سری چهارم برنامه هفت است اما مهترین چالش سازندگان انتخاب مجری برای این برنامه است. هر چند از مجریان مختلفی برای اجرای این برنامه نام برده می‌شود اما مهمترین نام مطرح شده برای اجرای این برنامه کسی نیست جز مهران مدیری. گمانه زنی درباره حضور مدیری در هفت به حدی جدی است که حتی برخی روزنامه‌های سینمایی خبر از قطعی شدن این انتخاب داده‌اند هر چند خود مدیری همچنان هیچ واکنشی نسبت به این موضوع ندئاشته و همین اتفاق هم پیشبینی درباره صحت ماجرا را مشکل می‌کند. ورود مدیری به هفت قطعاً اتفاق خوبی برای این برنامه خواهد بود اما مدیری قطعاً تفاوت‌های بسیاری با افخمی و جیرانی دارد و همین تفاوت سلیقه مدیری و مدیران صدا و سیما هم باعث شد او سال‌ها قید کار کردن در این رسانه را بزند. بازگشت مدیری به شبکه نسیم اگرچه به نوعی آشتی او با رسانه ملی محسوب می‌شود اما او هنوز برنامه دورهمی را در فضایی خارج از صدا و سیما تولید می‌کند و برنامه خریداری شده تنها از شبکه نسیم پخش می‌شود و طبعاً شبکه نسیم دخل و تصرف آنچنانی در کار مدیری ندارد اما این موضوع درباره هفت صدق نمی‌کند و این برنامه کاملاً تولید خود صدا و سیماست. در هر حال حضور مدیری ئر هر برنامه‌ای جذاب است و باید به انتظار نشست و دید که آیا مهران مدیری می‌تواند نجات بخش برنامه هفت باشد و یا اینکه این برنامه برای بقا دست به دامان سینماگر دیگری خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *