مواد الکتریکی، خطرناک‌ترین پسماند منازل

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه روزانه ۱ هزار تن پسماند از شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود، گفت: در بحث مدیریت پسماند نقش راهی برای اصفهان ترسیم شده تا در سال ۱۴۰۰ اصفهان به شهر بدون دفن پسماند تبدیل شود. امیرحسین کمیلی با بیان اینکه از سال‌های گذشته مدیریت پسماند بخش آلی و غیر آلی پسماند به طور جداگانه مدیریت می‌شدند، افزود: بخش آلی پسماند قابلیت بازگشت به طبیعت را دارند و اصفهان این افتخار را دارد که از حدود ۳۰ سال گذشته این بازگشت را انجام می‌داده است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از نهادهای مهم برای محصول سالم، کود است که پسماندهای آلی می‌توانند یکی از بهترین کودها برای کشاورزی باشند. وی مطرح کرد: بخش ویژه‌ای در پسماند وجود دارد که حجم کمی از پسماند را به خود اختصاص می‌دهد اما از لحاظ تأثیرگذاری، اثر بالایی را دارد؛ همچنین در بخش پسماندهای الی سعی شده تا کارخانه تولید کود آلی صورت ۱۰۰ درصد تولید و کیفیت خود را افزایش و هزینه‌ها را حدود ۴۰ درصد کاهش دهد. کمیلی با اشاره به اینکه در طول یک شبانه‌روز حدود ۱ هزار تن پسماند از شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تولید کود آلی از ۱ هزار تن کل پسماندهای تولیدی اصفهان در یک شبانه‌روز به تولید حدود ۲۰۰ تن کود الی در یک شبانه‌روز خواهد رسید.

تولید ۶ مگاواتی برق از ۵۰۰ تن پسماند

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های مختلف برای تولید کود الی منعقد شده، گفت: از طریق هاضم‌های بی‌هوازی گاز خطرناکی جمع‌آوری می‌شود که از آن گاز تولید انرژی و برق می‌شود که با این اقدام می‌توان از حدود ۵۰۰ تن پسماند، حدود ۶ مگاوات تولید برق انجام دهد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تا سه ماه آینده قرارداد راه‌اندازی هاضم‌های بی‌هوازی بسته می‌شود و تا ۲۴ ماه آینده کارخانه آن در اصفهان راه‌اندازی خواهد شد. کمیلی ادامه داد: در اصفهان حدود ۸ تا ۱۰ درصد تفکیک از مبدأ پسماندها انجام می‌شود و عبارتی دیگر مردم در خانه‌های خود پسماندهای خشک و تر خود را جداگانه ذخیره‌سازی می‌کنند و تحویل مأموران مرتبط با هر پسماند می‌دهند.

مواد الکتریکی، خطرناک‌ترین پسماندها در منازل

وی با بیان اینکه RDF سوخت حاصل از پسماندهاست، ابراز کرد: تولید سوخت RDF را در سازمان پسماند شهرداری می‌تواند این سازمان را به افق ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌کند که در نظر داریم تا پایان سال آینده این مسأله در این سازمان به تحقق بپیوندد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: بخش آخر پسماندها ویژه و خطرناک هستند که این پسماندها از منازل جمع‌آوری می‌شوند و حتماً باید به صورت جداگانه جمع‌آوری و مدیریت شوند. وی اضافه کرد: لامپ‌ها و وسایل الکتریکی در بخش پسماندهای خطرناک قرار دارند چرا که در زمان تولید این وسایل فلزات سنگینی به کار رفته و در صورت بازگشت به طبیعت منجر انتشار شدید آلودگی خواهند شد. کمیلی با بیان اینکه پسماندهای ویژه و خطرناک برای آب، خاک و هوا بسیار خطرناک هستند، افزود: مردم باید این وسایل را مستقیماً تحویل به سازمان پسماند دهند چرا که اگر این وسایل را در طبیعت رها کنند تولید آلایندگی شدیدی را به دنبال خود خواهند داشت.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *