نااهلان تازه وارد به سیاست؛ تندترین کنایه ای که گوش رسانه های انگلیسی شنید

پروانه شریفی

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در هفتاد و دومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

 یک روز پس از سخنرانی تهاجمی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه تهران و در حالیکه اغلب رسانه های جهان سخنان او را پوشش دادند گفت که ایران نه می‌خواهد امپراتوری تاریخی اش را احیا کند و‌ نه می‌خواهد انقلابش را به زور سرنیزه صادر کند. حسن روحانی همچنین درباره سیاست خارجی خاطرنشان کرد: مداخله خارجی برای مردم منطقه نتیجه‌ای جز تداوم و گسترش بحران برجای نخواهد گذاشت. بحران‌های سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند و تنها از طریق توقف خشونت و پذیرش رای و نظر مردم پایان پذیر است.

رسانه های انگلیسی زبان به بازتاب سخنرانی حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری کشورمان در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پرداختند.

شبکه خبری سی بی اس آمریکا با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری ایران مبنی بر افول اعتبار آمریکا از سوی ترامپ، سخن روحانی را مبنی بر اینکه ‘مایه تاسف است اگر این توافق از سوی نا اهلان تازه وارد به جهان سیاست از بین برود’، به وضوح خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا توصیف کرد. این شبکه اعلام کرد: روحانی گفت که در این صورت جهان فرصتی بزرگ را از دست خواهد داد، اما چنین اقدامی هرگز ایران را از مسیر پیشرفت و توسعه بازنخواهد داشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد روحانی هشدار داد اگر توافق هسته ای به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تاسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره هم گفت: حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت ایران تهدید را از جانب هیچ کس نمی ‌پذیرد.

گاردین نوشت روحانی گفت: « به صراحت اعلام می ‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجامرا نقض می کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد. ما ظلم را نمی ‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌ کنیم. ما تهدید نمی ‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی ‌پذیریم. نمی‌ شود یمن، سوریه، عراق، بحرین، افغانستان، میانمار، و در بسیاری مناطق دیگر در فقر و جنگ و درگیری زندگی کنند و عده ‌ای گمان کنند که می ‌توانند امنیت و رفاه و توسعه بلندمدت در کشورهای خود داشته ‌باشند.»

همچنین رسانه‌های صهیونیستی، شامل روزنامه اورشلیم پست و تایمز آو اسرائیل، شبکه‌های خبری همچون بی‌بی‌سی، اسکای نیوز، فرانس ۲۴، فاکس نیوز و رسانه‌های متعدد دیگر در گزارش‌هایی مبسوط به انتشار سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل به ویژه اظهارات وی درباره موضع ترامپ در قبال توافق هسته‌ای پرداختند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *