نبود آب و دغدغه معیشتی مردم استان اصفهان را به خاک سیاه نشانده است

زهرا نصیری

رژیم حقوقی زاینده رود بر اساس مصوبات شورای عالی آب با صراحت باید انجام و جلوی برداشت های بی رویه گرفته شود.

  حمیدرضا فولادگر  وحجت الاسلام سالک دو تن از نمایندگان مردم اصفهان درمجلس از آخرین اقدامات خود برای مشکلاتی که اصفهان با ان روبه رو است به رسانه ها پاسخ گفتند .

در این نشست فولادگر ، با اشاره به خروجی گزارش های مطرح شده در صحن علنی مجلس افزود: اجرای ۹  اصلاح در ابلاغ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی ، طرح اصلاح قوانینی که رسا نبوده و همپوشانی با دیگر قوانین ندارد ،شفاف سازی موسسات مالی، اصلاح موارد مربوط به بخش فرهنگ، آموزش و کم کاری در بخش تعاون ،تخلفاتی که دربرخی وزارتخانه ها اعم از نفت و نیرو،به دلیل قانون حداکثر تولید داخلی  وجود دارد، قانون کسب‌وکار، بحث اقتصاد مقاومتی، الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید،از جمله مواردی بود که به ان پرداخته شد.

وی با اشاره به نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیاردی کشور افزود: طی این پنج سال شاهد افزایش بیشتر حجم نقدینگی در کشور بودیم و این سرگردانی در نقدینگی، اقتصاد کشور را برهم می زند که بر این اساس باید نقدینگی در تولید وارد شود تا بتواند باری از دوش تولید کنندگان بردارد.

ضرورت اجرای طرح رژیم حقوقی زاینده رود

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید، با بیان این که اصفهان دربحث درآمد رتبه دوم کشور و در اختصاص سرانه رتیه هفتم کشور را داراست افزود:این در حالی است که اصفهان در تخصیص اعتبارات استانی رتبه ۳۰ کشوررا داراست .

فولادگر،با اشاره به اینکه با اصلاح الگوی مصرف و رژیم حقوقی زاینده رود می توان به میزان قابل توجهی آب به زاینده رود برگرداند، تصریح کرد: رژیم حقوقی زاینده رود بر اساس مصوبات شورای عالی آب با صراحت باید انجام و جلوی برداشت های بی رویه گرفته شود و در رابطه با اصلاح الگوی مصرف باید از خود کشاورز شروع کرد و این صرفه جویی را به صنعت و شرب راه داد.

۲ سال دیگر تونل سوم آبگیری می شود

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع را وارد کار کردیم تا در موضوع انتقال آب مشارکت کنند افزود: درخصوص تونل سوم نیز با پیگیری‌ها مشکلات پیمانکار حل شد، تونل تقریباً تمام شده است و تا دو سال دیگر آبگیری سد انجام خواهد شد و سال ۹۹ آماده بهره‌ برداری است که البته همه این منوط به تأمین اعتبارات است.

نماینده مردم اصفهان از حذف خط دوم انتقال آب یزد از بودجه در سال آینده خبر داد و تاکید کرد: قرار بر این است که با اجرای بهشت آباد خط اول یزد متوقف شود.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی بر زندگی کشاورزان شرق اصفهان، افزود: معیشت کشاورزان شرق اصفهان به زاینده رود بیشتر است و امروز اگر مسئولان به خواسته کشاورزان گوش ندهند، برخی از این مطالبه سوء استفاده خواهند کرد.دردفاع از حقوق مردم حاضر به استعفا هستم

زلزله بی‌آبی خانواده کشاورزان اصفهانی را به نابودی کشانده

دیگرنماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با اشاره  با اعتراضت کشاورزان اصفهان  و اجرای  اصل ۱۸۹ قانون اساسی، گفت: قانون اساسی این اقتدار را به نمایندگان داده تا عدم‌کفایت سیاسی شخص رئیس‌جمهور را بررسی کنیم، ما همین قدرت را داریم تا در دفاع از حقوق مردم اگر دولت این بار به تعهدات خود عمل نکرد اگر آن‌ها هم استعفا ندهند بنده خودم استعفا خواهم داد این مسئله از سر ضعف نیست بلکه در دفاع از مردمی است که دچار مشکلات معیشتی هستند.

  حجت‌الاسلام احمد سالک، با بیان اینکه اگر دولت خلأ قانونی در رابطه با بحث انتقال آب دارد آن را به مجلس ارائه کند تا پیگیری شود؛ نمی‌شود که همه‌اش به مردم وعده‌های توخالی داد، افزود: به دوستان و همکاران خود در یزد می‌گوییم آبی که از زاینده‌رود به آنجا منتقل می‌شود برای شرب هست نه برای کشت(خیار) و صنعت.

 دولت تصمیم جدی برای ۱۴ استان خشکسال کشور بگیرد

 وی با اشاره به اینکه کشاورزان استان قدرت انعطاف بالایی در تغییر کشت دارند که دلیل عمده آن فهم، بصیرت و آگاهی آن‌ها نسبت به مقوله کشاورزی است افزود: مردم وقتی حقوق‌های نجومی و اختلاس‌های هزاران میلیاردی را می‌بینند آن‌ها را به رخ ما می‌کشند، دولت باید تصمیمی جدی برای ۱۴ استان کشور که دچار خشک‌سالی جدی هستند، بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر در کرمانشاه زلزله‌ای رخ داد همه مسئولان و مردم به کمک آن‌ها شتافتند و این کار خوبی بود که صورت گرفت، خطاب به مسئولان تصریح کرد: آیا امروز زلزله بی‌آبی و کم‌آبی خانواده کشاورزان شرق اصفهانی را به نابودی نکشانده، برای زلزله کشاورزان چه‌کار می‌کنیم، در این شرایط برای حل مشکلات وعده، وعید و گفتمان درمانی دیگر جایگاهی ندارد؛ کشاورزان ما ضدانقلاب نیستند حرف حقی دارند که آن را مطالبه می‌کنند.

 رئیس‌جمهور در ایام انتخابات فقط برای رأی به اصفهان سفر کرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس با کنایه به رئیس‌جمهور از عملی نشدن وعده‌های وی در حمایت از زاینده ‌رود، گفت: نبود آب، وجود بیکاری، فساد، عدم ازدواج و دغدغه معیشتی مردم استان اصفهان را به خاک سیاه نشانده است. اما مسؤولان کشور به این موارد توجه نکرده و رعایت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام سالک، در کنایه به رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در ایام انتخابات گویا فقط برای امکان رای دادن به استان ما سفر کرده بود و می‌خواست رای بیاورد، مردم در این استان هر روز معترض هستند و اعتراض می‌کنند؛ نگران بحران‌های امنیتی هستیم، خدا نکند که از بینی کسی خونی بیاید که در این حالت همه باید هزینه آن را بپردازند.

وی با اشاره به درگیری ۱۰ ساله استان با مسئله خشک‌سالی، اظهار داشت: راهی جز این نداریم که برنامه سازش با خشک‌سالی در این رابطه تنظیم شود، باید با خشک‌سالی نبرد داشته باشیم و تدبیر در مسائل قانونی آب و کشاورزی راه‌حل این نبرد است.

جنگ آینده جهانی بر سر مسئله آب و تغذیه است

وی با اشاره به اینکه کارشناسان معتقدند جنگ آینده جهانی بر سر مسئله آب و تغذیه است گفت: وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حرکتی نفوذی( حرکت نفوذی “سید امامی ” در مسائل محیط‌زیستی،)  بر روی دو موضوع آب و محیط‌زیست دست گذاشته است و مدام تلقین می‌کند کشور دیگر قادر به کشاورزی نیست که باکمال تأسف بخشی از چنین صحبت‌هایی را از دهان رئیس سازمان محیط‌زیست می‌شنویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: چنین بیاناتی این مفهوم را می‌رساند در مدتی دیگر باید در محصولات اساسی کشاورزی وابسته به بیگانگان شویم که درنتیجه خارجی‌ها هر موقع اراده کنند می‌توانند برای گرفتن امتیاز از ما فشارهایی را وارد کنند که این مسئله را نوعی عقب‌نشینی در مقابل استعمار میدانیم.

وی خطاب به سران سه قوه اظهار داشت: دولت، مجلس و سران سه قوه روی موضوع کشاورزی، آب و تغذیه سرمایه‌گذاری ویژه انجام دهند.

 مطالبات به حق کشاورزان شنیده و اجرایی شود

وی با بیان اینکه مدتی قبل در بین کشاورزان ورزنه حضور پیداکرده بودم، اظهار داشت: آن‌ها در دردودل‌های خود دو مطالبه به‌حق داشتند که یکی از آن‌ها تلاش برای اجرای قانون توسط مسئولان بوده یعنی مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب اجرایی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: آب‌رسانی به مردم و کشاورزان انجام و از برداشت‌های بی‌رویه و بارگذاری‌های جدید به خصوص در استان‌های بالادست جلوگیری شود؛ همچنین حق آبه‌ها پرداخت شود.

 وی با اشاره به میزان آب پشت سد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۳ میلیون مترمکعب آب پشت سد وجود دارد و این یعنی زیرخط قرمز آب شرب قرار داریم و ممکن هست در تابستان آینده در این زمینه با مشکلاتی دست‌به‌گریبان شویم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *