نشریه آمریکایی فارین بمب اتمی ایران خطرناک‌تر است!

«واشنگتن باید سیاست بازدارندگی دوران جنگ سرد را بکار برده و تهران را پیشتر متوجه سازد که آمریکا مصمم است (حتی با توسل به زور) از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند.»
به گزارش کیمیای کویر، نشریه آمریکایی فارین افرز (foreignaffairs) در مقاله‌ای مفصل به بررسی مسئله متوهمانه تلاش ایران بای دستیابی به بمب هسته‌ای پرداخت و مدعی شد که یک سیاست بازدارندگی از سوی آمریکا برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران لازم بوده و حتی مجوز لزوم حمله به تاسیسات هسته‌ای را نیز صادر کرد!
در ابتدای این مقاله با اشاره به مفاد توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی آورده شده است: «ایران محدودیت‌های برنامه هسته‌ای‌اش را در ازای برداشته شدن تحریم‌ها قبول کرده است. دولت اوباما معتقد است توافق خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را کاهش داده و باعث بهتر شدن روابط دوطرفه می‌شود. مخالفان اما می‌گویند توافق ایران را در نزدیکی بمب هسته‌ای نگه داشته و لغو تحریم‌ها عایدی زیادی برایش دارد.»
فارین افرز با اشاره به دعوا کنگره بر سر تایید یا رد کردن برجام می‌نویسد: «موافقان و مخالفان توافق اما برای ممانعت از دسترسی ایران به بمب (هسته‌ای) و اینکه بعد از اتمام توافق یا نقض یا فریبکاری ایران چه باید کرد، هم نظر هستند. برای عدم گسترش سلاح هسته‌ای از سوی ایران، واشنگتن باید سیاست بازدارندگی دوران جنگ سرد را بکار برده و تهران را پیشتر متوجه سازد که آمریکا مصمم است (حتی با توسل به زور) از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند.»این نشریه با بیان اینکه «میثاق‌ها بدون شمشیر (زور) فقط حرف هستند» مدعی است: «هر توافقی به مکانیزمی برای انجام آن نیاز دارد و سازوکار توافق هسته‌ایران نیز بازگرداندن تحریم‌ها است که البته مانع حرکت ایران سوی سلاح هسته‌ای نمی‌شود. برای دورنگه داشتن ایران از سلاح هسته‌ای به یک تهدید جدی و محکم از سوی آمریکا نیاز است و آن واکنش قهری برای نابودی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران است. سیاست بازدارندگی در قبال ایران شبیه دوران جنگ سرد است ولی با این تفاوت که آنموقع مسئله جلوگیری از استفاده شدن زرادخانه‌های هسته‌ای دشمن علیه آمریکا بود ولی اکنون تمرکز بر ممانعت از رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای است.»فارین افرز در ادامه با اشاره به تهدیدات از سوی دارندگان زرادخانه هسته‌ای مانند شوروی سابق، چین، کره شمالی و دیگر دولت‌ها؛ با تایید اینکه در مورد ایران می‌توان از تهدید برای دور نگه داشتن این کشور از باشگاه هسته‌ای جهان استفاده کرد، افزود: « بمب هسته‌ای از سوی ایران می‌تواند خطرناک‌تر باشد و البته متوقف کردن آن محتمل‌تر است. البته نمی‌توان از شرایطی که تنش‌های هسته‌ای میان شوروی و امریکا را پایدار کرد درمورد ایران هم استفاده کنیم.»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *