نقش جمهوری اسلامی ایران در سوریه پساداعش

نفیسه الله دادی

داعش حدود ۶ سال در سوریه لانه کرد و خسارات جانی و مالی فراوانی را بر جای گذاشت.
ایران، روسیه و ترکیه کشورهایی بودند که ملت و دولت سوریه را در مقابله با دشمن نامتعارفی به نام دولت خودخوانده «داعش» تنها نگذاشتند؛ اما همان‌گونه که بر همه آشکار شد، بار اصلی این مبارزه بر دوش ایران بود. ایران علاوه بر حمایت دیپلماتیک و اقتصادی به لحاظ نظامی نیز در سوریه نقش پررنگی داشته است. شاید همین حضور سودبخش ایران در سوریه و همچنین عراق، برای عربستان سخت بود؛ زیرا پس از اعلام پایان داعش عربستان در نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه اعلام کرد. عربستان از تمام فرصت‌ها برای دشمنی با ایران استفاده کرده است؛ اما خوشبختانه نتوانسته هیچ ضربه‌ای به حیثیت جمهوری اسلامی ایران وارد سازد.
ایران در جنگ تمام‌عیار داعش در سوریه از هیچ کمکی دریغ نکرد و گام به گام با ملت و دولت مردم سوریه حرکت کرد.
مسئله‌ای که اکنون مطرح است راهکار ایران درباره سوریه پساداعش است. راهکار جمهوری اسلامی ایران وجود امنیت و حفظ ثبات در تمام کشورهای منطقه و افزایش همکاری‌ها و مناسبات سیاسی – اقتصادی با آنان است تا از دل آن، رشد و توسعه منطقه به وجود آید؛ اما آنچه در دل بحران سوریه روی داد، ایجاد یک جنگ نظامی تمام‌عیار برای نابودی دولت قانونی این کشور بود و تهران با درخواست دولت سوریه برای حفظ حکومت قانونی به دفاع از دولت و ملت این کشور پرداخت و در این راستا کمک‌های مستشاری فراوانی به نیروهای مردمی و ارتش سوریه و در ادامه عراق و حشدالشعبی داشت؛ زیرا امنیت جمهوری اسلامی ایران در گرو حفظ و گسترش ثبات همسایگان است.
هدفی که تهران به جد در منطقه و کشورهای آن پیگیر است، حفظ و گسترش امنیت و ثبات است تا از دل آن همکاری‌های اقتصادی و رشد و توسعه خاورمیانه شکل بگیرد؛ بنابراین در دوران نوین سوریه، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تلاش برای به نتیجه رسیدن نشست‌های آستانه می‌تواند در بازسازی سوریه تخریب‌شده نقشی جدی ایفا کند؛ البته هنوز بحث‌های امنیتی دوران پساداعش وجود دارد و نباید در این میان مبارزه با سایر گروه‌های تروریستی مسلح سوری را فراموش کرد.
القائات عربستان به کشورهای عرب مبنی بر اینکه ایران به دنبال مستعمره‌سازی است و حتی گاهی از اصطلاح اشغال استفاده کرده، توهمی بیش نیست. عربستان سعی می‌کند پیروزی‌ها و دستاوردهای ایران را در منطقه با این تعابیر کوچک‌نمایی کند؛ زیرا در خود توان چنین اقدامات بزرگی را نمی‌بیند. همان‌گونه که گفته شد، راهکار ایران در منطقه همواره امنیت بوده و هر کشوری در منطقه دچار ناامنی شود، ایران در کمک‌رسانی به آن پیشگام خواهد بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *