نهادهای تولید فیلم اصفهان باید با هم همکاری کنند

منتقد کهنه‌کار ایرانی گفت: سینما در جهان با فیلم کوتاه شروع شد و اولین فیلم‌هایی که برادران لومیر ساختند
فیلم‌های بسیار کوتاهی بود؛ در نتیجه شالوده و پایه سینما را با فیلم کوتاه گذاشتند. طهماسب صلح‌جو که نقدهای کارشناسانه و جدی او در مجله فیلم، بسیاری از فیلم‌بین‌های حرفه‌ای امروز را به سینما جذب کرد، در گفت‌وگو با ایمنا اظهار داشت: در کشور ما فیلم کوتاه همیشه جایگاه مهمی داشته و در سالیان گذشته فیلمسازانی که نمی‌خواستند با فیلم بلند داستانی و حرفه‌ای کنار بیایند، به سمت فیلم کوتاه رفتند. وی افزود: اولین موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در دهه ۴۰ با فیلم کوتاه رقم خورد. فیلم کوتاه را معمولا در مقابل سینمای حرفه‌ای و فیلم بلند قرار می‌دهند و ژانرهای مختلفی از جمله داستانی، انیمیشن، مستند و تجربی دارد. صلح‌جو ادامه داد: سازندگان فیلم‌های کوتاه همیشه پیش‌تر از سازندگان فیلم‌های بلند حرفه‌ای در زمینه‌های داستان‌گویی و پرداخت موضوعات مستند و انیمیشن بوده‌اند. وی بیان کرد: جشنواره‌ها فرصت نمایش فیلم کوتاه را فراهم می‌کنند؛ چرا که یک فیلم اگر نمایش داده نشود، اثری ندارد؛ چون هدف نهایی از ساخت یک فیلم، نمایش آن است. صلح‌جو افزود: قبلا کارهای فیلمسازان جوان اصفهانی را در جشنواره کودک دیده‌ام. این آثار زمانی می‌تواند پیشرفت کند که نهادهای تولید فیلم اصفهان باهم همکاری کنند. او بیان کرد: احساس می‌کنم کمی فاصله و تفاوت بین این نهادها وجود دارد و اگر همراه همدیگر حرکت کنند، امکان کسب تجربه‌های مختلف برای جوان‌های این شهر فراهم می‌شود تا آن‌ها صاحب سینمایی متناسب با شهر اصفهان که شهرت جهانی دارد، شوند.

طنین کمانچه کیهان کلهر در قلب انگلستان

کیهان کلهر، نوازنده‌ پیشکسوت ساز کمانچه در ادامه‌ تور کنسرت‌های خود چند روز دیگر به لندن می‌رسد.
کلهر قرار است که سوم ماه می (۱۴ اردیبهشت‌ماه) در شهر لندن تک‌نوازی کمانچه داشته باشد. این هنرمند دیروز (۱۸ فرودین‌ماه) نیز اجرایی را در کانادا داشت که در آن، ضیا طبسبان با ساز تنبک او را همراهی
کرد.
دانمارک و میلان مقصدهای بعدی کیهان کلهر در تور ۲۰۱۶ خواهد بود و در اجرای میلان
علی بهرامی‌فرد او را همراهی خواهد کرد.
کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران چشم به جهان گشود. او موسیقی را از ۵ سالگی به‌صورت آزاد شروع کرد. ۱۲ ساله بود که به‌صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در ۱۳ سالگی با ارکستر رادیو و تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود.
در ۱۷ سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه‌ تحصیل راهی کانادا شد و در رشته‌ آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.
همکاری او با هنرمندان و گروه‌هایی از جمله «شجاعت حسین‌خان» کوارتت کرونوس (Kronos Quartet)، جاده ابریشم، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک، او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرد و شنوندگان زیادی نیز از میان غیرایرانی‌ها دارد. کیهان کلهر و اردال ارزنجان در سال ۱۳۸۹ در تالار وحدت اجرای مشترکی داشتند که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.
کیهان کلهر با آلبوم‌های بی تو به سر نمی‌شود، فریاد باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آن‌ها به‌عنوان آهنگساز و نوازنده نقش داشته، نامزد جایزه گرمی شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *