نگاهی به تازه‌های ترجمه در بازار کتاب : کتابگردی در زمستان

هامون رشیدیان

اولین ماه زمستان هم در حال تمام شدن است. دی ماه برای بسیاری از خانواده‌ها فصل امتحانات است اما اواخر این ماه که معمولاً تعطیلات میان‌ترم از راه می‌رسد فرصت خوبی برای مطالعه غیر درسی است. به همین بهانه در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به تازه‌های کتاب آنهم تازه‌های ادبیات جهان که به تازگی ترجمه شده‌اند.

موسیقی برای آفتاب‌پرست‌ها

مجموعه داستان «موسیقی برای آفتاب‌پرست‌ها» نوشته ترومن کاپوتی با ترجمه بهرنگ رجبی در ۱۶۲ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر شده است. ترومن کاپوتی استاد بی‌بروبرگرد داستان‌نویسی در همان سنتی بود که پیشگاماش چخوف و همینگوی بودند. جایی از زندگی فکر کرد دیگر دلیلی ندارد قصه بسازد، خود زندگی پر از داستان‌هایی جذاب و بکر است که فقط باید درست تعریف‌شان کنی تا به جان خواننده بنشینند و اثری ماندگار بر ذهنش بگذارند. این شد که شروع کرد به نوشتن از قصه‌های واقعی آدم‌های دیگر، روایت ماجراهای شگفت زندگی غریبه‌هایی که به نظرش یکه می‌آمدند. چندسالی بعدترش حتی گامی پیش‌تر رفت و به این نتیجه رسید که اگر خودش را بهتر از همه می‌شناسد، چرا اصلاً بالا و پایین زندگی خودش و دوروبری‌هایش را ننویسد. سال‌های آخر عمرش یکسر به همین کار گذشت و حاصلش شد داستان‌های این مجموعه.

ما همیشه قلعه‌نشینان

رمان «ما همیشه قلعه‌نشینان» نوشته شرلی جکسن با ترجمه علیرضا مهدی‌پور در ۱۹۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است. «ما همیشه قعله‌نشینان» آخرین رمان بانوی شهیر ادبیات امریکا، شرلی جکسن (۱۹۶۵-۱۹۱۶) است. نویسنده‌ای به شدت گوشه‌گیر که برخی از بهترین آثار بلند و کوتاه میانه قرن بیستم ادبیات آمریکا از آن اوست. این رمان داستان دو خواهر است در خانه‌ای عجیب در روستایی مرموز. رمان مملو از اتفاق‌هایی است پیش‌بینی‌نشده و آدم‌هایی که انگار خباثتی در وجودشان پنهان شده است.

آنته‌کریستا

«آنته‌کریستا» نوشته املی نوتومب با ترجمه محبوبه فهیم کلامدر ۱۰۲ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۹ هزار تومان راهی بازار کتاب شده است. املی نوتومب یکی از پرخواننده‌ترین و جدی‌ترین نویسندگان معاصر فرانسه‌زبان است. نوتومب نویسنده‌ای است که نظم نوشتن دارد و سالی یک رمان منتشر می‌کند. رمان کوچک «آنته‌کریستا» یکی از مشهورترین آثار اوست که سال ۲۰۰۳ منتشر شد. رمان داستان یک دختر دانشجوی تنهاست که هیچ دوستی ندارد. او در دانشکده با دختری پرشر و شور آشنا می‌شود که همه نگاه‌ها به اوست. دختری که از شهری دیگر به کالج می‌آید و ناگهان قهرمان کتاب تصمیم می‌گیرد او را به خانه‌شان دعوت کند مگر کمی از تنهایی درآید. اما… همچنین رمان دیگری از املی نوتومب به نام «سفر زمستانی» با ترجمه بنفشه فریس‌آبادی در ۹۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر شده است. رمان روایت پریشان‌احوالی مردی جوان است که می‌خواهد یک هواپیمای مسافربری را با همه مسافرانش بدزدد و فاجعه‌ای رقم بزند. او در این وضع که خشم از زندگی و دیگران در آن بیداد می‌کند، به گذشته فلاش‌بک می‌زند و پای عشقی عجیب و روزهایی عجیب‌تر را پیش می‌کشد که باعث شده‌اند او به سوی چنین تصمیم وحشتناکی گام بردارد و به اجرایش مصمم شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *