نگاهی به فیلم «خشم و هیاهو»، ساخته هومن سیدی هیاهو برای هیچکس

فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» سومین ساخته هومن سیدی است. «خشم و هیاهو»، اثری اجتماعی است که براساس ماجرای زندگی ناصر محمدخانی و شهلا جاهد و قتل همسر محمدخانی نوشته شده است. هومن سیدی، فیلم‌های «اعترافات ذهن خطرناک من»، «سیزده» و فیلم ویدیویی «آفریقا» را در کارنامه هنری خود دارد. فیلم «خشم و هیاهو» در بخش مسابقه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. «خشم و هیاهو» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد و در بخش‌های بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین صدا، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شده بود.
داستان
شخصیت اصلی فیلم، خواننده‌ای محبوب و سرشناس به نام خسرو پارسا (با بازی خوب نوید محمدزاده) است که زندگی خانوادگی او به نقل از خودش آرام و عاشقانه است و به نقل از حنا سرفراز (طناز طباطبایی) یک زندگی پرنفرت و تمام شده است. زندگی خواننده جوان پس از مواجهه با زنی جوان، دستخوش تغییراتی می‌شود و اثرات جبران‌ناپذیری بر زندگی او و همسرش تینا (با بازی متوسط رعنا آزادی‌ور) می‌گذارد. داستان نامتعارف فیلم، به دو روایت تعریف می‌شود. سپس بازگشت‌هایی به زمان حال داریم و دوباره بازگشت به عقب. داستان از دیدِ دو شخصیت اصلی فیلم یعنی خسرو و حنا تعریف می‌شود و بدیهی است که جزییات آنچه از سوی هر یک به صورت مجزا نقل می‌شود، هیچ ارتباطی به هم ندارد. گره‌های دراماتیک فیلم، چند بار و به چند شکل متفاوت مطرح می‌شوند و به نظر می‌رسد تکرار این دفعات، قرار است انگیزه ارتکاب به جرم را برای مخاطب روشن و قاتل را به او معرفی کند؛ اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست
«خیانت» و «مثلث‌های عشقی»، مبحث تازه‌ای در سینمای ایران نیست و سال‌هاست فیلم‌هایی با این مضامین ساخته می‌شوند؛ بدیهی است که اگر سیدی کمی به خطا می‌رفت یا سعی بر شکستن کلیشه‌ها نمی‌کرد، فیلم به ملودرامی کاملا تکراری تبدیل می‌شد و سقوط می‌کرد؛ اما این اتفاق درباره‌ «خشم و هیاهو» رخ نمی‌دهد و او سعی می‌کند با ایجاد خلاقیت‌هایی در فرم و قصه‌گویی، کلیشه‌ها را بشکند. فیلمساز سعی دارد بستر داستانش را در راستای همان جمله‌ یک خطی ویلیام فاکنر در اثر مشهورش «خشم و هیاهو» بگسترد؛ همان جمله‌ای که می‌گوید: «زندگی به من آموخت که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست.» به نظر می‌رسد هومن سیدی فصل جدیدی از دوران فعالیت حرفه‌ای خویش را پشت سر می‌گذارد که در آن می‌خواهد علاوه بر جلب رضایت منتقدان و سینمادوستان خاص، موافقت و توجه مخاطب عام را نیز جلب کند و بتواند بُرد اقتصادی نیز داشته باشد. موضوعی که او دست روی آن گذاشته شاید یکی از نامتعارف‌ترین موضوعات سال‌های اخیر سینما باشد که با پرداخت درست و متفاوت و البته فرار از کلیشه‌ها، راه خود را در میان فیلم‌های موفق جشنواره فیلم فجر باز
کرد.
عوامل فیلم «خشم و هیاهو»:
کارگردان، نویسنده: هومن سیدی /تهیه‌کننده: سعید سعدی/ مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر / تدوین: هومن سیدی، مهدی سعدی/ موسیقی: کارن همایونفر
مدیر تولید: کامران حجازی/ طراح گریم: بابک اسکندری/ طراح صحنه: محسن نصراللهی/ طراح لباس: رعنا امینی/ صدابردار: حسین بشاش/ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: زینب نصراللهی/ عکاس: محمد بدرلو / بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، بهزاد عمرانی رعنا آزادی‌ور.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *