نگاهی به نخستین سریال «تعاملی» ایران : پیکسل در دست تماشاگران

هامون رشیدیان

سریال «پیکسل» قرار است نخستین سریال «تعاملی» ایران باشد. آن‌هایی که با بازی‌های رایانه‌ای جدید آشنایی دارند می‌دانند که در بعضی بازی‌ها بازی کنندگان یه در اصطلاح گیمرها می‌توانند در سرنوشت شخصیت‌ها تاثیرگذار باشند. حالا سریال پیکسل با این روش می‌خواهد به عنوان اولین سریال تعاملی ایران سرنوشت قهرمان‌ها را به دست بینندگان بسپارد. اما آوردن این تکنیک داستان پردازی و مشارکتی در حوزه سینما و تلویزیون کار بسیار سخت و دشواری است. تا جایی که حتی در سطح جهان هم نمونه‌ای مهم و قابل استنادی که به موفقیت خاصی در این زمینه رسیده باشد دیده نمی‌شود و تنها چند تجربه محدود و نه چندان موفق مثل «داستان او» (Her Story) در این زمینه اتفاق افتاده است. شاید تنها خبری که در این مورد حسابی همه را کنجکاو کرده ماجرای ساخت فیلمی تعاملی بر پایه سریال تلویزیونی «منطقه نیمه‌روشن» است که چند ماه پیش منتشر شد. خبری که طبق آن قرار بود کن لوین یکی از خلاق‌ترین و موفق‌ترین بازی‌سازان دنیا که سری بازی‌های پرفروش و تحسین شده «BioShock» را در کارنامه کاری‌اش دارد به سراغ ساخت آن برود. لوین گفته بود تصمیم دارد با بهره‌گیری از عناصر گیم‌پلی بازی‌های ویدئویی، فیلم را تا حد امکان تعاملی بسازد و بینندگان قادر خواهند بود از بین گزینه‌های مختلف اعمال و رفتار شخصیت‌های فیلم را انتخاب کنند، اتفاقی که اگر به درستی رخ دهد می‌تواند دیدن فیلم را تبدیل به یک تجربه منحصربه‌فرد کند. البته هنوز پروژه لوین با گذشت چند ماه از اعلام آن به مرحله تولید نرسیده است.

سریال پیکسل

«پیکسل» با طراحی و نویسندگی حامد عنقا به عنوان اولین سریال تعاملی مدتی است که در سکوت خبری تولید خود را به کارگردانی محمود معظمی آغاز کرده است. نویسنده سریال «قلب یخی» که تجربه نگارش اولین سریال شبکه نمایش خانگی را هم دارد تهیه‌کنندگی «پیکسل» را خودش بر عهده گرفته و محمدحسین لطیفی هم به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه حضور دارد. تا کنون بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، پوریا پورسرخ، برزو ارجمند، لیلا اوتادی، سحر قریشی جواد یحیوی، نرگس محمدی جلوی دوربین رفته‌اند و امید حاجیلی خواننده موسیقی پاپ هم برای اولین بار بازیگری را در این سریال تجربه خواهد کرد. پیکسل» در ژانر معمایی ساخته خواهد شد و قصه‌اش حول و حوش یک اتفاق هولناک شکل می‌گیرد، اتفاقی که سبب گره خوردن زندگی یک خواننده معروف و پر طرفدار با سرنوشت دو سوپر استار سینما می‌شود. قرار است بیننده‌ها در روند روایت داستان این سریال مشارکت داشته باشند اما جزئیات و کیفیت مشارکت مردم در قصه هنوز مشخص نشده است.

شعار تبلیغاتی یا تحول در سریال سازی؟

حالا باید منتظر بود و دید در حالی که در دنیا هنوز اثر موفقی با استفاده از این تکنیک ساخته نشده آیا تیم تولید «پیکسل» می‌توانند اثری خلق کنند که هم بتواند بار دراماتیکی بالایی داشته باشد و هم مخاطب را درست و فراتر از یک شعار تبلیغی شریک داستانش کند یا نه. اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن وقت می‌توان گفت یک تحول مهم در زمینه سریال سازی ایران رخ داده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *