نگاهی به گزارشگران جنجالی فوتبال در رسانه ملی : گزارشگری روی اعصاب مردم

 

دامون رشیدزاده

گزارشگران فوتبال در سال‌های اخیر مورد هجمه‌های مختلفی قرار دارند از بی اطلاعی از فوتبال گرفته تا پرداخت به مسائل حاشیه‌ای غیر فوتبالی. تقریباً هیچ گزارشگری هم در این مدت از تیغ تند انتقادات در امان نبوده است. البته این نوع انتقادات تفاوت‌های اساسی‌ای با هم دارند، بعضی گزارشگران از سوی مردم مورد انتقاد قرار می‌گیرند و برخی دیگر از سوی فوتبالی‌ها و نشریات. هدف ما در این گزارش پرداختن به گزارشگرانی است که به نظر مردم کیفیت لازم را ندارند و به اصطلاح معروف گزارش‌هایشان روی اعصاب است. سه گزارشگر شاخص این ماجرا جواد خیابانی، علیرضا علیفر و پیمان یوسفی هستند.

جواد خیابانی سلطان گاف

جواد خیابانی بخش مهمی از خاطرات فوتبالی مردم است. تنها گزارش معروف او در بازی ایران – استرالیا که بعدها به حماسه ملبورن معروف شد برای اکثر مردم خاطره‌ای فراموش نشدنی است. اما تقریباً از همان سال‌ها به بعد گزارش‌های خیابانی با افت عجیبی مواجه شد. البته او پیش از آن هم گاها در بعضی بازی‌های خارجی اشتباهاتی را عنوان می‌کرد اما این اشتباهات آنقدرها زیاد نبود که او را به درد سر بیندازد اما دامنه گاف های خیابانی در سال‌های بعد به حدی وسیع شد که نه تنها فوتبال‌های خارجی بلکه فوتبال‌های داخلی را هم شامل شد و کار به جایی رسید که جملات قصار او در طول گزارش‌هایش همین حالا هم سوژه بسیاری از طنز نویسان است. البته جواد خان خیابانی با روحیه‌ای مثال زدنی همچنان به کار خود و البته گاف هایش ادامه می‌دهد.

سرهنگ علیفر جنجالی

علیرضا علیفر معروف به سرهنگ و ادعاهای عجیب و غریبش بدون شک سوژه شماره یک شبکه‌های اجتماعی است. علیفر به راحتی از کار مربیان سرشناس جهان ایراد می‌گیرد آنها را بی سواد می‌داند و ادعا می‌کند اگر تیم داشته باشد می‌تواند فوتبال جهان را سیستم‌هایش متحول کند. او حتی بارها پا را از این فراتر گذاشته و مرتباً اعلام می‌کند از تیم‌های مختلف پیشنهاد مربیگری دارد پیشنهادهایی که هیچوقت به نتیجه نمی‌رسد و تا به حال رسانه‌ای نشده است اما سرهنگ همچنان بر وجود آن اصرار دارد. البته گاف های سرهنگ هم دست کمی از جواد خیابانی ندارد و ماجرا ورزشگاه امیر دولاب هنوز هم خنده بر لب فوتبال دوستان می‌آورد. رفتارهای عجیب سرهنگ و گزارش‌های غیر قابل پیشبینی او و فریادهایی که شما را مجبور به کم کردن صدای تلویزیون می‌کند همچنان از سوژه‌های داغ طنزنویسان است.

پیمان العربی

پیمان یوسفی هم از آن دست گزارشگرانی است که فوتبالدوستان چندان میانه خوبی با او ندارند. استفاده بیش از حد او از کلمه‌های نامانوس عربی باعث شده حساسیت‌ها روی گزارش‌های او زیاد باشد. هر چند او کمتر از جواد خیابانی گاف می‌دهد یا در مقایسه با سرهنگ هیچ ادعای فوتبالی‌ای ندارد اما همین استفاده از واژه‌های عربی که معادل‌های خیلی ساده و روانی در فارسی دارند باعث شده گزارش‌های او به اصطلاح روی اعصاب باشد و بیننده‌ها با شنیدن نام او به عنوان گزارشگر آه حسرت بکشند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *