هفته فرهنگی اصفهان پژواک پیوند فرهنگ و نشاط با مشارکت مردم

فرزانه افسرطه

در نشست رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، معاونت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با هدف تشریح بازتاب برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، برگزاری برنامه‌ها با رویکرد عجین‌شدن فرهنگ و نشاط در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان مطرح شد.
ایمان حجتی، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، با اشاره به متمایزشدن هفته فرهنگی امسال از هفته نکوداشت اصفهان که در اوایل آذرماه برگزار می‌شود، گفت: امسال شهرداری تلاش کرد تا مشارکت مردمی را به عنوان نقطه عطفی برای توسعه شهر مدنظر قرار دهد.
وی با اشاره به ظرفیت فرهنگی اصفهان و سوم اردیبهشت روز شیخ بهایی گفت: در تمامی برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و مناطق پانزده‌گانه، سعی بر این بود تا در هفته فرهنگی که از ۳ تا ۱۰ اردیبهشت تعیین شد، فرهنگ و نشاط، عجین شوند و خوشبختانه شاهد مشارکت گروه‌های مختلف مردمی بودیم.
وی با اظهار عرصه‌محوربودن برنامه‌ها از اجرای برنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان و معلولان، برنامه‌های گروه‌های موسیقی، نشر کتاب و رونمایی از آن، تقدیر از تاریخ‌نگاران، استادان برجسته دانشگاه، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و طیف‌های مختلف اجتماعی خبر داد و گفت: تبدیل چهارباغ به گذر فرهنگی در این هفته مطرح شد. همچنین طرح «در همسایگی ما»، برای معرفی بزرگان به هم‌محله‌ای‌هایشان اجرا شد.
خانم روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر با اشاره به قدمت تاریخی، فرهنگی و هنری کلان‌شهر اصفهان، حفظ جایگاه کلان‌شهر اصفهان را منوط به معرفی شایسته اصفهان دانست و افزود: شعار «شهری که دوستش دارم» در برنامه‌های این هفته منعکس شد.
روشن در ارزیابی رویداد هفته فرهنگی از رویکرد، فرم و ساختار و محتوا نام برد و افزود: ۶۸ عنوان برنامه در سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری و ۱۱۸ برنامه در مناطق شهرداری تعریف شد. البته انتخاب برنامه‌ها براساس اولویت‌های کمیسیون بود؛ ولی خشکی زاینده‌رود فرصت ازدست‌رفته بود.
وی از بازآفرینی چهارباغ و اجرای برنامه در میدان نقش جهان، جلفا، سازمان‌های مردم‌نهاد، سلامت‌محوری و توجه به محیط زیست، برگزاری روز زمین پاک، ارتباط با جامعه نخبگان و ایجاد فضای تعاملی بین شهروندان و نهادهای مختلف سخن راند و اظهار کرد: همه شهروندان، سازمان‌ها و ارگان‌ها باید در این برنامه سهیم باشند.
دهقان، معاونت فرهنگی‌هنری سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به دو ابررویداد بین‌المللی در اصفهان، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و هفته فرهنگی اصفهان، از تأثیر این برنامه‌ها در جذب گردشگر و معرفی اصفهان به کشورهای دیگر نام برد و توزیع عادلانه رویدادها را در مناطق شهر مؤثر در رویداد محوری‌شدن شهر دانست.
وی افزود: شهرهایی که دوقطبی هستند باید توزیع امکانات و منابع را مدیریت کنند.
دهقان بیشترین برنامه‌ها را در مناطق سه و یک اعلام کرد و گفت: تلاش بر این بوده است که همه مناطق شهر دیده شوند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه کیمیای وطن برای حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در برنامه هفته فرهنگی اصفهان گفت: امسال سعی بر کاهش هزینه‌ها داشتیم و نمی‌توانستیم برای حضور سفرا برنامه‌ریزی کنیم.
وی از کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها و ۴۰ درصد افزایش تنوع برنامه‌ها نسبت به سال‌های قبل خبر داد و کیفیت برنامه‌ها را براساس نظرسنجی‌ها، افزایش طول اقامت توریست‌ها، افزایش مخاطب و حضور گروه‌های سنی مختلف مثبت ارزیابی کرد.
رشیدی، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، دو نکته مهم را در رویداد هفته فرهنگی اصفهان مطرح کرد که مورد اول حضور اقوام و ادیان مختلف به لحاظ تأثیراتی که بر شهر اصفهان گذاشته‌اند، توجه به فضای موجود برای اجرای برنامه‌ها و نکته بعدی مشارکت حداکثری مردم، استفاده از ظرفیت سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بود.
وی از اجرای طرح‌های مطالعاتی برند خیر، کاهش آسیب و کاهش حاشیه‌نشینی برای کاهش معضلات اجتماعی در حاشیه شهر اصفهان سخن راند.
آنچه در این نشست بیشتر مطرح شد، حضورنیافتن بسیاری از مدیران استانی در آیین افتتاحیه بود. عضو شورای شهر و معاونت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به جایگاه ارزشی اصفهان اظهار داشتند از مدیران اصفهانی برای حضور در برنامه‌های هفته فرهنگی استان انتظار بیشتری داشتند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *