وجود ۱۴ هزار زندانی در زندان‌های استان اصفهان

خبرنگار:فرزانه افضل

در نشست رئیس دادگستری اصفهان با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه از ا تا ۷ تیرماه، عناوین روزهای هفته با دو هدف تبیین اندیشه‌های دکتر بهشتی به‌ویژه برای نسل جوان و گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی تشریح شد.
خسروی وفا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، عناوین قوه قضائیه در این هفته را حمایت از کارآفرینی، تولید داخل، امنیت اقتصادی و مبارزه با قاچاق، اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ حقوقی، قوه قضائیه و تکریم مراجعان، قوه قضائیه و تجلیل از قضات و کارمندان دستگاه قضایی، قوه قضائیه و حفاظت از اموال و مبارزه با مفاسد اداری و جرائم سازمان‌یافته، قوه قضائیه، نظارت بر قانونمندی و ولایتمداری و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی اعلام کرد و از برگزاری سخنرانی در مساجد و نماز جمعه، گلستان شهدا، دیدار از زندان‌ها و گفت‌وگو با زندانیان خبر داد. وی از ۱۷۱ هزار و ۶۱۲  پرونده و رأی صادرشده و ۱ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۷۸ پرونده مختومه در سال ۹۶ و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مختلف قضایی در سال‌های اخیر خبر داد.
رئیس دادگستری استان، ۱۰ اتهام اول استان را به ترتیب توهین، سرقت، تصادف، ضرب و جرح و تهدید، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تحصیل مال از طریق نامشروع و تقلب اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مواد مخدر جزو ده اتهام اول نیست؛ هرچند ماندگاری طولانی زندانیان مواد مخدر، آمار این گروه را بالا نشان می‌دهد. وی از متلاشی‌شدن ۱۷۳ باند سرقت و دستگیری ۴۶۲ نفر و ۳ هزار و ۷۶۲ فقره کشف در استان طی سال ۹۶ خبر داد.
خسروی وفا در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن درباره تعداد زندانیان استان و تفکیک جنسیتی بیان داشت: چون آمدوشد در زندان زیاد است، اکنون حدود ۱۴ هزار نفر زندانی را می‌توانیم اعلام کنیم که ۴۸ درصد مربوط به جرائم مواد مخدر است، ۲۲ درصد زندانیان مربوط به سرقت، ۱۰ درصد جرائم علیه اشخاص و ۶ درصد محکومیت مالی هستند. همچنین ۹۸ درصد زندانیان، مرد و ۲ درصد زن هستند. وی از برگزاری ۳۳۷ دوره مهارت‌آموزی، ۱۵ کارگاه جدید و گام‌های مؤثر در حوزه بهداشت و درمان در زندان خبر داد که منجر به کسب مقام اول زندان در اولین مجمع سلامت استان شد.
رئیس دادگستری با اشاره به انجام ۹ هزار و ۴۰۰ مشاوره و حفظ قرآن توسط بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان، استفاده از مجازات‌های جایگزین را در سال ۹۶ پررنگ‌تر اعلام
کرد.
وی از تشکیل کارگروه‌های مشاوره و داوری برای اولین بار در استان، حقوق و نظارت قضایی، پیشگیری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران با همکاری اتاق بازرگانی خبر داد. وی از ۴ هزار و ۳۵۹ پست مصوب سخن راند و افزود: ۱۱۶۰ پست در بخش قضایی، ۶۴۹ پست دارای متصدی و بقیه پست‌ها بلاتصدی هستند که در اصفهان بیشترین پست‌های خالی را داریم. حسن رحیمی، دادستان، با اشاره به استقرار واحد کشیک و رسیدگی به امور قضایی در خارج از وقت اداری برای اولین بار در اصفهان، گفت: خدمات قضایی ۲۴ ساعته انجام می‌شود. وی افزود: معاونت‌های مختلف در دادسرای عمومی مستقر هستند و نظارت و بازرسی در دادسرای شهرستان‌ها و نمایندگی‌ها اجرا می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *