وعده رئیس‌جمهور برای مرمت آثار تاریخی اصفهان محقق نشد

زهرا نصیری

برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷ درایران موجب شد تا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به جمع خبرنگاران بیاد و با آن‌ها درباره موضوعات مختلفی چون افزایش ظرفیت اقامت‌های گردشگران، تپه اشرف، ایمن سازی هتل‌ها و بازارها، توجه به پل‌های تاریخی سخن بگوید.

فریدون الهیاری، درپاسخ به پرسش خبرنگارکیمیای وطن درباره آخرین اقدامات انجام شده برای وضعیت ایمنی ابنیه تاریخی و اماکن اقامتی دربرابرآتش سوزی افزود: پیشگیری از آتش‌سوزی باید با جدیت بیشتری درابنیه تاریخی پیگیری شود و توسط شهرداری و سازمان آتش نشانی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازارهای تاریخی اصفهان به لحاظ نوع فعالیتی که دارند بعضاً با وسایل گازی و کپسول سر و کار دارند و باید حداقل درحوزه صنایع دستی تذکراتی داده شود افزود: لازم است علاوه بر شارژ کپسول‌های اطفاء حریق، برای افزایش ایمنی بازاراصفهان فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.

وی بیان داشت: البته درمورد هتل‌های فرسوده و قدیمی نیز اقدامات نوسازی در آن‌ها صورت گرفته است و ما از ۵ سال گذشته کمیته‌ای درمیراث فرهنگی تشکیل داده‌ایم که با همکاری هیات امناء بازارمسائل مربوط به ایمنی مغازه‌های بازار را مورد توجه قرار می‌دهد. در کل برای صدور مجوز واحدهای گردشگری قوانی سخت گیرانه ایمینی را اعمال کرده‌ایم.

قول رئیس جمهورتحقق نیافت

وی با اشاره به آخرین وضعیت کشف و بازسازی آبراهه‌ای تاریخی زیر مسجد امام (ره) بیان داشت: این آبراهه تاریخی شبکه‌ای از سازه‌های آبی قدیمی اصفهان را تشکیل می‌دهد که ممکن است بخش زیادی از آن از بین رفته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، اصفهان با اشاره به وعده رئیس جمهور مبنی بر مرمت آثار تاریخی اصفهان گفت: به دلیل مشکلات مالی این امر تاکنون محقق نشده است اما امیدوارم با پیگیری‌های استاندار شاهد تحقق این امر باشیم تا جهشی در حفاظت از ابنیه تاریخی اصفهان به وجود آید.

وی بازسازی و مرمت حمام شیخ بهایی و کاخ سرهنگ‌آباد را ازبرنامه های ۶ ماه آینده این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: تپه اشرف نیز به عنوان یک سایت‌موزه در برنامه‌های آتی مرمت میراث قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی احداث بیش از ۶۳ هتل دراستان اصفهان خبرداد وگفت: عملیات اجرایی این هتل‌ها در حال آغاز است؛ وبرخی ازاین هتل‌ها با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تا سال آینده آماده بهره‌برداری هستند. ۵ هتل مهم ۳ یا ۴ ستاره دیگر در اصفهان درمراحل تجهیز و بهره‌برداری هستند که تا اوایل سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسند.

کنوانسیون راهنمایان گردشگری

وی برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری کشور که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، را عامل مهمی درعرضه جاذبه‌های گردشگری اصفهان دانست وگفت: راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران فرهنگی ایران هستند واین راهنمایان باید هویت و تاریخ شکوهمند ایران را به جهان معرفی کنند.

الهیاری، با بیان اینکه ۲۵۰ راهنمای برجسته و متخصص گردشگری جهان از بیش از ۳۰ کشور دنیا دراین کنوانسیون حضور دارند، افزود: متخصصان حاضردراین کنوانسیون بیشتر از کشورهای اتریش، یونان، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند. همه شرایط آماده است تا در ۱۶ بهمن این برنامه به خوبی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه برای گردشگری اصفهان پیش‌بینی شده است گفت: در احیای پل‌های تاریخی اصفهان خلایی در حلقه‌های اجرایی میراث وجود داشت که دفتر پایش پل‌های تاریخی زاینده‌رود در جوار پل خواجو برای دهه مبارک فجر تشکیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: در ایام دهه فجر امسال، ۴۶ پروژه گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مراکز اقامتی آماده افتتاح و بهره‌برداری شده است که ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *