چاقی کودکان بحران جامعه امروز

پروانه شریفی

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در گفت و گویی با کیمیای وطن در خصوص جشنواره غذاهای سنتی در مدارس گفت: با توجه به تغییر الگو، شیوه و سبک زندگی مردم و عدم تحرک و عادت آن‌ها به مصرف غذاهای آماده این جشنواره‌ها با هدف تشویق مادران به پخت غذاهای سالم برپا می‌شود. دکتر حمید ترک زاده ادامه داد: هدف از اجرای جشنواره‌های غذای سنتی ترویج غذای سالم با مشخصات استفاده کم از نمک، قند و روغن است و مادران شرکت کننده به سلیقه خودشان انواع غذاها از جمله غذاهای بومی و محلی سالم را پخت کرده و در این جشنواره به نمایش می‌گذارند.

شیوع چاقی در کودکان

ترک زاده در ادامه به موضوع شیوع چاقی در کودکان اشاره و خاطر نشان کرد: امروزه اضافه وزن و چاقی در کودکان به عنوان یک از مشکل تغذیه‌ای مطرح است، زیرا کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی و عادات نامناسب غذایی در زندگی کودکان و نوجوانان آن‌ها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می‌دهد. وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله قلب و عروق، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، بیماری‌های کبدی و بیماری‌های تنفسی می‌باشد. اوایل دوران کودکی سرعت رشد سریع است، به همین خاطر بهتر است پیشگیری از چاقی از دوران کودکی آغاز شود تا بتوان تغییرات دوره‌ای رشد و سوخت و ساز را مناسب با نیاز بدن تنظیم و از چاقی کودکان جلوگیری کرد. رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان افزود: عارضه مهم دیگری که چاقی کودکی در بردارد ارتباط آن با چاقی بزرگسالی است؛ اغلب کودکان چاقِ امروز بزرگسالان چاق آینده خواهند بود. عوامل ارثی، عادات مربوط به شیوه زندگی، مصرف غذاهای آماده و تنقلات کم ارزش، کاهش فعالیت بدنی، استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تماشای تلویزیون به مدت طولانی، کاهش فرصت‌های بازی در خارج از منزل، رفتن بیش از حد به رستوران، خوردن غذاهای پرچرب از جمله علت‌های اساسی چاقی در این دوران است.

چاقی کودکان بحران جامعه امروز

دکتر ترک زاده با بیان این که چاقی کودکان بحران جامعه امروز ما و زمینه ساز چاقی در بزرگسالی است؛ تصریح کرد: برای پیشگیری و کاهش چاقی، کودکان باید از مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها که سرشار از فیبر است، بیشتر استفاده کنند. به گفته این پزشک انجام فعالیت‌های بدنی موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود، همچنین استرس را کاهش و اعتماد به نفس کودکان را افزایش می‌دهد. وی تأکید کرد: فعالیت‌های بدنی را باید از کودکی به فرزندان آموخت همچنین پدر و مادر در ثابت نگه داشتن، کاهش یا افزایش وزن فرزندشان دخیل هستند و باید فرهنگ تغذیه سالم که به فراموشی سپرده شده را به آن‌ها بیاموزند و ذائقه مناسبی را ایجاد کنند. متأسفانه شیوع چاقی در کودکان اصفهانی هم رو به رشد است که اقداماتی را در زمینه شناسایی چاقی و اضافه وزن انجام داده‌ایم که باید در سطح استان بررسی و راهکارهای درمانی عملیاتی شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *