چای و نوشابه، دو عامل مؤثر در بروز سنگ کلیه است

پروانه شریفی

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق پژوهش‌های علمی در مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی، چای و نوشابه نقش بارزی در بروز سنگ کلیه دارند.
عوامل بروز نارسایی کلیه
مژگان مرتضوی اظهار کرد: ازجمله عوامل بروز نارسایی کلیه می‌توان به دیابت، فشار خون، سنگ کلیه و بیماری‌های مجاری ادراری اشاره کرد؛ ولی براساس پژوهش علمی مشخص شد علت اصلی سنگ کلیه در مردم اصفهان وجود اگزالات بالا در ادرار است که عامل بالارفتن اگزالات مصرف زیاد چایی و نوشابه‌هاست.
وی با توصیه به مردم که آب سالم را جایگزین چای کنند، ادامه داد: مصرف کم نمک و گوشت قرمز، دو عامل مهم تغذیه‌ای است که باید برای داشتن یک کلیه سالم آن را رعایت کرد.
چکاپ سالانه در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه چکاپ سالانه در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی بسیار ضروری است، ادامه داد: تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند؛ البته افزایش سن، احتمال بروز نارسایی‌های مزمن کلیوی را بالا می‌برد.
مرتضوی گفت: بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی هستند. نارسایی کلیوی، یک بیماری بی‌علامت است؛ یعنی یک بیماری مخفی که پس از سال‌ها ابتلا، نشانه‌های بیرونی آن بروز می‌کند؛ لذا به افرادی که تاکنون فشار خون خود را کنترل نکرده‌اند و آزمایش کلیه نداده‌اند، توصیه می‌شود یک بار در طول عمر خود این آزمایش را انجام دهند؛ زیرا چکاپ سالانه قند و فشار خون به پیشگیری از بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.
وی اعلام کرد: علائمی مثل رنگ‌پریدگی، کم‌خونی، ورم دور چشم، بیحالی و ضعف از نشانه‌های نارسایی کلیوی است؛ البته این علائم با علائم کم‌خونی مشابه است و باید حتما طبق آزمایش نارسایی کلیه مشخص شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دیابت و فشار خون نیز جزو بیماری‌های پنهانی است که فقط با چکاپ سالانه می‌توان آنها را تشخیص داد، تأکید کرد: به دلیل اینکه بعضی از مردم پس از سال‌ها متوجه بیماری خود می‌شوند و در آن زمان نیز در معرض نارسایی کلیوی قرار گرفته‌اند،
باید چکاپ سالانه خود را برای پیشگیری از این بیماری‌ها جدی بگیرند.
وی به راهکارهایی برای محافظت از کلیه اشاره کرد و گفت: بیماری کلیه به عنوان قاتل خاموش عمل می‌کند و بنابراین تأثیر عمیقی بر کیفیت زندگی فرد دارد؛ لذا رسیدن به وزن مناسب و پرهیز از چاقی به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری مزمن کلیه کمک می‌کند.
نیمی از مبتلایان به دیابت دچار تخریب بافت کلیه می‌شوند
مرتضوی با اشاره به اینکه نیمی از مبتلایان به دیابت دچار تخریب بافت کلیه می‌شوند، تأکید کرد: بنابراین افراد دیابتی باید به طور منظم عملکرد کلیه خود را چک کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *