چند روایت درخشان از یک مرد

دامون رشیدزاده

کمتر از ۲۴ روز تا پایان شهریور ماه فرصت باقی مانده است. هر چند برای ما غیر محصل‌ها شهریور و مهر و آذر فرق چندانی با هم ندارد اما دانش آموزان و دانشجویان بسیاری هستند که باید قدر این فرصت‌های باقی مانده را بدانند. این آخرین روزهای تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی برای مطالعه غیر درسی است. به همین بهانه در کتابگردی امروز چند کتاب خومب را به شما معرفی می‌کنیم و امیدواریم از خواندنشان لذت ببرید.

چند روایت از یک مرد درخشان

کتاب «چند روایت از یک مرد درخشان» که به تازگی از سوی نشر سوره سبز روانه بازار کتاب شده به زندگی یکی از خلبانان شجاع کشورمان در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد. کتاب «چند روایت از یک مرد درخشان» به قلم مهرداد رضایی فر به زندگی شهید سرلشکر خلبان محسن درخشان می‌پردازد. در آخرین پرواز بالگرد کبرا که خلبانانش محسن درخشان و احمد پیشگاه هادیان بودند، هدف اصابت گلوله قرار می‌گیرد. خلبان درخشان و خلبان هادیان چاره‌ای جز فرود اضطراری در اطراف شهر ندارند. هر دو خلبان از بالگرد مشتعل خارج می‌شوند و هر یک به سویی می‌روند. خلبان هادیان نجات می‌یابد، اما خلبان درخشان به وسیله‌ی اشرار اسیر می‌شود. او را ایستاده تا گردن در خاک فرو می‌کنند و با مالیدن مایع شیرین به سر و صورت، رهایش می‌کنند. فردا که برای نتیجه شکنجه به سراغش می‌آیند، هنوز اندک رمقی در سرو صورت متلاشی شده از هجوم حشرات در چهره‌اش وجود داشت که با گلوله‌ای او را خلاص و به شهادت می‌رسانند. خلبان محسن درخشان به «شهید ایستاده» معروف می‌شود. کتاب «چند روایت از یک مرد درخشان (براساس زندگی شهید سرلشکر خلبان محسن درخشان)» با شمارگان دوهزار نسخه در ۲۶۰ صفحه، به بهای ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان از سوی انتشارات «سوره سبز» به بازار کتاب عرضه شده است.

انسان خردمند؛ تاریخ مختصر بشر

کتاب انسان خردمند سال ۲۰۱۴ به انگلیسی ترجمه شد و در مدت کوتاهی به سی زبان دیگر ترجمه و منتشر شد. این اثر مدت‌ها در فهرست کتاب‌های پرفروش قرار داشت. چهره‌های مطرح جهانی مانند باراک اوباما و بیل گیتس دیگران را خواندن این کتاب توصیه کردند. این کتاب به تاریخ تحول بشر اولیه به بشر خردمند امروزی می‌پردازد و در انتها پیشبینی جالبی از عاقبت بشر خردمند دارد که در جای خود قابل تأمل است. کتاب «انسان خردمند؛ تاریخ مختصر بشر» نوشته یووال نوح هراری ترجمه نیک گرگین در ۶۲۱ صفحه و قیمت پنجاه و هشت هزارتومان هم اکنون در بازار کتاب قابل دسترس است.

آسید کاظم و تیغ و تُرنا

نمایش‌نامه «آسید کاظم و تیغ و تُرنا» از مجموعه نمایش‌نامه‌های محمود استادمحمد در ۱۳۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۵۰۰ تومان در نشر چشمه راهی بازار شده است. در سال ۱۳۲۹ در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش‌های بیژن مفید و عضویت در آتلیه تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با بازی در نمایش «شهر قصه» به شهرت رسید. وی همچنین در سال ۱۳۴۸ در نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی ایرج انور به ایفای نقش پرداخت. وی پس از انحلال آتلیه تئاتر، در سال ۱۳۵۰ به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران مراجعت نمود. محمود استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه‌های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت. او در صبح پنج‌شنبه سوم مرداد ۱۳۹۲ به دلیل سرطان کبد در بیمارستان جم تهران درگذشت. به گفته دخترش داروهای پدرش را به ناگزیر و به دلیل گرانی دارو بر اثر نوسانات قیمت ارز قطع کردند.

پیچ

رمان «پیچ» از زهرا شاهی در ۱۶۳ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵۰۰ تومان در نشر چشمه منتشر شده است. رمان «پیچ» نوشته زهرا شاهی اثری است درباره زنی که نمی‌تواند دنیا را به تملک خود درآورد. شاهی در این رمان با زبانی طنزآلود و ایجاد موقعت‌های گاه متناقض رابطه خاصی میان زن و شوهر آرمان‌گرای عجیبش ساخته که درش جنسی از بلاتکلیفی در رابطه وجود دارد. رمان با جست‌وجوی قهرمانش آغاز می‌شود برای فرارفتن از زندگی روزمره. زندگی‌ای که او تلاش می‌کند درش برای خود گوشه و فضای فردی بیابد و درش نفس عمیق‌تری بکشد. برای همین شروع می‌کند به عکاسی در خیابان و مترو و همین امر قرار است ماجرایی را برای او رقم بزند…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *