چهارستون اصفهان درمعرض آلایندگی است؛مسئولان تدبیر کنند

زهرا نصیری

با حضور استاندار اصفهان و مسئولان شهری ، مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان روز شنبه با حضور استاندار و شهردار اصفهان به بهره ‌برداری رسید.

استاندار اصفهان در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه مراکز پایش کیفیت هوای اصفهان به منظور برنامهریزی بهتر برای مقابله با این پدیده باید افزایش یابد افزود: نقش خودروهای سنگین در افزایش آلودگی هوای اصفهان بسیار مهم است و راهاندازی مرکز معاینه فنی خودروها در این زمینه میتواند با رصد و پایش درست خودروها از افزایش آلایندههای ناشی از تردد این خودورها جلوگیری کند.

محسن مهرعلیزاده با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان تصریح کرد: در گام نخست ضروری است که ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل اصفهان اضافه شود و به همان میزان از تعداد خودروهای فرسوده سازمان اتوبوسرانی اصفهان از چرخه حمل و نقل حذف شودهمچنین برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان از ظرفیت بخش خصوصی  باید استفاده شود.

 اصفهان در معرض دود صنایع است

شهردار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه علت اصلی تکمیل نشدن خط یک مترو بعد از ۱۷ سال تنها مشکلات میراثی نبوده، بلکه عدم تخصیص بودجه لازم مهمترین دلیل این تأخیر بوده است افزود: به مردم قول دادیم تا پایان امسال چهار کیلومتر باقی مانده خط یک مترو را به پایان برسانیم، اگرچه نیمی از آن ایستگاه‌ها هنوز تکمیل نبود، اما به صورت جدی پیگیر هستیم تا ایستگاه‌های خط یک تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد .

  قدرت‌الله نوروزی، با اشاره به اینکه غرب و جنوب اصفهان نیز در معرض آلاینده‌ها قرار گرفته، در واقع اصفهان در معرض دود صنایع است که بی‌توجهی به آن می‌تواند آثار سویی به همراه داشته باشد گفت: در بودجه سال آینده ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار تنها برای مترو در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد:مدیریت شهری به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه شهر است. در این راستا در نظر داریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار مردم قرار دهیم.

پروژه های زیست محیطی شهرداری

گفتنی است ،مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین که در زمینی به مساحت ۱۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع در بلوار فرزانگان اصفهان و در کنار توقفگاه اتوبوسرانی شهرداری اصفهان احداث شده است  ۳۰ میلیارد ریال توسط شهرداری هزینه شده است.

 همچنین مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان دارای ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا و صوت می باشد و برای تجهیز و بهره برداری از آنها ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.  با راه اندازی این ایستگاهها اصفهان نخستین شهر بزرگ کشور است که بصورت ساماندهی شده و در قالب طرح پایش و کنترل کیفی هوای شهر به سنجش میزان آلودگی صوتی نیز می پردازد.

بر اساس بررسی های انجام شده میزان استاندارد و متوسط آلودگی صوتی در شهرها بین ۴۵ تا ۵۵ دسیبل است در حالیکه این شاخص در اصفهان بطور متوسط بین ۷۵ تا ۸۵ دسیبل است.

  در آیین بهره‌برداری از طرح‌های زیست محیطی شهر اصفهان همچنین از نخستین ایستگاه شارژ موتورهای برقی، خودروهای سوخت‌رسان شهری، جایگاه‌های کوچک سوخت، خودروهای برقی، موتورهای برقی و کالسکه برقی رونمایی شد. قرار است ایستگاه‌های شارژ موتورهای برقی در نقاط مرکزی شهر و در کنار ایستگاه‌های دوچرخه احداث شود تا شهروندان دغدغه‌ای در خصوص شارژ نداشته باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *