کاهش خطاها و سهولت دسترسی به خدمات با سیستم الکترونیکی پرونده‌ها و حذف دفترچه‌ها ی بیمه

فرزانه افسرطه

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در نشست رسانه‌ای خود با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در جهت سهولت دسترسی بیماران به خدمات درمانی انجام شده است، از حذف دفترچه بیمه به منظور کاهش خطاهای پزشکی و افزایش نظارت‌ها در حوزه درمان در استان اصفهان خبر داد.
تراکم بدهی‌ها متأثر از شرایط کشور
دکتر علی اعتصام‌پور با گرامیداشت هفته تأمین اجتماعی، تشریک مساعی سه قوه در روزهای اخیر و سخنان مقام معظم رهبری برای جدیت در حل مشکلات را ضرورتی برای جلوگیری از تشدید کاهش اعتماد عمومی و تقویت شادی و امید در جامعه در راستای رضای خداوند عنوان کرد.
وی بدهی‌های متراکم تأمین اجتماعی را ناشی از شرایط کشور، طرح تحول سلامت و افزایش بدهی‌ها به تبع افزایش کادربندی‌ها در حوزه درمان مطرح کرد.
دسترسی به سوابق بیمار با پرونده الکترونیک
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به درمان مستقیم و غیرمستقیم، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در جهت درمان مستقیم را حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح، دغدغه تمام‌شدن برگه‌های دفترچه برطرف شده و همچنین با کاهش خطاهای پزشکی، نظم در کارها و افزایش نظارت‌ها روبه‌رو خواهیم بود.
وی با بیان اینکه حذف دفترچه‌های بیمه به درمان غیرمستقیم هم تعمیم داده شده و به مطب‌ها رسیده است، اضافه کرد: حدود ۵۰۰ نفر از پزشکان دارای مطب تاکنون برای این امر ثبت‌‌نام کرده‌اند که این اقدام، مقدمه‌ای برای تشکیل پرونده الکترونیک بیماران است.
وی افزود: با تشکیل پرونده الکترونیک، امکان دسترسی به تمام سوابق بیماری و مصرف داروهای فرد امکان‌پذیر می‌شود که کمک بزرگی در پروسه درمان است و مانع از کنده‌شدن ۳۰۰۰ برگه می‌شود. همچنین با راه‌اندازی سیستم «پکس» به‌ویژه هنگام بستری بیمار از طریق کد «ام آر آی»، حتی می‌توان با موبایل یا هر گرافیکی سوابق بیمار را به‌راحتی مشاهده کرد.
وی گفت: در درمان غیرمستقیم، خرید خدمات درمانی از مراکز طرف قرارداد بوده و دفتر اسناد پزشکی مسئول نظارت است.
دکتر اعتصام‌پور تعداد مراکز طرف قرارداد را ۴۲۲۳ مرکز اعلام کرد که ۲۴۳۷ مرکز به پزشک و دندانپزشک تعلق دارد و تعداد ۸۵۰ مرکز داروخانه، ۱۸۵ درمانگاه، ۶۴ بیمارستان و کلینیک و مابقی مراکز پاراکلینیک هستند.
وی که مطالبات مراکز را به دلیل تأخیر در پرداخت‌ها و تنها درآمد تأمین اجتماعی را حق بیمه‌ها عنوان کرد، از نوعی عدم توازن بین ورودی و خروجی تأمین اجتماعی خبر داد.
دکتر اعتصام‌پور کل هزینه در استان در سال ۹۲ را ۳۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد که در سال ۹۵، به ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که گویای افزایش تصاعدی ۴ برابری است.
به گفته وی از طرفی چالش فعلی، متأثر از بدهی‌های انباشته در دوره‌های قبل است و خوشبختانه اصفهان در زمینه پرداخت، از هیچ شهری عقب نیست.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با اینکه طرح خوبی بود، ولی زیرساخت‌ها را تجمیعی ملاحظه نکرد و بدهی ۱۱۰ هزار میلیاردی طی سال‌های گذشته به تأمین اجتماعی وارد کرد، افزود: این در حالی است که دولت اراده و منابع تأمین این اعتبار را به طور کافی نداشت و این چالش باعث تجمیع بدهی‌ها شد.
اصفهان، پیشرو در سهولت دسترسی به خدمات
دکتر اعتصام‌پور با بیان آنکه به لحاظ تسهیلات در کشور پیشرو هستیم، از ارائه «اوراق خزانه اسلامی» با تضمین دولتی به مراکز خصوصی خبر داد و گفت: ۲۰ درصد مطالبات سال ۹۶ به صورت نقدی و ۸۰ درصد از طریق اوراق پرداخت می‌شود.
وی در ادامه این مبحث گفت: خوشبختانه گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و تعدادی از پزشکان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
اعتصام پور از راه‌اندازی میز خدمت برای بیمه‌شدگان مراجعه‌کننده به دفتر به‌منظور تأیید دارو، خدمات پاراکلینیک و بررسی نسخ طبق ضوابط خبر داد و با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای آن، از میز خدمت‌های برون‌سپاری‌شده به کارگزاری‌ها سخن راند.
وی افزود: کارشناسان مقیم در داروخانه‌ها و تعدادی از بیمارستان‌های طرف قرارداد در کاهش مراجعات مؤثرند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر تسهیلات در درمان غیرمستقیم، شورای هماهنگی درمان است که در ساماندهی درمان و تعامل در حوزه اصفهان مؤثر است و به جای کار موازی نظارتی، هماهنگی در فعالیت نظارتی را انجام داده‌ایم. همچنین یکی از ابتکارات اصفهان در حوزه درمان که در کشور نظیر ندارد،
هماهنگی بین تیم‌های نظارتی و بهینه‌سازی هزینه‌ها در درمان غیرمستقیم است؛ برای مثال تعرفه‌های درمانی شیمی‌درمانی سرطان در بیمارستان میلاد حذف شد و شرایط عمومی تجویز داروهای گران‌قیمت و عارضه‌دار سرطان، دیگر در مطب‌ها وجود ندارد و بیمه‌شده به طور یکسان از خدمات برخوردار می‌شود.
اعتصام‌پور افزود: همچنین ستاد مشاوره، هدایت و توزیع بیمار در مراکز درمانی ملکی و مراکز درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی راه‌اندازی شده است که علاوه بر راهنمایی و پاسخگویی به مراجعان و ممانعت از سرگردانی و اضافه‌پرداخت بیمار، در ثبت‌نام و تشکیل پرونده بیماران صعب‌العلاج به منظور بررسی درخواست‌های مساعدت در هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران کمک می‌کند.
وی گفت: مراکز طرف قرارداد ترجیحی را تعریف کرده‌ایم و قرارداد ترجیحی با بیمارستان عسکریه منعقد کرده‌ایم. همچنین در راستای بهینه‌سازی زیرساخت‌ها در هر سه بیمارستان، پروژه‌هایی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در راستای اعتماد مردم به متولیان و شفاف‌سازی در ستاد نظارت بر تعرفه، شکایت‌ها بررسی شده و مبالغ اضافی به بیمار بازپرداخت و با پزشک یا مرکز لغو قرارداد می‌شود.
وی از لغو قرارداد آنژیوگرافی با سه متخصص قلب و یک مورد با جراح مغز و اعصاب خبر داد.
ارتقای هتلینگ بیمارستان فاطمه زهرا(س)
دکتر مهناز فتاحی، رئیس بیمارستان فاطمه زهرا(س)، در نجف‌آباد در تشریح پروژه‌های اصلاح و بازسازی بیمارستان فاطمه زهرا بیان داشت: بخش مامایی با ۹ میلیارد و ۲۴۶ میلیون ریال، بخش جراحی مردان شامل دو بخش اول و دوم که در بخش اول، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و برای احداث بوفه بیمارستان با اعتبار ۷۰۷ میلیون ریال هزینه شده است.
فتاحی با اشاره به ارتقای هتلینگ بیمارستان فاطمه زهرا، از تجهیزات به‌روز بیمارستان خبر داد و گفت: در سال ۹۶، بیش از ۸ هزار عمل جراحی در این بیمارستان انجام شده است. وی میزان رضایتمندی بیماران را ۶/۸۳ درصد اعلام کرد.
افتتاح بخش نوزادان در بیمارستان غرضی
دکتر آرش علیزاده، رئیس بیمارستان غرضی، بیان کرد: این بیمارستان در سال ۷۵ در شمال شرقی اصفهان با ۲۵۴ تخت افتتاح شد و ۷۶۵ نفر نیرو با ۱۱۱ پزشک در آن فعالیت می‌کنند.
وی از پذیرش ۷۲ هزار نفر در سال ۹۶ در اورژانس و انجام ۱۹۸ جراحی خبر داد و افزود:
اصلاح و بهسازی اتاق عمل با اعتبار ۲۴۴ میلیون تومان اجرا شد. همچنین پروژه CRS تا اوایل مهرماه تکمیل می‌شود.
وی گفت: بخش نوزادان به وسعت ۴ هزار و ۷۰ متر آماده بهره‌برداری است؛ ضمن آنکه بخش اورژانس با ۲ میلیارد و ۳۵۸ میلیون تا آخر شهریور افتتاح می‌شود.
رتبه‌های برتر بیمارستان شریعتی در تعداد بستری و جراحی
دکتر مهدی ناقوسی، رئیس بیمارستان شریعتی، با اشاره به قدمت تأسیس این بیمارستان در سال ۱۳۴۳ با وسعت ۴ هزار متر مربع، ۴۷۰ تخت فعال و ۳۲۹ تخت غیرفعال، از کسب رتبه برتر بیمارستان شریعتی در زمینه تعداد بستری و جراحی در سال‌های ۹۴ و ۹۶ خبر داد.
وی با اشاره به استقرار همه بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان، از ارائه آخرین خدمات تشخیصی و درمانی سخن راند و چشم‌انداز بیمارستان را ارائه برترین خدمات توصیف کرد.
دکتر ناقوسی بیان کرد: ۱۳۹ نفر متخصص و هزار و ۱۴۶ نفر پرسنل در بیمارستان فعالیت می‌کنند.
وی افزود: ۱۹۷ هزار و ۸۳۹ سرپایی، ۲۷ هزار و ۸۵۹ نفر بستری و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر در اورژانس از خدمات بهره‌مند شده‌اند.
وی از راه‌اندازی بخش جراحی قلب و عملکرد موفق بخش‌های ماموگرافی، ICU قلب، NICU و آنژیوگرافی، اجرای پروژه ساخت اکومتری و فلوروسکوپی خبر داد و گفت: با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *