کلنگ زنی ۸نیروگاه خورشیدی جدید در اصفهان

 زهرا نصیری

اصفهان در منطقه مرکزی کشور با ۶ استان خوزستان، یزد، فارس، مرکزی، قم و تهران تبادل انرژی و خطوط ارتباطی دارد و ۱۰ها هزار کیلومتر شبکه انتقال و فوق توزیع در منطقه مرکزی کشور واقع است که نقش تبادل انرژی بین استان‌های مذکور را بر عهده دارد که مسؤولیت اصلی اصفهان ایجاد این ارتباط و پایداری شبکه در منطقه است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، پایداری یک شبکه شامل همه الزامات مورد نیاز یعنی تأمین درخواست متقاضیان، تأمین برق مورد نیاز و تأمین انرژی برای بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی  است.

رسول موسی‌رضایی ، در نشست با اصحاب رسانه به این مطلب اشاره داشت که اصفهان ۸٫۵ درصد برق کل کشور را تولید می‌کند در حالی که میزان برق مصرفی استان ۱۰ درصد است، عواملی مانند کم آبی و عدم نزول نعمت‌های آسمانی سبب کاهش میزان تولید برق اصفهان و تراز منفی در ۳ سال گذشته شده است.

افتتاح ۱۱ پروژه زیربنایی شرکت برق منطقه‌ای در دهه فجر

وی با اشاره به اینکه متوسط رشد مصرف استان سالانه ۴ درصد است و پیک بار شبکه در سال ۱۳۹۶ میزان ۴ هزار و ۳۸۱ مگاوات بوده است افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد منطقه و توسعه مصارف صنعتی مانند فولاد، سیمان، نساجی در چشم انداز ۱۴۰۳ به ۶٫۱۸۵ مگاوات دسترسی پیدا کنیم.

موسی‌رضایی ادامه داد: با همه محدودیت‌های موجود، با استفاده از ظرفیت نیروگاهی اصفهان به میزان ۵ هزار و ۸۷۰ مگاوات برق مورد نیاز تأمین می‌شود که البته ۱۰ درصد آن مقدار کل مصرف برق استان است و ۱٫۵ درصد بیش از مقداری است که تولید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در شرکت‌های توزیع برق در شهرستان اصفهان مبلغ ۶۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، در شرکت‌های توزیع استان ۹۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در پروژه‌های توزیع و در مجموع حدود ۲۲۱ میلیارد تومان پروژه برقی استان، شهرستان و منطقه استان اصفهان در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.

کلنگ زنی ۸نیروگاه خورشیدی جدید در اصفهان

موسی رضایی تأکید کرد: در دهه فجر تعداد ۱۱ پروژه زیربنایی شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان با هدف افزایش پایداری شبکه و تأمین دیماند مصرفی متقاضی و مشترکین صنعتی و خانگی جدید و تأمین زیرساخت‌های توسعه در سطح مناطق تحت مدیریت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان آماده بهره‌برداری خواهد بود.

این مقام مسئول،از کلنگ‌زنی ۸ نیروگاه خورشیدی جدید در اصفهان خبر داد و گفت: از ۱۴۶ پروانه متقاضی، ۸ نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان در دست اجراست که در دهه فجر کلنگ زنی می‌شود. خوشبختانه استان اصفهان در زمینه توسعه فرهنگ نیروهای تجدید پذیر ازجمله انرژی خورشیدی در کشور پیشرو است.

۲۴۲ نیروگاه خورشیدی فعال دراستان اصفهان

وی در خصوص ۲۴۲ نیروگاه خورشیدی فعال در استان افزود: چون استان اصفهان ۳۰۰ روز آفتابی دارد، مکان مناسبی برای توسعه زیربنای نیروگاه خورشیدی است، ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی موجود ۱۲٫۰۸ مگاوات و از ۱۴۶ پروانه متقاضی، هشت نیروگاه در دست اجرا است و در دهه فجر کلنگ زنی می‌شود.

وی با بیان استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس و مساجد گفت: در استان اصفهان برای توسعه و اصلاح انرژی‌های تجدید پذیر اقداماتی انجام داده که از جمله آن می‌توان به استفاده از همه ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان در مدارس و مساجد به جز سه مورد از ۲۴۲ نیروگاه خورشیدی اشاره کرد، همچنین کلیه دستگاه‌های دولتی موظف هستند ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند که در اصفهان بعد از هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از ادارات و سازمان‌ها استان از نیروگاه خورشیدی استفاده می‌کنند.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان همچنین درخصوص آلایش و ترکیب مصرف انرژی برق عنوان کرد: ساختار مصرفی در شهرستان اصفهان ۱۱ درصد کشاورزی، چهار درصد عمومی (ادارات و سازمان‌ها)، روشنایی معابر هفت درصد، ۱۶ درصد تجاری، ۲۶ درصد صنعتی و ۳۶ درصد خانگی است، در استان اصفهان این آمار ۲۳ درصد خانگی، ۳۸ درصد صنعتی، ۲۷ درصد کشاورزی، ۵ درصد عمومی،۳ درصد روشنایی معابر و ۵ درصد تجاری و سایر مصارف و در بخش منطقه‌ای ۱۰۰ درصد مصارف صنعتی است و نشان می‌دهد که بخش عمده مصرف برق ما در زمینه مولد است.

بهره برداری از۱۰ نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در اصفهان

وی با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای اصفهان به لحاظ پوششی شامل دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری است که مسؤولیت توسعه، حفظ، نگهداری، حراست و ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌ای را بر عهده دارد افزود:

موسی رضایی گفت: درحوزه نیروگاه‌های مقیاس کوچک CHP و CCHP به معنای تولید همزمان دو نوع انرژی حرارت و برق است مانند گلخانه و نساجی‌ها که تاکنون ۱۰ نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در اصفهان به بهره ‌برداری رسیده و با استفاده از سرمایه‌گذاری عمدتاً خصوصی تا پایان سال ۹۷ ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۱۹۵ مگاوات می‌رسد.

وی اظهارداشت: برای توسعه پست‌های انتقال نیز پروژه‌های مختلفی در دست اجرا است مانند پست ۴۶۳ کیلوولت نجف آباد، اسلام آباد، جی، امیرکبیر و دیگر پروژه‌هایی که در افق ۱۴۰۳ برای اجرا در نظر گرفته شده، پروژه‌های در حال تکمیل نیز مانند پروژه GIS 230/63 صفه و طالقانی و کهندژ وجود دارد.

 وی در ادامه با اشاره به ایجاد بخش بخار در نیروگاه گازی جنوب اصفهان بیان کرد: تولید کنونی این نیروگاه با برنامه توسعه ۴۸۰ مگاوات افزایش ظرفیت خواهد داشت و در افق توسعه، سیکل گازی تکمیل خواهد شد و بخش بخار در مدار قرار می‌گیرد، همچنین در نیروگاه کاشان یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار در حال راه‌اندازی است و اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، بنابراین ظرفیت تولید برق اصفهان در افق ۱۴۰۳ به عدد ۷ هزار و ۶۰۰ خواهد رسید.

با اعتبار بانک توسعه اسلامی ۵ پست انتقال برق در دست اجراست

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: پنج پست یا ایستگاه انتقال برق این شرکت با اعتبار بانک توسعه اسلامی در دست اجراست که تا پایان امسال یا اوایل سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: چهار پُست از این تعداد شامل ۲ پست ۲۳۰ به ۶۳ در شهرستان های لنجان و سمیرم و دو پُست ۴۰۰ به ۶۳ هاتف و هسنیجه در استان اصفهان و همچنین پست فرادنبه نیز در استان چهار محال و بختیاری در دست اجراست.

موسی رضایی یادآور شد: تاکنون ۱۲۰ میلیون یورو از اعتبارات بانک توسعه اسلامی جذب شده است همچنین اجرای خطوط انتقال ۲۳۰ به ۶۳ بهارستان به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۹۷ کلید خواهد خورد.

نیروگاه سیکل ترکیبی هزارمگا واتی درشرق

موسی‌رضایی بیان داشت: برق منطقه‌ای اصفهان دارای ۳۰ پست انتقال برق و ۱۶۷ پست فوق توزیع و ۹ هزار و ۷۴۴ کیلومتر شبکه‌های فوق توزیع و انتقال که وظیفه انتقال بین این پست‌ها را دارند و در قسمت نیروگاهی و تولید نیروگاه جدید سیکل ترکیبی هزار مگاواتی در شرق اصفهان از پروژه‌های در دست اجراست و امید است تا در ۱۴۰۱ در مدار استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان عنوان کرد: در پیش‌بینی و چشم‌اندازهای ۱۴۰۳ برنامه‌های عملیاتی در دست اجرا هستند که برخی به اجرا رسیده و برخی دیگر در دست اجرا است و در ۳ بخش تولید، انتقال و فوق توزیع دسته‌بندی شده‌اند.

وی افزود: برنامه‌های چیده شده برای ایجاد زیرساخت‌های انتقال، تولید انرژی الکتریکی و ایجاد زیرساخت فوق توزیع است که شبکه انتقال منظور شبکه ۴۰۰ کیلوولت و ۲۳۰ کیلوولت است و ۶۳ کیلوولت و اخیرا یک ۱۳۲ کیلوولتی شبکه‌های توزیع محسوب می‌شوند.

استفاده از توربین بادی در استان اصفهان توجیه اقتصادی ندارد

موسی رضایی درباره استفاده از توربین بادی در استان اصفهان به این نکته اشاره داشت که  بازگشت سرمایه در انجام این پروژه ها در طولانی مدت اتفاق می افتد و توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در منطقه کوه صفه توربین‌های بادی با ظرفیت ۶۶۰ کیلووات نصب شده و در کلیه نقاط استان، مطالعات دقیقی در حوزه اندازه‌گیری بادسنجی و امکان‌سنجی نصب نیروگاه بادی انجام گرفته است.

وی افزود: این استان نیز از نظر آب و هوا و شرایط وزش باد برای اجرای اینگونه پروژه ها مناسب نیست زیرا وزش باد برای گردش توربین ها باید در ۲۴ ساعت شبانه روز بطور پیوسته انجام گیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *