کمبود نیروی انسانی بزرگ‌ترین مشکل اورژانس پیش بیمارستانی

علیرضا قاسمی رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن:

کمبود نیروی انسانی بزرگ‌ترین مشکل اورژانس پیش بیمارستانی

پروانه شریفی

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن گفت: اورژانس پیش بیمارستانی زیر مجموعه مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی است که این مرکز متولی مدیریت سلامت در حوادث بوده و در برای این موارد اورژانس پیش بیمارستانی را در اختیار دارد. وظیفه اورژانس پیش بیمارستانی رسیدگی به موارد فوریت‌های پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اورژانسی است. علیرضا قاسمی  ادامه داد: اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان به منظور راه اندازی پایگاه‌های جدید و توسعه ناوگان بر اساس برنامه توسعه چهارم و پنجم، در شهرستان اصفهان از ابتدای سال چهار پایگاه جدید راه اندازی کرده است که راه اندازی پایگاه‌های جدید با هدف کاهش مأموریت پایگاه‌های پُر مأموریت بوده است.

کمبود نیروی انسانی

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل اورژانس پیش بیمارستانی در اصفهان نیروی انسانی است، راه اندازی پایگاه‌های جدید نیازمند نیروی انسانی هستند که ما نیروی انسانی بومی فارغ التحصیل در استان اصفهان بسیار کم داریم و به همین دلیل نمی‌توانیم پایگاه‌های زیادی راه اندازی کنیم. قاسمی ادامه داد: ما در مباحث آمبولانس، اعتبار، دارو و تجهیزات مشکلی نداریم و عمده مشکل ما به بحث نیروی انسانی بر می‌گردد که نیاز به استخدام‌های جدید ضروری است. وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال آزمون استخدامی سراسری انجام شد؛ اظهار کرد: قرار است با توجه به آزمون استخدامی تعداد ۲۷۲ نفر از کل استان پرسنل فوریت‌های پزشکی استخدام کنیم که از این نفرات، تعدادی به سیستم اضافه و تعدادی هم تبدیل وضعیت خواهند شد. این مقام مسئول در حوزه سلامت به اقدامات و عملکرد اورژانس پیش بیمارستانی استان اشاره کرد و گفت: راه اندازی تعمیر گاه مرکزی آمبولانس‌های بنز اسپرینتر که هزینه‌های زیادی را به سیستم دانشگاه تحمیل می‌کرد از مهم‌ترین اقدامات ما بوده که با توجه به اقتصاد مقاومتی صرفه جویی اقتصادی انجام شد و اعتبارات حاصله از این صرفه جویی در توسعه ناوگان استفاده می‌شود. وی در ادامه گفتگوی خود تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، ناوگان جدید آمبولانس‌های پیشرفته بنز اسپرینتر ۳۱۵ اورژانس پیش بیمارستانی در شهرستان‌های استان اصفهان هم توزیع شد. رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان در مورد نحوه توزیع این آمبولانس‌ها خاطر نشان کرد: مهم‌ترین اولویت ما پوشش جاده‌ها بود تا بهترین آمبولانس‌ها که دارای سوخت دیزیل هستند در جاده‌ها مستقر باشند، این آمبولانس‌ها همه امکانات کمک به مصدومان و خدمات پرسنل را داراست.

اورژانس هیچ زمانی متوقف نمی‌شود

قاسمی در مورد ظرفیت پذیرش اورژانس از فارغ التحصیل های این رشته گفت: اورژانس هیچ زمانی متوقف نمی‌شود و قطعاً در برنامه پنجم و ششم هم توسعه وجود دارد که به معنای این است که ظرفیت پذیرش در این رشته تمام نخواهد شد؛ چرا که توسعه پایگاه‌های جدید و همچنین جایگزین کردن نیروهای بازنشسته مورد هدف است. رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: مطابق با آخرین نظر سنجی که انجام شده است بالای ۷۰ درصد از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رضایت دارند که نشان دهنده خدمت رسانی صادقانه پرسنل است که امیدواریم به بهترین نحو انجام شود. این مسئول در حوزه سلامت خاطر نشان کرد: روزانه از اورژانس پیش بیمارستانی چهار هزار امداد خواهی درخواست می‌شود که از این تعداد یک سری برای مشاوره و موارد غیر از وظایف ما است و حدود ۱۰ درصد که ۴۰۰ مورد است، منجر به اعزام و خدمت رسانی می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *