کمک به اقتصاد ملی با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق

فرزانه افسرطه

محمدرضا آریان‌پور، مدیر امور برق شرکت توزیع برق اصفهان، در نشست خبری خود با اشاره به تلاش برای تأمین برق مطمئن و پایدار برای بیش از ۱۱۶ هزار مشترک در غرب اصفهان، از کاهش ۶۵ درصدی زمان خاموشی نسبت به سال ۹۵ خبر داد.
کاهش میزان خاموشی تا ۳۰ دقیقه
آریان‌پور با اشاره به اهداف تعیین‌شده در سه مقطع زمانی میان‌مدت، کوتاه‌مدت و بلندمدت، ارائه خدمات الکترونیکی و به‌روزشدن سیستم‌ها را در راستای تسهیل در خدمت‌رسانی به مشترکان بیان کرد و بخشی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده را برای کاهش تلفات شبکه توزیع به ۵ درصد تا سال ۱۴۰۵، اجرای حداقل ۹۰ درصد پروژه‌ها مطابق برنامه، اجرای عملیات تعویض شبکه‌های فشار ضعیف با استفاده از کابل‌های خودنگهدار، بهینه‌سازی شبکه فشار ضعیف فرسوده و تعویض ۸۰۰ اصله پایه فشار ضعیف فرسوده، بهینه‌سازی و تعویض کلید کابل‌های روغنی فشار متوسط، بهره‌برداری از سامانه بومی سپاد برای رصد و پایش پارامترهای مهم الکتریکی شبکه، برنامه‌ریزی برای هرس اشجار و حذف خاموشی‌های ناخواسته و ساخت سامانه پیشگیری از سرقت شبکه مطرح نمود.
وی با تأکید بر مدیریت رشد بار گفت: در کشور ما رشد بار ۸ درصد است؛ در حالی که در سایر کشورها ۴ درصد است که باید مدیریت بر ۵۰ درصد بار تحقق یابد و هزینه انرژی فروخته‌شده در هر دوره را دریافت کنیم.
وی که عمده‌ترین هدف را کاهش میزان خاموشی‌ها به میزان ۳۰ دقیقه به ازای هر مشترک اعلام کرد، از کاهش ۶۵ درصدی انرژی توزیع‌نشده خبر داد و یادآور شد: در سال ۹۷، کاهش خاموشی‌ها به ۱۵۰ دقیقه خواهد رسید که در این راستا از اکیپ‌های خط گرم استفاده شده است.
آریان‌پور دیگر اقدامات امر برق غرب را تکمیل و احداث شبکه‌های دومداره برای فیدرگیری از پست شهدای بابوکان با اعتبار ۳۳۰۰ میلیون ریال، احداث و جابه‌جایی تأسیسات و شبکه‌های مورد نیاز، احداث پروژه‌های میدان و پل‌های استقلال با هزینه ۱۰۸۷۸ میلیون ریال، نصب و راه‌اندازی ۱۰ دستگاه پست ترانسفورماتور توزیع، ۳۵۰۰ انشعاب خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی جدید برشمرد و گفت: یکی از شرکت‌های برتر در کشور هستیم که دیگر استان‌ها از ما الگو می‌گیرند.
خاموشی در تابستان، پیامد مصرف برق با همین روند
محمدمهدی عسگری، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، به تشریح وضعیت تأمین برق در تابستان ۹۷ پرداخت و گفت: حدود ۹۰ درصد تولید برق کشور از نیروگاه حرارتی تأمین می‌شود؛ در حالی که ۱۵ درصد نیروگاه‌های برق، آبی است که امسال حداکثر تولید، ۱۰ هزار مگاوات است و به دلیل کاهش ذخایر آب، ۴۵۰۰ مگاوات تولید وجود ندارد.
وی با اشاره به ساعات اوج مصرف و پیک بار از ۱۲ تا ۱۶ بعدازظهر، از فاصله زیاد بین تولید و مصرف خبر داد که باید با مدیریت بار و مدیریت مصرف جبران شود.
عسگری از تعیین طرح‌های مدیریت بار برای مصرف ۶۰ هزار مگاوات و تولید فقط ۶ تا ۷ هزار مگاوات خبر داد و تصریح کرد: اگر به همین روند مصرف ادامه دهیم، با قطعی برق مواجه خواهیم شد.
وی با بیان آنکه با تولید برق، آلایندگی و مصرف آب بیشتر ایجاد و هزینه به اقتصاد ملی تحمیل می‌شود، از مردم تقاضا کرد تا در ساعات اوج مصرف و روزهای شنبه تا چهارشنبه در ماه‌های تیر و مرداد با خاموش‌کردن لامپ اضافه، استفاده از دور کند کولر و تنظیم اسپیلیت، خاموش‌کردن وای‌فای و پرهیز از روشن‌کردن لوازم برقی در ساعات پیک بار به مدیریت مصرف کمک کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *