کندی حرکت چرخه صنعت به دلیل مشکلات ارزی و دیون بانکی

خبرنگار:فرزانه افسرطه

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن با گرامیداشت ۱۰ تیرماه روز صنعت و معدن، عنوان این روز را بهانه‌ای برای تکریم همت مردان و زنانی دانست که تلاش کردند تا فعالیتی ارزش‌آفرین را خلق و اسباب معیشت خانواده‌ها را فراهم کنند و همچنین آن را بازتابی از ابتکار و خلاقیت در قالب کار و تولید در جامعه دانست.
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت، با بیان آنکه تاریخچه‌ای برای نام‌گذاری روز صنعت و معدن ذکر نشده است، آن را به لحاظ اهمیتی که در تقدیر از همت زنان و مردانی دارد که زحمات زیادی را به جان خریدند تا بیافرینند، خلق کنند
و معیشت خانواده‌ها را فراهم نمایند، فرصتی برای شناسایی مشکلات صنایع و رفع موانع تولید، ارتقای کیفیت تولید و اصلاح قوانین کار و تولید دانست و گفت: به مناسبت این روز، واحدهای نمونه در سطح ملی و استانی شناسایی می‌شوند و آیین‌هایی را برای تجلیل از صنعتگران برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی از فعالیت خانه صنعت و معدن با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان صنایع، انجام اقداماتی در راستای رفع و کاهش مشکلات صنایع و ارتقای کیفیت تولید خبر داد و گفت: آموزش عارضه‌یابی، حضور در محافل مختلف و تشریح مشکلات تولید، تشکیل ستاد تسهیل و حدود ۶۰ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اصفهان، بخشی از اقدامات در راستای رفع موانع تولید بوده است.
سهل‌آبادی در ادامه به مشکلات بانکی و دیون معوقه صاحبان صنایع اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به مباحث ارزی که در شرایط فعلی محدودیت‌هایی را برای صنعتگران ایجاد کرده است، خانه صنعت، معدن و تجارت، جلسات متعددی را برای تسهیل این امر برگزار کرده و حتی مصوبات و قوانینی در جلسات تعیین شده‌اند که به رفع موانع تولید کمک می‌کنند؛ ولی متأسفانه اجرایی نشده‌اند.
وی با ابراز آنکه عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صاحبان صنایع مربوط به معوقه‌های بانکی و بی‌توجهی مسئولان به قوانین و مصوبه‌ها در تسهیل پرداخت دیون به منظور رفع موانع تولید است، اجرانشدن قوانین را مغایر با تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.
وی گفت: از وظایف خانه صنعت و معدن است که پیگیر این موارد باشد.
سهل‌آبادی با استناد به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، توجه به موارد تولید مثل شفاف‌سازی، سالم‌سازی، جلوگیری از بروز و ورود عوامل فسادزا در حوزه‌های پولی و رسیدگی به مسائل ارزی را ضروری خواند و افزود: باید برای ما روشن شود که دولت در ارتباط با ارز چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی با اذعان به اینکه مسائل ارزی، بسیاری از صنایع را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، افزود: بسیاری از صنایع به دلیل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده و اصلاحاتی که هنوز در این راستا عملی نشده است، توان ادامه کار را ندارند.
سهل‌آبادی از تشکیل ۳ کارگروه برای حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی خبر داد که فرهنگ‌سازی عمومی و امور ترویجی به عنوان اولین کارگروه به بررسی علل فاصله‌گرفتن بخشی از جامعه از مصرف کالای داخل و فرهنگ‌سازی عمومی برای مصرف کالای داخل و ترویج سبک زندگی ایرانی‌اسلامی می‌پردازد و ارتقای سطح دانش فعالان اقتصادی، بخش تولید و توزیع و تهیه بانک اطلاعات محصولات تولیدی در سطح ملی و استانی و اطلاع‌رسانی لازم، ارتقای سطح دانش فعالان و ایجاد تشکل‌های اقتصادی به منظور نیازسنجی بازار و تولید محصولات باکیفیت، بازاریابی فروش، بسته‌بندی بهینه، فروش داخلی و صادرات کالا از اهداف است.
همچنین بازنگری شرح وظایف اتحادیه‌های صنفی در راستای حمایت جدی از اصناف و تعیین قیمت محصولات، پوشش‌های بیمه‌ای با نرخ مناسب، جهت‌دهی و آینده‌نگری وضعیت شغلی اصناف و ایجاد هماهنگی، تقویت عزم جدی در عرضه کالای ایرانی و عدم فروش محصولات خارجی به‌عنوان کارگروه دوم است. کارگروه سوم به بررسی راهکارهای کاهش قیمت کالا و خدمات به منظور حمایت از مصرف کالای ایرانی، توسعه و تسهیل خدمات پس از فروش و ارتقای رقابت‌پذیری به منظور توسعه صادرات می‌پردازد.
وی افزود: اگر این موارد به طور جدی اعمال شوند، اتفاقات خوبی در حمایت از صنایع رخ می‌دهد که نتیجه آن تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه راهکارهای ارائه‌شده توسط کارگروه‌ها پس از تصویب در شورا، در سطح استان به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، افزود: این مصوبه‌ها نیز در سطح ملی برای اصلاح قوانین و ارجاع به دستگاه‌های ذی‌ربط پیشنهاد می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *