کیفی سازی دانشگاه های علمی‌کاربردی مهمترین هدف است

 زهرا نصیری

رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی ۸۰۰ شغل را به رشته تبدیل کرده و از این تعداد، ۲۲۰ رشته در اصفهان ارایه می‌شود که این رشته‌ها بر اساس تقاضا عرضه شده است.

  سید حسن قاضی عسگر، به مناسبت شروع ثبت نام دوره کاردانی ناپیوسته که تا هفتم اسفند ماه تمدید شده است و آغاز ثبت نام دوره کارشناسی این دانشگاه که از ۲ تا ۹ اسفند ماه خواهد بود به خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات ارزشمندی که در این دانشگاه انجام شده عقد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای است تا از امکانات آموزشی به صورت تجمیعی استفاده شود .

وی افزود:دراین صورت علاوه بر اینکه متقاضیان دوره می بینند مهارت لازم را فرا گرفته و مدرک مربوطه را نیز اخذ می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد پس از طی مدارج علمی بالا متوجه می‌شوند به رشته انتخابی خود علاقه ای ندارند، افزود: با توجه به چنین مشکلی قرار است دردانشگاه علمی کاربردی، ابتدا رشته ها و نوع بازارکارشان به دانشجویان معرفی شود و یک ترم در آن تدریس کنند تا در صورت مناسب نبودن رشته در پایان همان ترم آن را تغییر دهند.

 بازارکار رشته های نظری اشباع شده است

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آموزش‌ها در کشور صرفا نظری شده است، گفت: این درحالی است که تنها ۲۰ درصد از آموزش‌های کشور بر خلاف کشورهای خارجی عملی است. بسیاری از بازارهای کار در برخی رشته ها اشباع شده و این نوعی ضرر ملی است. ۷۰ درصد از آموزش‌های دنیا مهارتی و ۲۰ درصد نظری است اما در کشور ما این رویه برعکس است.

قاضی عسگر، با بیان اینکه از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کل کشور، چهار هزار و ۵۰۰ نفر از آنان در مراکز علمی کاربردی تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: هدف اصلی دانشگاه علمی‌کاربردی تربیت نیروی ماهر است تا پس از آن شغل پیدا کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: حدود ۸۰ درصد از دانشجویان در رشته های نظری مشغول به تحصیل هستند و تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از دانشجویان دارای آموزش های شغل محور و مهارتی هستند. در حالی که بازار کار در بسیاری از رشته ها اشباع شده است و پول دولت و ملت در جایی خرج می شود که در آن رشته ها اشباع شده اند.

ضرورت اجرای نظام دوگانه دردانشگاه ها

وی با اشاره به نظام دوگانه آموزشی که دردنیا، افزود: دردنیا مراکز دانشگاهی وجود دارد که در کنار صنعت فعالیت می کند، در نظام دوگانه دولت، صنایع را قابل دانسته و حمایت مادی از این مراکز می‌شود و سالیانه دو میلیون دلار صرف مراکز آموزشی می‌شود تا نیروهای مجربی در صنایع مشغول به کار شوند.

قاضی‌عسگر ادامه داد: کشور آلمان بهترین نظام های آموزشی دانشجویان را دارند و در این کشور حدود ۷۰ درصد دانشجویان در رشته های مهارتی و فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند. این در حالی است که در ایران عکس این اتفاق رخ داده است .

بهترین نظام آموزشی در آلمان است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: در هفته گذشته کارگاه نظام دوگانه آموزشی آلمان برگزار و از اساتید این کشور در آن کارگاه استفاده شده است. نظام کنونی که براساس آن در آلمان آموزش انجام می شود را در این کارگاه آموزش دادیم. حدود ۹۱ درصد دانشجویان آلمانی شاغل هستند. در این کارگاه آموزشی نیم روزه، اساس توسعه کشور آلمان در نظام پیشرفته، نظام تعاونی آموزشی و در کنار هم قرار گرفتن دانشگاه و صنعت است.

قاضی‌عسگر گفت: در این دوره ها دانشجو توسط صنعت انتخاب می شود و در طول تحصیل خود از صنعت مربوطه حقوق می گیرد. در این راستا دانشجو بر رشته خود کاملا مسلط می شود و در شرکتی که در آن درس خوانده استخدام خواهد شد و این روند پیشرفت در آلمان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: منابع دانشگاه علمی کاربردی از سوی دولت تامین نمی شود و به همین علت تمام برنامه ریزی های دانشگاهی باید بر اساس پول اندکی باشد که از دانشجویان دریافت می شود.

کیفی سازی دانشگاه های علمی‌کاربردی

قاضی عسگر، با اشاره به کیفی سازی دانشگاه های علمی‌کاربردی نیز گفت: مدرس‌های دانشگاه علمی‌کاربردی باید سه سال سابقه و فعالیت در حوزه تدریسی خود را داشته باشند و این یک فرآیند سخت و زمان بر است، عده‌ای هم مدرس خبره و کارکشتگان صنعت هستند و ممکن است مدرک دانشگاهی نداشته باشند، اما از آنها در این مراکز استفاده می‌شود، البته ممکن است در برخی از رشته ها نیز مدرس کمی وجود داشته باشد به عنوان مثال در حوزه چاپ و نشر اساتید کمی وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در خصوص اساتید این دانشگاه گفت: مدرس ها در دانشگاه علمی کاربردی به دو گونه انتخاب می شوند که یا باید دارای سابقه کار و تدریس داشته باشد و طی مصاحبه ای دشوار انتخاب شوند و یا باید نیرویی کارکشته در صنعت باشند.

مقاطع ارشد و دکترا دردی از مردم دوا نمی کنند

وی درباره اینکه چرا مقطع کارشناسی ارشد دراکثر دانشگاه‌های علمی کاربردی ارایه نمی‌شود، افزود: در کجای دنیا رسم است که پس از اتمام کارشناسی، فرد حتما کارشناسی ارشد بخواند؟ اکنون در کشورتعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار وجود دارد، این معضل در آلمان نیز است، البته برخی از مراکز صنعتی و فنی دوره‌های ارشد برگزار می کنند، اما دغدغه دانشگاه علمی کاربردی ارائه تحصیلات کاربردی است، البته در صدد برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی مشترک هستیم و احتمالا این مهم از سال ۹۸ اجرایی شود.

 قاضی‌عسگر ادامه داد: فارغ التحصیل شدن در مقاطع دکترا و ارشد دردی از مردم دوا نمی کند و چه کسی گفته است که همه باید تا مقاطع ارشد و دکترا درس بخوانند. هدف اصلی ما تربیت نیروهایی ماهر و بر اساس نیاز کشور است تا در آینده بتوانند کار پیدا کنند و شاغل شوند. نیروهای غیر ماهر در صنعت جایی ندارند و به دنبال آن هستیم تا نیروی ماهر بر سر کار قرار گیرد.

دانشگاه علمی کاربردی دانشجو برای رشته های خاص آموزش می دهد

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی موظف است تا دانشجو را برای رشته ای خاص آموزش دهد. رشته هایی مانند محصولات گلخانه ای، چاپ و نشر، پوشاک و رشته هایی هستند که جامعه به آن نیاز دارد. با دانشگاه های معتبر دنیا هم چون دانشگاه های آلمان ارتباط خوبی برقرار شده است و در این راستا دانشجویان در رشته های الکترونیک و ساختمان های هوشمند برای دریافت مدرک باید دوره هایی را نیز در آلمان بگذرانند.

قاضی‌عسگر ادامه داد: ۸۷ کد رشته محل پذیرش در دوره های کارشناسی داریم که در آن ۵ هزار و ۵۷۰ نفر پذیرش، ۲ هزار و ۸۴۳ نفر داوطلب آزاد و ۲ هزا رو ۷۲۵ نفر داوطلب شاخص در این دانشگاه وجود دارد.

تدوین رشته های جدید دردانشگاه علمی و کاربردی استان اصفهان

وی با اشاره به اینکه رشته محیط زیست گرایش کنترل آلاینده ها و پدافند غیر عامل، دو رشته جدید این دانشگاه هستند، اظهار کرد: در این دانشگاه رشته های جدید هم چون کاردانی فنی و ایمنی پرواز، کاردانی فنی نگهداری و زمینه بالگرد تدریس می شود، که از رشته هایی بسیار جدید است که برخی از دروس به زبان انگلیسی و به صورت بین المللی است و نیاز نیروهای مسلح و سایر ارگان ها را تامین می کنند. علاقه مندان در خارج از کشور نیز می توانند برای آموزش دیدن در این رشته ها ثبت نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما شبیه بودن به دیگر دانشگاه ها نیست، افزود: به دنبال آن هستیم تا با ایجاد جاذبه، بهترین دانشجویان را به این دانشگاه جذب کنیم. ایجاد اشتغال، دفتر کارآفرینی، مشاوره شغلی و… از سیاست های این دانشگاه برای جذب دانشجو است. در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند، در حالی که تنها ۴۵۰ هزار نفر دانشجویان علمی کاربردی هستند.

اضافه شدن ۲ هزار کد رشته محل به لیست دانشگاه‌های علمی کاربردی

در ادامه رییس اداره برنامه ریزی و گسترش دانشگاه علمی کاربردی اصفهان نیز گفت: در سال تحصیلی جدید دو هزار کد رشته محل به لیست دانشگاه های علمی کاربردی اضافه شده است.

  مجید وفادار، به رشته‌هایی که بهترین موقعیت شغلی را دارد، اشاره کرد و گفت: رشته هایی مانند پوشاک، فرش، محصولات گلخانه ای، زیور آلات، چاپ و نشر، محصولات پلاستیکی، قطعه سازی، صنایع دستی، مرغ گوشتی، خدمات شهری، مدیریت انرژی، خدمات گردشگری و فناوری اطلاعات از رشته هایی است که پیش بینی می شود در آینده بهترین بازار کار را داشته باشد.

  دوره‌های تکمیلی بین سطحی و همکاری با اداره کاربرای مشاغل جدید

وفادار ، با بیان به اینکه ارتباط تنگاتنگی با اداره کار و تعاون به منظور ارایه رشته های مورد نیاز داریم، گفت:در طرحی با عنوان «تکاپو» یا همان توسعه اشتغال فراگیر قرار است آموزش های نوینی به منظور آماده سازی نیروهای کار با توجه به مشاغل مورد نیاز ارایه شود.

وی ادامه داد:بر اساس طرح تکاپو و اشتغال فراگیر، ۲۳ هزار و ۷۵۷ نفر در حوزه خدمات، ۸ هزار و ۷۵۰ نفر در حوزه صنعت و ۲ هزار و ۸۵۰ نفر در حوزه کشاورزی باید مشغول به کار شوند و سمت و سوی آموزش ها باید به این جهت پیش رود.

وی افزود: طرحی با نام طرح تکاپو و اشتغال فراگیر وجود دارد که رشته های مورد نیاز به سرمایه گذاری را مشخص می کند. در این طرح رشته هایی چون پوشاک، فرش دستباف، محصولات خانگی، زیورآلات و جواهر، تولید محصولات پلاستیکی، صنایع دستی، پرورش مرغ گوشتی، مدیریت انرژی، خدمات گردشگری و… از نیازهای استان اصفهان در سال ۱۳۹۶ بوده است.

هرم شغلی تخم مرغی شده است

رییس اداره برنامه ریزی دانشگاه علمی کاربردی در ادامه با اشاره به دوره‌های تکمیلی بین سطحی افزود: هدف ما از برگزاری این دوره ها افزایش مهارت و بهبود اشتغال است. به عنوان مثال آموزش هایی در حوزه های اپراتور و سازنده پهن باند و هواپیما، زری بافی، راهنمای کویر گردی، مرغ تخم گذار، اظهار نامه مالیاتی، مراقبت از سالمندان و طراحی نور ایستا ارائه می شود، این دوره ها ۶۰ الی ۱۶۰ ساعته برگزار و مدارکی هم به شرکت کنندکان اعطا می‌شود.

وفادار با بیان به اینکه امروزه در جامعه هرم شغلی به شکل تخم مرغی شده است، افزود: به عنوان مثال یک تکنیسین به ازای صد کارشناس و کارشناس ارشد وجود دارد، در صورتی که این هرم باید برعکس شود.

وی در ادامه بهترین حوزه کسب و کار را توجه به مشاغل مبتنی بر پلتفرم های اینترنتی دانست.

وفادار تصریح کرد: در حوزه هایی مانند کسب و کار فرهنگی و هنری ۲هزار نفر، در حوزه پوشاک ۲ هزار نفر، در حوزه صنایع دستی بیش از ۳هزار و ۵۰۰ نفر و در حوزه فرش دستباف ۲هزار نفر باید وارد بازار کار شوند.

پذیرش بیش از ۱۵ هزارنفر در مقاطع کارشناسی و کاردانی علمی و کاربردی

در ادامه نیز مشاور فرهنگی و اجرایی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، با اشاره به اینکه در این دانشگاه رشته های جدید و مورد نیاز جامعه تدریس می شوند و نگاه به توسعه و کیفیت است افزود: ثبت نام در دوره کاردانی از هفته آینده آغاز می شود و در ۱۴۵ کد رشته در مقطع کارشناسی پذیرش انجام خواهد شد و در کل حدود ۱۵ هزار و ۵۴ نفر در مقاطع کارشناسی و کاردانی پذیرش خواهیم داشت.

حمید رضا قاسمی، با اشاره به اینکه نیروی انسانی مهم ترین عامل برای کیفی سازی مراکز هستند و برای کیفی شدن مراکز اقدامات فراوانی انجام شده است افزود:اعتقاد به رفع نیازهای اجتماعی است. اگر به دنبال کیفی کردن مراکز هستیم ابتدا باید مسئولان و مدرسین دانشگاه کیفی شوند و در این راستا در این دانشگاه آموزش ها و کارگاه های خوبی برگزار شده است. این گامی جدی در راستای کیفی سازی مراکز آموزشی است.

رشته های دانشگاه بر اساس نیاز هر منطقه انجام می شود

وی افزود: رشته های دانشگاه بر اساس نیاز هر منطقه انجام می شود و در هر دوره سودمندی و مفید بودن رشته ها ارزیابی می شود. هم چنین تعداد دانشجویان کاردانی دو برابر تعداد دانشجویان کارشناسی است به همین جهت به دنبال این هستیم تا هرم دانشجویان فارغ التحصیل در کشور را تصحیح کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی و ۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستند، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا دانشگاه را از لحاظ کیفی به سمت جهانی سوق دهیم تا ز تجارب بین المللی برای آموزش بهره بگیریم. در این راستا مشغول مطالعه تجارب جهانی و ایجاد ارتباط با  نظام های موفق دنیا هستیم.

ثبت نام در رشته های دانشگاه علمی و کاربردی آغاز شد

مشاور اجرایی و فرهنگی ریاست دانشگاه علمی کاربردی اصفهان با بیان اینکه ۴۳ مرکز دانشگاه علمی کاربردی در استان اصفهان فعال است، اظهار کرد: ثبت نام در دوره کاردانی از ۲۸ بهمن ماه آغاز شده است و تا ۲ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام مقطع کارشناسی نیز از ۲ تا ۹ اسفندماه خواهد بود. علاقه مندان برای ثبت نام باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم و فوق دیپلم ثبت نام را انجام دهند. ثبت نام دراین دانشگاه هیچ گونه محدودیتی نخواهد داشت.

نگاه دانشگاه علمی و کاربردی به سمت توسعه و کیفیت است

در ادامه نیزمعاون نظارت و برنامه ریزی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان، گفت: نظارت و ارزیابی کیفیت یکی از برنامه های ما است و مهم ترین عامل برای افزایش سطح کیفی دانشگاه، مدرسین هستند. هم چنین در رشته های گوناگون نیروهای انسانی پایش می شوند.

آذر صباغ ، مهم ترین عوامل موثر در ارزیابی کیفیت آموزش را مدرسین و سرفصل های درسی دانست و دروسی مانند کارورزی، کارآفرینی و کاربینی را هم در این راه مهم برشمرد و بیان داشت:تضمین کیفیت آموزش موضوع مهمی است و برای این موضوع برنامه ای تدوین شده است.

وی با اشاره به رشته های پرطرفدار این مرکز گفت: رشته های حقوق، برق و حسابداری بیشترین میزان متقاضی را دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *