کیمیای وطن بررسی کرد: بدون خنده با خندوانه

دامون رشیدزاده

برنامه خندوانه را می‌توان به به دو بخش تاریخی تقسیم کرد: «خندوانه با جناب خان» و «خندوانه بی جناب خان». خندوانه در دوران با جناب خان برنامه‌ای شاد و سرزنده با انبوهی از مخاطبان بود که بی تردید یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی محسوب می‌شد و تاثیرگذاری آن بر جامعه گاهی بسیار بیشتر از یک برنامه تلویزیونی بود. اما خندوانه این شب‌ها بدون جناب خان تبدیل به یک برنامه معمولی شده که هر روز بیشتر از گذشته مخاطبان خود را از دست می‌دهد.

جای خالی جناب خان

بعد از اینکه حضور جناب خان در فصل چهارم خندوانه به طور کلی منتفی شد سعی شد با راهکارهایی جای خالی او پر شود و اولین راهکار حضور پر رنگ‌تر نیما شعبان‌نژاد در برنامه بود. نیما که در فصل سوم با سه کارکتر (بایرام- کیا – نیما) گهگاه در برنامه حاضر می‌شد و نقش‌های کوتاهی را اجرا می‌کرد مجبور شد تقریباً هر شب حضوری پر رنگ در خندوانه داشته باشد اما نبود سوژه‌های جذاب برای این سه کارکتر باعث شد تنها در همین مدت کوتاه شاهد شوخی‌هایی از نیما باشیم که دیگر مخاطب مشکل پسند خندوانه را راضی نمی‌کند.

حضور سوسن پرور

راهکار دوم عوامل خندوانه اضافه کردن یک کارکتر جدید به برنامه بود کارکتری که سوسن پرور آن را اجرا می‌کند و جدا ازتکراری بودن این کارکتر به دلیل ناهمخوان بودن با برنامه نه تنها نتوانسته جذابیتی ایجاد کند بلکه یکی از قسمت‌های نچسب این شب‌های خندوانه است. متاسفانه نقش یک پیرزن غرغرو و عاشق هیجان آنقدر در سریال‌های اخیر تلویزیون تکرار شده که اگر قرار باشد از میان منفورترین تیپ‌های سریال سازی ایران تنها سه تیپ را انتخاب کنیم بدون شک نقش پیرزن غرغرو در صدر این فهرست خواهد بود.

دکور بی روح

یکی از اشکالات فصل سوم خندوانه دکور عظیم آن و حجم بالای تماشاگران بود که مخاطب را به یاد ورزشگاه می‌انداخت اما آن دکور با همه عیب‌هایش در مقایسه با دکور جدید شاهکار به حساب می‌آید. کم کردن تعداد تماشاگران راهکار درستی بود که رامبد جوان تصمیم گرفت در فصل چهارم اجرا کند اما این فکر آنقدر بد اجرا شد که بسیاری از مخاطبان حالا آرزوی بازگشت دکور قبلی را دارند.

روزهای سخت سالارزهی

اگر چه حال خندوانه خوب نیست اما اگر قرار باشد قربانی بزرگ فصل چهارم خندوانه را انتخاب کنیم بدون شک آن کسی نیست جز سعید سالارزهی صاحب امتیاز جناب خان. سالارزهی این روزها نه تنها به چشم مردم یک شخصیت منفی است که دوست خوبشان را از آنها جدا کرده است بلکه او هر روز در گردابی فرو می‌رود که خود در به وجود آمدنش نقش اصلی را داشته است. صاحب امتیاز جناب خان اکنون به جایی رسیده که جناب خان را مجبور به تبلیغات شوینده روی اتبوس های شهری کرده است و البته شاید درآمدی از این کار به دست آورد اما زمانی که جناب خان زنده نباشد این تبلیغات سودی نخواهد داشت و خیلی زود صاحبان محصولات به دنبال جایگزین‌های بهتر و البته زنده خواهند رفت.

در هر حال خندوانه برنامه‌ای نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و یک شبه از بین برود و با توجه به خلاقیتی از رامبد جوان سراغ داریم ما نیز مانند در کنار مردم به آینده این برنامه خوشبین هستیم آینده‌ای که امیدواریم جناب خان در آن حضور داشته باشد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *