گره‌گشایی الزاماً نیاز به پول ندارد

حدیث بابایی

زعیم حوزه علمیه اصفهان با بیان این که گره‌گشایی و کمک به دیگران، الزاماً نیاز به پول ندارد، گفت: دستگیری و رفع احتیاج از دیگران با آبرو، قدم، قلم، علم و گاهی هم با پول میسر است.

آیت‌الله حسین مظاهری در درس اخلاق خود با عنوان شرح چهل حدیث، در قالب تفسیر حدیث نهم به موضوع «اهتمام به امور مسلمان‌ها» پرداخت و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص)می‌فرمایند«هرکه صبح کند و اهتمامی به امور مسلمان‌ها نداشته باشد، مسلمان نیست».

وی افزود: در روایات متعدّدی، برای کسی که راجع به خلق خدا بی‌تفاوت باشد و هنگام احتیاج و گرفتاری دیگران، با اینکه توان دارد، کمک و گره‌گشایی نکند، گناهان بزرگی بار شده است.

بخشی از سخنان زعیم حوزه علمیه اصفهان در این مطلب آمده است:

**از روایات استفاده می‌شود که اسلام عزیز به یک اعتبار، دو قانون دارد؛ یکی قانون «مساوات» و دیگری قانون «مواسات»، معنای قانون «مساوات» این است که همه در برابر قانون یکسان هستند، مثلاً اگر گفته‌اند«نماز بخوانید، همه مسلمان‌ها و از جمله شخص پیامبر اکرم(ص) باید نماز بخوانند و در این خصوص تفاوتی بین اشخاص نیست.

***قانون «مواسات»، غیر از «مساوات» است و معنای آن برادری، اتّحاد و دیگر خواهی است، این قانون، در آیات قرآن کریم و در روایات اهل بیت(ع) اهمیّت فراوانی دارد.

**کسانی که ثروت جمع می‌کنند و باید خلأهای فردی و اجتماعی فقر را پر کنند امّا نمی‌کنند؛ عذابی دردناک خواهند داشت، بعد هم می‌فرماید در روز قیامت همین پول‌ها که باید صرف جهیزیه برای نیازمندان کند، باید به فقرا بدهد، باید برای پر کردن خلأهای اجتماعی نظیر ساخت مسجد، آبادی روستا و ساخت مدرسه علمیّه خرج کند و خودداری می‌کند، همین پول‌ها را داغ می‌کنند و به بدنش می‌گذارند.

**این قانون مواسات است که حمل آن بر استحباب، مشکل است ولی اتفاقاً عمل به این واجب جا‌نیفتاده است؛ معمولاً مردم به فکر خود و خانواده خود هستند، به فکر مسافرت خود هستند، به فکر مستحبّات و سفرهای زیارتی هستند امّا فکر نمی‌کنند که اگر بتوانند برای دختر خواهرشان یک جهیزیه خوب تهیّه کنند تا در خانه نماند یا به ازدواج پسر برادرشان کمک کنند، ثواب خیلی بیشتری دارد.

**کارمند اداره باید نه تنها گره در کار مردم نیندازد، بلکه گره را فوراً باز کند، به افراد معمولی و اشخاص مستضعف که به او مراجعه می‌کنند، رسیدگی کند؛ پرونده افرادی که بلد نیستند یا سواد ندارند را خودش از این اتاق به آن اتاق ببرد تا مشکل را حل کند و با احترام خاصّی ارباب رجوع را به خانه بفرستد.

**عمل به قانون مواسات، غیر از خمس و زکات است، پرداخت خمس و زکات، به‌ عنوان حق واجب است و وجوب آن مثل نماز و روزه، قانون مساوات است و همه باید در صورت تحقّق شرایط، به آن عمل کنند، امّا برای عمل به قانون مواسات، هرکسی باید بعد از پرداخت واجبات مالی، از مال خودش انفاق کند و از مستمندان و نیازمندان دستگیری کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *