گریز از برجام

نگاهی به فضای بین‌المللی، خصوصا فضایی که آمریکایی‌ها علیه ایران به‌وجود آورده‌اند، نشانگر این موضوع است که گویا آمریکایی‌ها به دنبال استفاده از موج جدیدی از تحریم‌ها، با استفاده از فضای به‌وجودآمده از اغتشاشات اخیر، و با بهانه‌هایی از جمله «حمایت از حقوق بشر» در ایران هستند.
گزینه تحریم را علیه ایران آغاز کنید
سوزان مالونی، کارشناس اندیشکده‌ی بروکینگز در مصاحبه با المانیتور از احتمال افزایش تحریم های اقتصادی علیه ایران توسط ترامپ با توجه به «وجود ناآرامی‌های اخیر ایران» خبر داد.
مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی اندیشکده‌ی ضد ایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی، از «تلاش برای ارتباط با دوستان اروپایی در خصوص مسائل حقوق بشری» سخن گفته است. یکی از اعضای مؤسسه کارنگی نیز بیان داشته است که «متحدین آمریکا باید با فشار آمریکا، اقدامات تهران را محکوم نمایند، علی‌الخصوص فدریکا موگرینی که ساکت است» و ریچارد هاس، رئیس اندیشکده‌ی شورای روابط‌خارجی آمریکا اظهار داشته است که «زمان مناسبی است برای دولت آمریکا که رفع تحریم‌ها را به احترام به حقوق سیاسی مردم ایران» بخوانید اغتشاش‌گران سازماندهی‌شده – مشروط کند. «گفتنی است موضوع ارتباط بین وضع تحریم‌های بیرونی و اغتشاشات درونی، موضوع جدیدی نیست. پیشتر و بعد از فتنه‌ی ۸۸ نیز آمریکایی‌ها موج وسیعی از تحریم‌ها، از جمله تحریم بانک مرکزی و نفت ایران که به تعبیر آمریکایی‌ها «تحریم‌های فلج‌کننده» بود را کلید زدند. حالا به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی که مترصد فضایی برای آغاز موج جدید تحریم‌ها علیه ایران بودند، با ایجاد اغتشاشات اخیر، بهانه‌ی خوبی به دست آورده‌اند.
افزایش محدودیت‌ها علیه ایران
ترامپ خصومت خود را با دولت و ملت ایران آشکار کرده است و در پی تشدید تحریم‌های موشکی و بازی با برجام است.
سناتورهای آمریکایی و مقام‌های دولت ترامپ در کاخ سفید دیدار کردند، با این امید که به قانونی دست یابند که بر اساس آن محدودیت‌ها علیه ایران را افزایش دهند و در عین حال آمریکا را در توافق هسته‌ای با تهران نگه دارند.
باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و بن کاردین، سناتور ارشد دموکرات این کمیته با مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره قانون احتمالی تشدید محدودیت‌ها علیه ایران مذاکره و رایزنی کردند. این نشست در حالی برگزار شده که مقام‌های دولت ترامپ طی روزهای اخیر، حمایت آشکار خود را از اغتشاشات داخلی ایران اعلام کرده‌اند.
ترامپ از زمان آغاز برخی ناآرامی‌ها در شهرهای ایران، هر روز دست‌کم یک بیانیه در حمایت از آشوب‌ها و اغتشاشات صادر کرد. او روز دوشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر ملت ایران را «گرسنه» توصیف کرد. ترامپ بارها مخالفت خود را با توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران که در زمان ریاست جمهوری اوباما حاصل شده، اعلام کرده است.
از آن زمان تاکنون نمایندگان کنگره تلاش کرده‌اند تا پوشش سیاسی کافی را به ترامپ ارائه دهند تا تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجددا اعمال نکند، آن هم پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل هفته آینده؛ اقدامی که می‌تواند موجب از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران شود.
دستیاران و مشاوران کنگره اعلام کردند که نمایندگان آمریکایی به دنبال اتخاذ تدابیری هستند از جمله پایان دادن به این مسئله که ترامپ لازم است هر ۹۰ روز توافق هسته‌ای ایران را تایید کند. در آستانه این نشست، باب کورکر گفت: امیدوارم به پیشرفت کافی دست یافته باشیم تا ترامپ بار دیگر تحریم‌ها را احیا نکند.
جلسه شورای امنیت
این در شرایطی است که شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (دیروز) درباره اوضاع ایران پس از اغتشاشات اخیر تشکیل جلسه داد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواستار برگزاری این نشست شده بود و روسیه اعلام کرده که برگزاری این نشست یک اقدام مخرب و غیرسازنده است.
روسیه بر این باور است که شورای امنیت سازمان ملل هیچ نقشی در این مسئله ندارد.
معاون وزیر خارجه روسیه نشست دیروز شورای امنیت را که به درخواست آمریکا تشکیل شد، دخالت مستقیم در حاکمیت ملی ایران دانست.
«سرگئی ریابکوف» ابراز تاسف کرد که آمریکا نسبت به منشور سازمان ملل بی احترامی کرده و آن را قربانی اهداف سیاسی خود می کند و افزود: روسیه امیدوار است ایران توانایی مقابله با اقدامات خصومت آمیز آمریکا را داشته باشد.
هیلی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: این مسئله مربوط به حقوق اساسی بشر برای مردم ایران است، این مسئله همچنین مربوط به امنیت و صلح بین‌المللی است.
گفتنی است، روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا ۵ شرکت ایرانی را به اتهام مشارکت در برنامه توسعه موشک‌های بالستیک تحریم کرده است.
مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز پیش از این در مصاحبه‌ای گفت: دولت ترامپ و اعضای کنگره در حال کار بر روی تحریم‌های جدید هسته‌ای و موشکی ایران هستند که جایگزین توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *