گشایش نمایشگاه مجسمه‌سازی ریشه‌ها و سنگ‌ها

سعید امامی ابرقویی

 آئین گشایش نمایشگاه آثار مجسمه‌ساز برجسته جهان، تونی کرگ در کتابخانه مرکزی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برپا شد. این نمایشگاه که روز یکشنبه در موزه هنرهای معاصر به نمایش در آمد، نمونه‌ای از هنر مجسمه‌سازی مدرن است که تفکر هنری را گسترش داده و مرزهای خلاقیت در مجسمه‌سازی را درمی‌نوردد.

تصویری از چرخش کیهانی و اُلوهی فرم در ذهن و زبان هنرمند

رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان نخستین سخنران این برنامه، گفت: افتخار این را دارم که اعلام کنم موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان آثار هنرمندی بزرگوار و ارزشمند است که آثارش نه‌تنها مضامین عمیق انسانی و این جهان را به شکلی پاک و پالوده از زوائد ارتباطی محدود و نا متکثر نمایش می‌دهد، بلکه تصویری از چرخش کیهانی و اُلوهیِ فرم در ذهن و زبان هنرمند است تا رسیدن به فرمی متعالی که ماده را شکل می‌دهد.

مهدی تمیزی اختیار و انتخاب ماده و به فرم رساندن آن، یک گزینش دوسویه از جانب هستی و هنرمند دانست و بیان کرد: این انتخاب، گاهی چنان فلسفی و عمیق می‌شود که باید در برابر فضای خالی فرم به مراقبه نشست و آوای گفت ‌و شنود میان ذهن، زبان، فرم، طبیعت، ماده، ماوراء، انسان، تکلف، بی‌قیدی، مَجاز، هست و هستی را شنود و نوشید.

گفت‌وگوی مخاطب با آنچه از عالم معنا به شکل رسیده است

وی افزود: اینجاست که شاید بشود گفت ‌و گویی میان منِ مخاطب، با آنچه که از عالم معنا به شکل رسیده است، صورت پذیرد. مقامی است که شنیدن هر نت آن، دل‌بستگی و دیدار کامل و بی‌نقص اثر را ممکن می‌سازد. پیکره‌هایی که در کنج عظمتشان و در پیچاپیچ فرم‌ها و نرمی‌ها و زمختی‌هایشان، جاذبه‌ای است که روح مسکون و آرام آدمی را به چرخشی خوش و پرغوغا وامی‌دارد.

رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان پس از نقل قولی از تونی کرگ با این مضمون که هنر به ما نشان می‌دهد که کیستیم و در چه شرایطی زندگی می‌کنیم، ادامه داد: امید که این آثار و دیدار از آن‌ها، روح پرسشگر ما را به پرسشی دوباره از چیستی و هستی انسانی‌مان دعوت کند. پرسشی که مدام باید باشد تا آدمی را به کمال برساند. آرزوی حضور مداوم حتی یک اثر از تونی کرگ در شهر اصفهان، می‌تواند به نمادی از حضور دائمی این پرسشگریِ انسانی و متعالی تبدیل شود.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان سخنران بعدی این مراسم بود. وی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، شهردار اصفهان و شهروندان پر ریشه و پر پیشینه اصفهان به تونی کرگ و هیئت همراه او خوش‌آمد گفت و اظهار داشت: برای شروع باید این سوال را مطرح کنیم که چرا باید نسبت به چنین رخدادهای هنری در اصفهان خرسند بود و از آن استقبال کرد. اصفهانی که می‌شناسم و می‌شناسید شهری جهانی است که عرضه کننده یک فرهنگ با سهم خلاقیت بسیار بالاست.

وی آن چیزی را که تونی کرگ از هنر اصفهان دیده است را حاصل هنر اندوزی مردم اصفهان در تعامل با جهان خود معرفی کرد و گفت: اصفهان در زمینه گفت‌وگویی با ایران و جهان شکل گرفته است، تنوع و تکثر در اصفهان نتیجه اندیشه تجربه باورانه هنرمندانه بوده که تبدیل به اندیشه هنری عظیم شده است.

فرایند گفت‌وگویی اصفهان با جهان باید تصریح شود

معاون شهردار اصفهان در ادامه اظهار داشت: اگر به‌عنوان یک شهروند اصفهانی بخواهیم جهان‌شهر اصفهان را بازتولید کنیم، به نظر می‌رسد که باید فرآیند گفت‌وگویی با جهان را تصریح کنیم. به‌عنوان یک کارمند شهرداری اصفهان، دو وظیفه عمده بر دوش خود احساس می‌کنم.

وی افزود: یکی اینکه فضایی را برای تلاش بیشتر هنرمندان در شهر اصفهان ایجاد کرده و زمینه بروز خلاقیت هنری هنرمندان اصفهان را فراهم کنیم که بتوانند در یک فضای آزادانه به خلاقیت هنری بپردازند. دومین وظیفه این است که بتوانیم زمینه گفت‌وگویی با جهان را بسط دهیم تا بتوانیم بار دیگر شاهد جهان شهر اصفهان باشیم.

هنر می‌تواند عامل ارتباط بین کشورها باشد

تونی کرگ؛ هنرمند مجسمه‌ساز برجسته جهان سخنران پایانی این مراسم بود. وی از حضور در اصفهان اظهار خشنودی کرد و اظهار داشت: مجسمه‌سازی آنچه در سال گذشته بوده نیست و دیگر تنها به دکور و قدرت محدود نمی‌شود، باید نگاه علمی داشته باشیم، هنر می‌تواند عامل ارتباط بین کشورها باشد.

وی در پاسخ به اینکه “چرا مجسمه‌سازی و چرا اصفهان”؛ گفت: عیناً نمی‌توانیم نگاهی که به علم داریم را به هنر داشته باشیم اما علم بدون هنر بی‌معناست.

تونی کرگ در پایان تصریح کرد: من نماینده کشور یا شهری نیستم؛ بلکه یک هنرمندم که آمده‌ام آنچه می‌دانم را با شما به اشتراک بگذارم. گذشته هر چه بوده مهم نیست، ما باید آینده را خودمان بسازیم.

پس از پایان این مراسم حاضران به موزه هنرهای معاصر رفته و در آنجا نمایشگاه «ریشه‌ها و سنگ‌ها» رسماً افتتاح شد و تا ۲۴ فروردین سال آینده میزبان علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی مدرن خواهد بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *