یزد، استان شاخص در بخش صنعت در کشور

حدیث بابایی
محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادر کنندگان برگزیده سال ۱۳۹۶ استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد به‌عنوان یکی از استان‌های شاخص در بخش صنعت در کشور شناخته شده است، اظهار داشت: استان یزد همیشه نقش ارزنده‌ای در حوزه صادرات غیرنفتی ایفا کرده است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در ۸ ماهه امسال حدود ۲۸ میلیارد دلار جمع صادرات محصولات غیر نفتی به وزن حجمی ۸۷ میلیون تن بوده که به لحاظ ارزشی ۱۵ و به لحاظ حجمی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ با کاهش روبه رو بوده است.
وی با بیان اینکه بخش اعظمی از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی است، افزود: به این صورت که در ۸ ماهه امسال، ۳۲ میلیارد دلار به میزان ۲۳٫۵ میلیون تن ارزش واردات بوده است.
صالحی نیا با اشاره به اینکه در سه محور باید از صادرات حمایت کنیم، تصریح کرد: “گسترش و حمایت از تولید رقابتی و صادرات گرا “، “کاهش هزینه‌های مربوط به واحدهای صادرات گرا ” و ” سیاست‌های دیپلماسی کشور در مواردی چون تأمین اعتبار خریدار و فروشنده، توافق‌نامه‌های تجاری دو جانبه به منظور حمایت از کالاهای صادراتی و باز شدن مسیر دریافت و پرداخت بین بانک‌های داخل و خارج کشور ” سه محور اصلی هستند.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طبق دستورالعملی که صادر شده است سازمان‌های صنعت معدن تجارت استان‌ها نباید از واحدهای تولیدی دارای مشکل عبور نمایند و باید تا حد ممکن مشکلات آن‌ها رفع گردد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری در خصوص ۳۲۰۰ ردیف تعرفه کالا در جهت حمایت از تولید داخلی، واردات آن‌ها با ارز مبادله‌ای ممنوع شده است، گفت: پایش واردات و مدیریت آن می‌تواند کمک بسیار خوبی به تولید و صادرات نماید.
صالحی نیا اظهار کرد: حتی به منظور حمایت بیشتر برای بعضی از تعرفه‌ها، محدودیت‌های موقت و زمانی تعیین شده است تا نسبت به اینکه در هر برهه زمانی به تولید و صادرات آسیب می‌رسانند یا نه، واردات آن‌ها ممنوع و یا آزاد شود.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان، تأکید کرد: یکی از مواردی که هنوز چارچوب مطلوب و مشخصی ندارد نوسازی و بازسازی و استفاده از تکنولوژی در واحدهای تولیدی است که می‌تواند در انجام روند کار آن‌ها سهولت ایجاد کند.
لزوم در نظر گرفتن امتیازهای بیشتر برای صادرکنندگان
محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی شامگاه نیز در این همایش با تأکید بر اینکه همه دولتمردان و سیاست‌گذاران به‌خوبی به اهمیت بخش صادرات و مشکلات و معضلات موجود در این عرصه آشنا هستند، اظهار داشت: تعدد مشکلات و مسائل باعث شده تا مدیران در اولویت‌بندی‌ها مشکل داشته باشند و مشکلات این عرصه باید با سرعت بیشتری پیگیری و حل شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان یزد با اشاره به امتیازاتی که در برنامه سوم توسعه برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌شده بود، ادامه داد: این امتیازها باعث شد تا در آن برهه زمانی رشد چشمگیر صادرات را شاهد باشم، اما متأسفانه امروز این امتیازات فراموش شدند و کمتر به این مهم توجه می‌شود.
قمی بابیان اینکه پیش‌ازاین ۸ درصد از منابع اعتباری در اختیار واحدهای صادرکننده قرار می‌گرفت، گفت: این عدد امروز به ۲ درصد رسیده است.
این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار منتشرشده نرخ سرمایه‌گذاری ثابت در کشور در ۵ سال اخیر به‌غیراز سال ۹۳ منفی بوده، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید نامساعد بودن محیط کسب‌وکار است.
وی با اشاره به اینکه رتبه محیط کسب کار در سال‌های اخیر ۱۵۴ به ۱۱۸ رسید و مجدداً به رتبه ۱۲۴ نزول پیدا کرد، خاطر نشان کرد: این مهم بیانگر این است که سایر کشورها در این مدت سرعت بیشتر و بهتری داشتند و ما نسبت به این مهم توجهی چندانی نکردیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *